הטייקון שהימר נכון וזכה בגדול: מה ירוויח אילון מאסק?

התמיכה הבלתי מסויגת במועמד לנשיאות עשויה לקרב את מאסק למסדרונות השלטון, וכמובן להניב לחברות שבבעלותו 'בונוסים' ישירים ועקיפים משמעותיים בשנים הקרובות • ואיפה הוא עלול להיתקל במשוכות רגולטוריות? • מדריך לניגוד עניינים

מאסק בעצרת בחירות של טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci
מאסק בעצרת בחירות של טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

האבק טרם שקע על המהומה הפוליטית של מערכת הבחירות בארה"ב, אולם כבר עכשיו אפשר לסמן את אילון מאסק, יו"ר טסלה, כאחד המרוויחים הפוטנציאליים הגדולים מניצחונו של דונלד טראמפ.

טראמפ חוזר לבית הלבן, ואת המשקיעים מעניינת בעיקר הבטחה אחת שלו 
חזרתו של טראמפ לבית הלבן מקפיצה את הדולר בעולם, אז למה דווקא השקל שומר על יציבות? 

מאסק הימר "על כל הקופה" שטראמפ יהיה המנצח, ומדובר בקופה גדולה מאוד - הן בהקשר התרומות הישירות שלו לקמפיין הבחירות של המועמד הרפובליקני, והן ברתימת השפעתו יוצאת הדופן ברשתות החברתיות ובמדיה לטובת הנשיא לשעבר (ולעתיד).

לא מעט פרשנים ציינו את הדמיון בין שני המיליארדרים בכל הנוגע לקווי אופי והשקפת עולם, לדוגמה בסוגיית הקורונה. אחרים ציינו הבטחות של טראמפ לשילובו הישיר של מאסק בתפקיד "משפיע" בממשל החדש. ספק אם זה יקרה, אולם אין ספק שהאימפריה העסקית של מאסק עשויה לגזור לא מעט קופונים בהינתן אוזן קשבת, סימפתיה ודלת פתוחה בבית הלבן.

הקופונים האלה מתרכזים בשלושה תחומים. הראשון הוא תחום הרכב החשמלי, שבו טסלה שולטת כבר היום ללא עוררין בשוק האמריקאי עם נתח של כ-48% מסך המכירות. אבל ממשל "אוהד" עשוי לסייע לה לחזק עוד את אחיזתה ולהפוך לכמעט מונופול בשוק הזה, שצפוי לצמוח בשנים הבאות.

מהלך אחד בכיוון, שהחל כבר בתקופת ממשל ביידן, הוא הטלת מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים וסוללות לרכב חשמלי שאינם מיוצרים בארה"ב. זאת במקביל לשלילה של הטבות המס הפדראליות בגובה 7,500 דולר מדגמי רכב חשמלי שאינם מיוצרים בארה"ב.

המהלך הזה כבר צמצם משמעותית את כמות המתחרים הישירים של טסלה בארה"ב, ובשנים הבאות הוא עתיד לחסום בצורה אפקטיבית גם את היבוא למדינה של רכבים חשמליים מתוצרת סין. ייתכן שגם מתוצרת מקסיקו, שחתומה על הסכם סחר עם ארה"ב. בכך יימנע מצב של מלחמת מחירים ופגיעה בנתח השוק של טסלה מול מתחרים זולים, כפי שקרה בשוק הסיני.

בעוד שלא מעט יצרני רכב מקומיים וזרים שואפים לפתוח בארה"ב קווי ייצור לרכב חשמלי בשנים הבאות, הרי שהם נמצאים בנחיתות מבחינת זמן והשקעה מהותית ביותר בהשוואה לטסלה.

טראמפ, אגב, ביצע לאחרונה תפנית חדה בעמדתו לגבי כלי הרכב החשמליים שאותם כינה בעבר "הדרך לגיהנום". הוא אף לא הסתיר את הסיבה ובנאום בחירות באטלנטה באוגוסט אמר לקהל "אני בעד רכב חשמלי. אני חייב להיות כי, אתם יודעים, אילון תמך בי בצורה חזקה". ייתכן שזו הייתה בדיחה אבל אולי רמז לבאות.

ה-Cybertruck האוטונומית של טסלה / צילום: ap, David Zalubowski
 ה-Cybertruck האוטונומית של טסלה / צילום: ap, David Zalubowski

בוסט לחזון האוטונומי

התחום השני הוא תחום הרכב האוטונומי, שגם עליו צפויה טסלה להמר בצורה משמעותית בשנים הקרובות. רק לפני מספר שבועות הציגה טסלה את חזונה באמצעות אבות טיפוס של "מוניות אוטונומיות", לצד מודל עסקי המדבר על ייצור סדרתי שלהן במהלך השנתיים הקרובות. המשקיעים לא התלהבו מההצגה הזו, בלשון המעטה.

אולם אם ממשל טראמפ יחליט להוציא מהמגירה את הרגולציה שמאפשרת נסיעה של כלי רכב אוטונומיים בבעלות פרטית על כבישים ציבוריים בארה"ב, ואולי על הדרך גם יחסום מסיבות של "ביטחון לאומי" את הפעילות של כלי רכב אוטונומיים של יצרניות זרות, זה עשוי להביא את משקיעי טסלה לתמחר את החזון בצורה נדיבה. נציין, שגם ביחס לרכב האוטונומי התבטא טראמפ בעבר בקרירות, ובכהונתו הקודמת לא התאמץ לקדם את הרגולציה.

הקופון השלישי מסתתר בחלל - או ליתר דיוק בקשרים בין הממשל האמריקאי ונאס"א לבין "קבלנית החלל" SpaceX של מאסק. לחברה יש כבר חוזים במיליארדי דולרים עם הממשל, אך אלה עשויים לצמוח משמעותית בשנים הבאות, ייתכן שגם על חשבון תקצוב פרויקטים יוקרתיים של נאס"א.

כך או כך, "ברית המיליארדרים" עשויה להניב בשנים הבאות הרבה פרויקטים מעניינים שיחזקו עוד את כוחו והשפעתו, ואולי גם את הונו, של האיש העשיר ביותר בעולם.

שר לקיצוצים וייעול?

עד לכניסתו בסוף חודש ינואר 2025 לבית הלבן, צפוי טראמפ לגבש את כוורת הממשל שלו, השרים והיועצים שיסייעו לבסס את מדיניותו. זהותו של אחד מהם כבר ידועה - החבר המיליארדר מאסק.

מי שנולד בדרום אפריקה והפך לאזרח אמריקאי רק ב-2002, צפוי לחבור לממשל ולפעול "לייעול האפקטיביות" שלו. קדמה לכך כאמור תמיכתו הבלתי מעורערת בקמפיין של טראמפ, שכללה גם שכנוע עשירים ובעלי השפעה אחרים לתרום למועמד לנשיא.

תרומתו שלו עצמו לקמפיין של טראמפ, בהופעות ובמימון נאמדת במעל 118 מיליון דולר, באמצעות העמותה הפוליטית שלו (PAC).

מאסק בכלל הצהיר בעבר שהוא "דמוקרט מתון", אך במהלך כהונתו של ביידן כנשיא הפך למבקר חריף של המפלגה הדמוקרטית והממשל. עם זאת, הוא לא תמך באופן פומבי בטראמפ עד לאחרונה. לפני שנתיים אף המליץ לו "לתלות את הכובע ולנסוע לעבר השקיעה". הנשיא לשעבר מצידו האשים את מאסק כי שיקר בשאלה למי הצביע בבחירות הקודמות.
המהפך ביחסים החל כאשר מאסק, שרכש את רשת טוויטר (כיום X), הסיר את החסימה שהוטלה על חשבונו עתיר הסערות של הנשיא לשעבר. יומיים אחרי ניסיון החיסול הכושל של טראמפ, בחודש יולי השנה, מאסק הביע בו תמיכה פומבית. כך החל שיתוף הפעולה ההדוק בין השניים.

טראמפ אמר בעבר כי יקים ועדת יעילות ממשלתית שתבצע ביקורת על כל הממשל הפדרלי - רעיון שהוצע על ידי מאסק, שאף יעמוד בראשה. בהזדמנויות אחרות אמר טראמפ כי מאסק יהיה השר "לענייני קיצוץ עלויות" אך לא יהיה חבר בקבינט. בכל מקרה, מינוי מאסק לשר עלול לעורר בעיות משפטיות רבות בשל ניגוד העניינים המובהק שעלול להיווצר מכך. את טראמפ ומאסק זה לא ממש מדאיג כרגע.

עד החלל ובחזרה

בהיבט העסקי, היתרונות הפוטנציאליים מהחברות הזו עבור מאסק וחברות הענק שהוא עומד בראשן הם אדירים. בין היתר הם יגעו בסוגיות רגולטוריות כמו דיני עבודה והגנת הסביבה, שיעורי מס נמוכים יותר והזדמנות ליותר חוזים ממשלתיים עבור חברת החלל שלו, SpaceX.

לצד זאת, השקעותיו העסקיות בחו"ל - במיוחד בסין, בשילוב עם חוזים רגישים של החברה עם צבא ארה"ב בתוכנית החלל, מעלים שאלות כבדות משקל לגבי ניגוד עניינים שעלול לסכן את ביטחון המדינה, כך לפי גורמים רשמיים ואנשי מקצוע.

אך לא רק זאת; לאימפריה של מאסק היו צרות רבות עם הממשל היוצא. לחברות שלו ולמאסק אישית היו 19 מאבקים עם הרשויות הרגולטוריות בארה"ב, מהם 10 עדיין מתנהלים, כפי שפורסם ב-CNBC. המאבקים נוגעים כאמור לפעילות של חברת החלל אך גם לזו של טסלה, בין שלרכב החשמלי או לרכב האוטונומי העתידי שהיא מפתחת. גורמים רגולטוריים ציינו כי ממשלו של טראמפ בהחלט עשוי להטות את המדיניות לטובת המיליארדר. למניית טסלה זה כבר הספיק להתחזק יפה במסחר המאוחר (ג') בארה"ב.