המנכ"ל החדש של נת"ע: הקו הירוק יידחה ולא ייפתח ב-2028

באירוע פריצת מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה אל תחנת כיכר רבין, אמר המנכ"ל החדש כי פתיחת הקו לא תתרחש ב-2028 כמתוכנן, וזאת בשל השלכות המלחמה • בין הפתרונות המוצעים: פתחית הקו בשני שלבים, כשהחלק הדרומי מראשון לציון ועד לדרום תל אביב ייפתח קודם, והחלק בתוך ת"א במועד מאוחר יותר

מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר / צילום: בר לביא
מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר / צילום: בר לביא

מנכ"ל נת"ע הנכנס איתמר בן מאיר מעריך כי הקו הירוק לא יפתח במועד (הדחוי) ויתעכב עוד. את הדברים אמר היום (א') בן מאיר במסגרת אירוע פריצת מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה אל תחנת כיכר רבין. במהלך האירוע בן מאיר אמר כי בחברה כבר מכירים בכך שהקו לא ייפתח בסוף 2028 כמתוכנן, וזאת בעקבות השלכות המלחמה. 

החלום של אילון מאסק סוף סוף מתגשם. אז למה משקיעי טסלה הפילו את המניה?
מה הפיצוי שמגיע לכם על הפקעת קרקע לטובת המטרו, והאם אתם זכאים להטבות מס?

הדבר טעון את אישור ועדת ההיגוי של הפרויקט שמורכבת מנציגי משרדי התחבורה והאוצר, אך זו לא התכנסה חודשים ארוכים ואף לא אישרה עדיין את המועד הדחוי הקודם - בסוף שנת 2028. איתמר בן מאיר נכנס לתפקידו כמנכ"ל נת"ע בשבועות האחרונים, לאחר שהמנכ"ל הקודם חיים גליק הודיע על פרישה.

מאז פרוץ המלחמה התאריך זז לדצמבר 2028, לנוכח הקשיים האובייקטיבים בהם נתקלים בענף התשתיות, ובראש ובראשונה היעדרם של פועלים פלסטינים שהיוו את מרבית כוח-האדם בתחום, בנוסף לקושי להביא לארץ עובדים מסין לנוכח הגבלות קשות של משרד החוץ.

עבודות הרכבת הקלה מתחת לכיכר רבין / צילום: בר לביא
 עבודות הרכבת הקלה מתחת לכיכר רבין / צילום: בר לביא

כעת, במשרדי הממשלה ובנת"ע יצטרכו לבחון פתיחתה ההדרגתית של הקו. בחינה כזו הומלצה כבר לפני כשנתיים על ידי חברה שמינתה הממשלה, שתפקידה לפקח ולבקר את הפרויקט. אם המהלך ייצא לפועל - הקו ייפתח בשני שלבים כשהחלק הדרומי מראשון לציון ועד לדרום תל אביב ייפתח קודם, ואילו החלק שסובל מעיכובים בעקבות עבודות המנהור המורכבות - ייפתח בשלב מאוחר יותר. הדבר גם הולם את העובדה שאורכו של הקו 39 ק"מ וכי בחלקו הדרומי צפויים ביקושים רבים. 

הפרויקט הגדול, המורכב והיקר שבוצע עד כה בישראל 

היום כאמור התקיים האירוע ההיסטורי של פריצת מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה אל תחנת כיכר רבין. מכונת ה-TBM הענקית שוגרה מקופסת הבטון, שתשמש את תחנת נורדאו שהוקמה מתחת לרחוב אבן גבירול, משם המכונה חופרת באדמה ומדפנת את המנהרה עד שפרצה אל תוך קופסת תחנת ארלוזורוב, וכעת הגיעה לכיכר רבין. המכונה שחופרת את המנהרה המקבילה תפרוץ בחודש הקרוב גם היא אל התחנה המוקמת מתחת לכיכר רבין.

עבודות הרכבת הקלה מתחת לכיכר רבין / צילום: בר לביא
 עבודות הרכבת הקלה מתחת לכיכר רבין / צילום: בר לביא

לפי גורמים בפרויקט, הפריצה לתחנה אמורה הייתה להתרחש מוקדם יותר השנה אך בשל המלחמה היא נדחתה. המנהרה בתל אביב היא מנהרה כפולה ואורכה 4.5 ק"מ מנורדאו בצפון העיר ועד לשדרות הר ציון בדרומה. הקו כולו יסע מהרצליה בצפון בתוואי עילי עד לתל אביב, יכנס לתוואי התת קרקעי ויצא כאמור בדרום העיר עד לראשון לציון בדרום המטרופולין. אורכו כמעט 40 ק"מ והוא הפרויקט הגדול, המורכב והיקר שבוצע עד כה בישראל ושמתוכנן להתבצע בה עד לתחילת חפירות המטרו.

הפרויקט מבוצע בשני חלקים, החלק הראשון המכונה אינפרא 1, כולל את חפירת המנהרות, הקמת גשרים, ופינוי הקרקע לתוואי העילי. החלק השני, המכונה אינפרא 2, כולל את הנחת המסילות, התקנות המערכות ושלב הבדיקות בקו. לפי ההסכם מול זכיין הביצוע של שלב אינפרא 2 החברות אלסטום, דן ואלקטרה הקו אמור היה להפתח באמצע שנת 2028 בדחייה של כמעט שלוש שנים מהמועד המקורי בשנת 2025. בין הסיבות לעיכובים היה העיכובים בפינוי כפר שלם לנוכח התנגדות השרה רגב, הקושי להשיג מימון בינלאומי לפרויקט בעקבות אי היציבות הפוליטית והביטחונית בישראל להקמת הקו ועיכובים רבים של חברת נת"ע בביצוע השלב הראשון, אינפרא 1, אשר מצוי באחריותה וכן עיכובים שנגרמו מטעם הרשויות המקומיות לפני הבחירות האחרונות.