חברת התובלה הימית צים הפתיעה את המשקיעים עם העלאה משמעותית של התחזית השנתית שלה, לצד עקיפת התחזיות ברבעון השני. כתוצאה, המניה מזנקת בטרום מסחר בבורסת ניו יורק בשיעור דו ספרתי. טרם הזינוק עמד השווי החברה על 2.3 מיליארד דולר.
● מנכ"ל עזריאלי פורש כדי לנהל פעילות דאטה סנטרס של הקבוצה בחו"ל
● אל על הרוויחה 150 מיליון דולר ברבעון, מדוע היא לא משלמת מס למדינה
את הרבעון השני של השנה צים סיכמה עם הכנסות של 1.9 מיליארד דולר, צמיחה של 47.6% לעומת הרבעון המקביל, ומתחילת השנה ההכנסות צמחו ב-30.2% ל-3.5 מיליארד דולר. המחיר הממוצע של הובלת מכולה זינק ב-40% ברבעון ל-1,674 דולר. במקביל, היקפי ההובלות של צים גדלו ב-10.7% והיא הובילה ברבעון 952 אלף מכולות. הרווח הנקי הרבעוני עמד על 371 מיליון דולר (מעל הציפיות) לעומת הפסד של 215 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום המחצית עמד הרווח של צים על 462 מיליון דולר.
צים, שברבעון הקודם צפתה EBITDA שנתי מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 1.15-1.55 מיליארד דולר ו -EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) של 0-400 מיליון דולר - מצפה כעת לסכומים גבוהים בהרבה. החברה צופה EBITDA שנתי של 2.6-3 מיליארד דולר, ו -EBIT בסך 1.45-1.85 מיליארד דולר.
עליית מחירים חדה
אלי גליקמן, מנכ"ל צים מסביר כי מחירי התובלה הימית עלו במקרים מסוימים פי 4-5, אך עדיין לא מגיעים למחירים בשיא משבר הקורונה. "אלה בהחלט מחירים שלא הכרנו ב-2023 והם תורמים לעלייה משמעותית ברווחיות", הוא אומר. "אנחנו רואים ברבעון הזה גם תוצאה של כניסת האוניות החדשות שלנו. הגענו לשיא בהעברת מכולות".
"הפלגה שיוצאת עכשיו מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב נמשכת 11 שבועות, ומשך ההפלגה לישראל דומה בעקבות המעקף של אפריקה סביב כף התקווה הטובה, לכן לוקח זמן לראות את התוצאות באות לידי ביטוי. אנחנו חוזרים כאן למשבר העולמי שנגרם בעקבות איומי החותים, שמונע מעבר אוניות במיצרי באב אל מנדב ובהמשך תעלת סואץ, לצד שאריות אחרונות של הבצורת בתעלת פנמה שיצרה שם צוואר בקבוק. כל זאת, לצד התגברות הביקוש בשווקים, בעיקר בארה"ב. זה הוביל לעליית מחירים דרמטית בעקבות מחסור בהיצע ועלייה בביקוש. התוצאה היא חזקה מאוד ברבעון השני וצפי נוסף להתגברות הרווחיות בחציון השני".
האם יש אפשרות למתן את התנודתיות בתוצאות?
"שוק הספנות ידוע בתנודתיות הגבוהה שלו. כחלק מההיערכות השקענו בשני דברים - צי אוניות חדש של 46 אוניות, שיתנו לנו כושר תחרות גם בתקופת משבר כדי למתן פוטנציאל הפסד, וכן מיליארד דולר שהשקענו במכולות חדשות".
גליקמן מציין ששולי הרווח EBITDA של צים ברבעון השני, כ-40%, הם הגבוהים ביותר בין כל חברות הספנות שפרסמו דוחות. אחת הסיבות, לדבריו, היא העובדה שבעת חידוש החוזים ארוכי הטווח בתחילת מאי (המועד של החידוש מדי שנה), היה לחץ כבד על המחירים, וחברות מתחרות חתמו על חוזים במחירים שנמוכים ממחירי עלות; צים לעומתן סירבה לחתום ולכן חתמה רק על 35% חוזים ארוכי טווח, והיתר נהנים מהעלייה במחירים.
לקחתם סיכון.
"לקחנו סיכון יחד עם סיכוי. לא הסכמנו להתפשר, אין סיבה שנסבסד לקוחות גדולים ברמה העולמית".
ממה נובעת העלייה בביקושים?
"אנחנו מעריכים שזה בעקבות הקורונה ששם הצטברו מלאים גבוהים במחסנים, ואז היה 'אובר שוטינג' וחברות הקטינו מלאים באופן דרמטי, ועל רקע העלאות הריבית הקטינו את המלאי לרמות מינימום. עכשיו החשש הוא שיהיו מדפים ריקים לכן שוב יש 'אובר שוטינג' והזמנות בהיקף גדול. אנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך".
המניה יותר משילשה את עצמה מאז השפל של שנה שעברה.
"אנחנו אחראים על תוצאות החברה ולא על המניה. המטרה שלנו היא להביא תוצאות הכי טובות לבעלי המניות".
צים תחלק דיבידנד של 112 מיליון דולר, 93 סנט למניה, בגין רווחי הרבעון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.