השביתה במשק וסיום החופש הגדול הובילו לירידה במחזורי הקניות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי רצח החטופים השפיע על ההתנהגות הצרכנית, אך ענף התיירות ממשיך לצמוח

קניות / צילום: איל יצהר
קניות / צילום: איל יצהר

השבוע שפתח את חודש ספטמבר התאפיין בירידה במרבית ענפי הצריכה המרכזיים - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא. הירידות הגבוהות ביותר במחזור הקניות בכרטיסי האשראי נרשמו בענף האופנה וההנעלה (-18%, כאשר עדיין מדובר במצב טוב יותר לעומת לפני שנה), ובענף בתי הקפה והמסעדות (-11%). 

הצצה לאחורי הקלעים של אתרי הקניות הגדולים בעולם
שוק האופנה נמצא במגמת ירידה, אבל דווקא הגברים מגלים אותו מחדש

הירידות האלה מגיעות בצל שבוע שבו מחד נפתחה שנת הלימודים, ומאידך נודע על רצח ששה חטופים שהוחזקו בידי חמאס במנהרה בעזה. הידיעה הזו השפיעה על מצב-הרוח הלאומי, ולכך הצטרפה השביתה הכללית במשק שחלה ביום שני. התוצאה הייתה מחזורי קניות נמוכים מהרגיל בשבוע של 1-7 בספטמבר. 

"ראינו שהמצב הביטחוני והבשורות הקשות בשבוע האחרון השפיעו על התנהגות הצרכנים", אמר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בנוסף, השביתה הכללית במשק, שבה עסקים רבים היו סגורים, הורידה את מחזורי הקניות ביום זה באופן חריג, דבר שהשפיע על המדדים השבועיים בהשוואה לשבוע הקודם. 

"יחד עם זאת, הירידה בענף בתי הקפה והמסעדות היא טבעית לשבוע הראשון של ספטמבר, שבו נרשמת חזרה לשגרה. ההורים חוזרים לעבודה לאחר חודשי הקיץ והחופשות, ורוב התלמידים חוזרים לבתי הספר, ולכן הציבור מבלה וצורך פחות".

סקטור התיירות, שירד ב-14% בשבוע הקודם, חזר לרשום עליות השבוע, ככל הנראה לקראת תקופת החגים שתחול בחודש הבא. ענף החשמל והאלקטרוניקה ירד ב-9%, המזון והאופטיקה נותרו ללא שינוי, וענף המחשבים עלה ב-2%.