בנוסף לביטול הטבת רישיון החובה והזינוק במס הקנייה לרכב חשמלי, שצפויים להכנס לתוקף בינואר 2025, בוחן כיום משרד האוצר גם לבטל או לקצץ משמעותית את התקציב לעידוד הקמת תחנות טעינה ציבוריות מהירות. זאת במסגרת הצעדים הפיסקאליים להקטנת הגירעון.
● ההימור החדש של יבואניות הרכב הגדולות
● העלאות מסי הרכב בדרך. איך ניתן לייעל את ההוצאות ולחסוך אלפי שקלים?
● שווה כפול מקבוצת מאיר: מניות יבואנית הרכב הגדולה בישראל על המדף
התקציב המקורי שהוקצה למטרה זו בחוק ההסדרים לשנת 2025, הוא כ־100 מיליון שקל, וזאת לאחר שכבר קוצץ לעומת היעד המקורי. אולם, מקורות בענף הטעינה אומרים כי בפועל טרם בוצעה הזרמת הכספים ממשרד האנרגיה לסבסוד תחנות הקמת טעינה מהירות חדשות. כולל הזרמת כספים עבור עמדות שזכו במכרזי תמיכה של המשרד - גם כאשר חברות טעינה כבר ביצעו השקעות מהותיות בהקמתן על סמך הזכייה. במשרד האנרגיה מכחישים טענה זו.
לגלובס נודע שבאוצר טוענים כי "שוק הטעינה הישראל נמצא בשלב בוגר ותחרותי, והוא מונע על ידי ביקושים ואיזו זקוק לתמיכה". אולם בענף הטעינה אומרים כי בעקבות הפסקת התמיכה הממשלתית והריבית הגבוהה חלק מהחברות כבר הקפיאו תוכניות להקמת תחנות נוספות.
רחוק מהממוצע בעולם
על פי תחשיבי משרד האנרגיה, שפורסמו לפני מספר חודשים, קצב הגידול במספר כלי הרכב החשמליים בישראל ידרוש פי 9 עמדות טעינה עד 2030, בהשוואה למצב כיום, כדי לענות על הביקוש.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה, כי "המשרד פועל באופן אינטנסיבי לקידום עמדות טעינה ציבוריות ואף ביצע מחקר, שזיהה את המקומות בהן נדרשות עמדות נוספות". עם זאת במשרד מוסיפים, כי "תקציב משרד האנרגיה לשנת 2025 וכלל זאת תקציב התמיכה לעמדות טעינה ציבוריות, נמצא כרגע בדיונים בין משרדי האוצר והאנרגיה".
מנתונים שהגיעו לידי גלובס עולה כי בין דצמבר 2023 ליוני השנה עלה מספר עמדות הטעינה המהירות הציבוריות שפעילות בישראל (כולל של טסלה), מ־410 ל־660. במרבית העמדות המהירות יש שתי פיות טעינה שיכולות לטעון שני כלי רכב בו זמנית.
אולם, גם היקף כלי הרכב החשמליים על הכבישים עלה בתקופה זו בקצב מהיר, כך שהיחס בין מספר כלי הרכב החשמליים למספר העמדות השתפר בקצב מתון יחסית. היחס ירד מ־235 כלי רכב לכל נקודת טעינה מהירה, ל־206 כלי רכב לעמדה מהירה ביוני 2024. אך הוא עדיין רחוק מהיחס המומלץ על ידי האיחוד האירופי ומהממוצע הגלובלי.
5 חברות מובילות
על פי נתוני משרד התחבורה, למרות נוכחות של יותר מ־12 חברות בשוק הטעינה הציבורית הוא נשלט על ידי מספר חברות, שמאחוריהן גופים משמעותיים עם גב פיננסי רחב. על פי הרשימה מובילות השוק הנוכחיות הן אפקון של קבוצת "שלמה" עם כ־370 נקודות טעינה מהירות ברחבי הארץ; EV-EDGE של קבוצת "יוניון" של ג'ורג' חורש עם כ־255 נקודות טעינה מהירות; חברת הדלק "פז" עם כ־150 נקודות טעינה מהירות; חברת הדלק "סונול" עם כ־130 נקודות טעינה מהירות והשחקנית החדשה "סקאלה" בבעלות "אלייד החזקות", עם כ־120 נקודות טעינה.
לינק אנד קו מציגה קרוס-אובר חשמלי במחיר שובר-שוק
המותג Lynk&Co מבית קבוצת GEELY הסינית נערך להרחיב את פעילותו בישראל עם דגם חשמלי חדש, שיפנה לפלח השוק המרכזי. המותג החל את דרכו בישראל לפני כשנתיים ועד כה שיווק רק דגם אחד עם הנעת פלאג־אין. החל מתחילת 2025 החברה תשווק את הדגם 02 של המותג, שמכירותיו באירופה מתחילות בימים אלה. הרכב בתצורת קרוס־אובר קופה קומפקטי מבוסס על הפלטפורמה של "זיקר X", סמארט 1 ושל וולבו EX30, כולן מקבוצת גילי המורחבת.
צילום: יח''צ
אולם עם אורך של 4.46 מ' הוא מעט ארוך יותר וניצב על בסיס גלגלים באורך של 2.75 מ'. נפח תא המטען שלו 410 ליטר. הרכב מוצע באירופה בשלב הראשון בתצורת הנעה אחת, שכוללת מנוע אחורי בהספק 272 כ"ס וסוללה של 66 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 435 ק"מ ב־WLTP.
התמחור בישראל טרם פורסם, אולם באירופה הוא יוצא לשוק עם מחיר מאוד אגרסיבי של 36 אלף יורו בלבד בגרמניה, כמעט עשרת אלפים יורו פחות מזיקר X בגרסה המקבילה, 9,000 יורו פחות מסמארט וחמשת אלפים יורו פחות מוולבו EX30. לקראת ההגעה של המותג, שמיובא על ידי קבוצת "מאיר", הוא צפוי להרחיב משמעותית את פעילותו השיווקית ולפתוח נקודות "פופ־אפ" ייעודיות.
מאות הזמנות של ההיברידית החדשה והזולה MG3 בישראל
חברת לובינסקי, יבואנית MG, רשמה עד כה מאות הזמנות למכונית הקומפקטית ההיברידית החדשה MG3, שמסירותיה יתחילו בחודש הבא. זוהי המכונית הקומפקטית הזולה ביותר בישראל עם הנעה היברידית מלאה, ומחירה מתחיל בכ־127 אלף שקל. אורכה 4.1 מ', רוחבה 1.8 מ', גובהה 1.5 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.57 מ' ומצוידת בתא מטען בנפח 293 ליטר.
להנעה אחראי מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר, שמשולב עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 194 כ"ס. המנוע משודך עם תיבה אוטומטית בת 3 מהירויות ורושם צריכת דלק מוצהרת של כ־22.7 ק"מ בממוצע. האבזור התקני כולל מסך מולטימדיה גדול ולוח מחוונים דיגיטלי, חבילת בטיחות אקטיבית היקפית ועוד.
MG3 / צילום: יח''צ
כלמוביל תייבא את החשמלית הזעירה של יונדאי
חברת כלמוביל צפויה להתחיל לייבא בשנה הבאה את גרסת הקרוס־אובר העירונית של הרכב החשמלי יונדאי INSTER. זו אחת החשמליות הקטנות בשוק עם אורך של 3.8 מ' בלבד אולם היא מצוידת בגג גבוה יחסית, בחישוקי 17 אינץ' ובמרווח גחון מוגבה, שמאפשר לטפס על מדרכות. להנעה אחראי מנוע בהספק 113 כ"ס ובשילוב עם סוללה של 49 קילוואט מספק טווח נסיעה של עד כ־355 ק"מ. המחיר אמור להיות מעט יקר יותר מהמחיר של האינסטר "הרגילה" בתצורת מיני־מכונית עירונית שמחירה באירופה עוד על כ־29 אלף יורו.
יונדאי INSTER / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.