כשבועיים בלבד לאחר שהגישה הצעה לרכישת גרעין השליטה בחברת ישראכרט , נסוגה חברת אל על ביום רביעי מכוונתה. אל על דיווחה לבורסה כי "על רקע סד הזמנים הקצר שנקבע על ידי ישראכרט (ללא אפשרות להארכתו), ותהליך הבחינה הנרחב הנדרש לביצוע על ידי החברה לצורך השקעה בחברת ישראכרט, אין ביכולתה של החברה להשלים את כלל הבדיקות הנדרשות".
עוד הוסיפה חברת התעופה, הנמצאת בתקופה של גאות בעסקיה, כי "תמשיך לבחון הזדמנויות עסקיות התואמות את תוכניתה האסטרטגית להרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחותיה, בין היתר בתחום האשראי והפיננסים".
● בדיקת גלובס | השמיים נסגרו, וטייסי אל על בדרך לבונוס ענק. וכמה ירוויחו המנהלים?
● אל על נשארה לבד בקו ישראל-ארה"ב: זה המחיר ללקוחות
מניית אל על צנחה בסיום המסחר ברביעי ב-8% ומשקפת לחברה שווי של כ-3 מיליארד שקל. נראה כי המשקיעים התאכזבו מנפילת עסקה, שנועדה בין היתר לייצב את עסקי התעופה המתאפיינים בתנודתיות גבוהה.
ייצוב האופק העסקי
אל על הציעה לרכוש 45% מהון המניות של ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל לחברת כרטיסי האשראי - פרמיה של כ-8% על שווי השוק הנוכחי של החברה. שווי זה דומה לנקוב בהצעה שהגישה קבוצת הביטוח מנורה מבטחים לישראכרט, ואשר נותרה כעת יחידה לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי.
נראה כי בין הסיבות לרצונה של חברת התעופה, שבשליטת קני רוזנברג ובניהולה של דינה בן טל גננסיה, לרכוש שליטה בישראכרט מצוי תזרים המזומנים החזק שלה. רכישה של חברת כרטיסי האשראי עשויה היתה לייצב את עסקי אל על, שעלולים לחוות ירידה חדה ברגע שהמלחמה תסתיים. מעבר לכך עולם התעופה הוא תנודתי ורווי משברים, והחזקה בחברת אשראי "משעממת" אך יציבה עשויה לתרום לאופק העסקי שלה.
עם זאת, עוד קודם לדיווח הנוכחי של אל על, העריכו בשוק כי החברה תתקשה לקבל את אישורי הרגולטורים לעסקת הרכישה, ולא מן הנמנע כי גם לכך הייתה השפעה על ההחלטה לסגת מהרכישה. שני מכשולים בולטים שסומנו בדרכה של אל על היו אישורי בנק ישראל ורשות התחרות לעסקה.
על פי הקריטריונים של בנק ישראל למתן היתר שליטה בסולק ובחברת כרטיסי אשראי, השיקולים המרכזיים באשר להתאמתו של מבקש ההיתר מתייחסים ליושר ויושרה אישיים ועסקיים ולחוסן פיננסי. אשתקד הגישה מדינת ניו יורק תביעה כנגד בעל השליטה קני רוזנברג, המעלה סימני שאלה לגבי העסקה שבה רכש לפני כארבע שנים את השליטה באל על.
על פי התביעה רכש רוזנברג את המניות באמצעות הלוואה שקיבל משותפו לעסקים בארה"ב, דריל הגלר - המכהן כיום כדירקטור באל על. לפי עדותו של הגלר העולה מהתביעה, ההלוואה לא תועדה, לא נקבע לה מועד פירעון, ובעיקר - היא ניתנה ללא ריבית. בנוסף, למרות השיפור הדרמטי שחל בתזרים המזומנים של אל על, יחס ההון העצמי בסיום המחצית הראשונה השנה למאזן שלה (4 מיליארד דולר) הוא כ-5% - עשירית מהנדרש על ידי בנק ישראל.
באשר לאישור רשות התחרות, הרי שאל על מציעה ללקוחות מועדון הנוסע המתמיד שלה את כרטיס האשראי "פליי קארד", שנתח השוק שלו מסך העסקאות בכרטיסי אשראי במשק מוערך בכ-7.5%-10%. חלקה של ישראכארט מוערך ב-45%-40%, כך שנתח השוק המצרפי של שתי החברות בשוק כרטיסי האשראי עשוי היה לעלות על 50%, וליצור בעיית ריכוזיות שרשות התחרות תתקשה לאשר.
למדו ממקרה הראל
כעת כאמור נותרה הצעת מנורה מבטחים היחידה והעיקרית על השולחן לרכישת השליטה בישראכרט. קבוצת הביטוח בניהולו של ארי קלמן מעוניינת להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, תמורת הקצאה של 32% ממניותיה.
עוד היא מציעה חלוקת דיבידנד מקדמית על ידי ישראכרט בסכום של 700 מיליון שקל לבעלי המניות שלה ערב העסקה. הרציונל הוא שבעלי המניות מקבלים תשלום נכבד, ואז תזרים מנורה את סכום העסקה (כנגד ההקצאה) לתוך ישראכרט, באופן שיעלה את שווי החברה שתיוותר בהחזקה בין בעלי המניות.
נציין כי גם למנורה מבטחים יכולה להיות בעיה עם אחד הרגולטורים, בעיקר רשות התחרות. זאת מאחר שהאחרונה פסלה את חברת הביטוח הראל אשתקד מלרכוש את הבעלות המלאה בישראכרט, בשל חשש לפגיעה בשוק ביטוחי הבריאות. לנוכח חלקה הדומיננטי של מנורה מבטחים בענף הפנסיה עלולה להיווצר גם לה בעיה. עם זאת, היא הודיעה לישראכרט כי ביצעה ניתוח של הסוגיות שעלו בפסילת הראל עם המומחים שלה, וסבורה שיש סיכוי טוב להצליח בהעברת העסקה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.