משרדי הגנת הסביבה והאוצר מגבשים תמריצי מס למסחריות חשמליות במשקל עד 4 טון

הממשלה בוחנת מתן הטבה משמעותית במס הקנייה למסחריות חשמליות במשקל 3.5 עד 4 טון, שעשויה להגיע עד כדי 30% • קטגוריית המסחריות בטווח המשקל האמור נחשבת לאחת הפופולריות בישראל, בזכות שורה של הטבות מס שהן מקבלות כבר כעת • וגם: הדגמים החדשים שהושקו לאחרונה בישראל • השבוע בענף הרכב

המסחרית החשמלית של פורד / צילום: יח''צ
המסחרית החשמלית של פורד / צילום: יח''צ

המשרדים להגנת הסביבה והאוצר בוחנים רפורמה מקיפה לעידוד ההטמעה של מסחריות חשמליות במשקל 3.5 עד 4.5 טון בישראל - כך עולה מהמדיניות של המשלחת הישראלית לקראת יום התחבורה בוועידת האקלים השנתית של האו"ם, שמתקיימת בימים אלה בבאקו, בירת אזרבייג'ן.

דלק מוטורס תרכוש את פעילות יבוא רכבי דונגפנג; אלו הדגמים שבדרך
כמה באמת עולה להחליף פנס לרכב? השיטה שמקפיצה את מחירי הביטוח
ישראל מגיעה לוועידת האקלים עם המס הגבוה בעולם על רכב חשמלי

קטגוריית המסחריות בטווח המשקל האמור נחשבת לאחת הפופולריות בישראל, עם כ־ֲ5,000 מסירות בשנה בממוצע. זאת בין השאר בזכות שורה של הקלות והטבות מס שהן מקבלות, בהן הכרה בפחת של 15% בשנה; הכרה מלאה בהוצאות למעבר לרישיון נהיגה ב' עד 4 טון לנהגים; הכרה מלאה בהוצאות התפעול לעוסקים; פטור משווי שימוש; הכרה במע"מ ופיקוח בחוק על תעריפי הביטוח.

אולם, נכון להיום ההטבות הללו חלות על כל כלי הרכב בקטגוריה ללא הבדל בסוג ההנעה שלהם. לפיכך, אין לרוכשים בישראל תמריץ לרכישת מסחריות עם הנעה חשמלית. אלו גם מתאפיינות לרוב במחיר גבוה יותר מדגמי דיזל מקבילים, טווחים תפעוליים מוגבלים, משקלי טעינה נמוכים יותר והוצאות על הקמת תשתית טעינה ייעודית במתקנים הלוגיסטיים. התוצאה היא שכ־95% מהמסירות בפלח בישראל הן של רכבי דיזל, שתרומתם לזיהום הסביבתי גדולה, לאור העובדה שרובם פועלים בתוך רחובות הערים.

בהתאם למגמה באירופה

על פי התוכנית החדשה, נבחנת הטבת מס משמעותית במס הקנייה, עד כדי 30% על מסחריות חשמליות במשקל 3.5 עד 4 טון. זו תהיה בתוקף גם אם יבוטלו בינואר הקרוב הטבות מס הקנייה על כלל כלי הרכב החשמליים.

עם זאת, מקורות באוצר אומרים כי לא נפסלת אפשרות של "תמריץ שלילי" למסחריות דיזל ובנזין בקטגוריה הזו. זאת באמצעות החמרת הקריטריונים להכרה בהוצאות במס, או הקטנת ההכרה על דגמים שיכולים גם לשמש לייעוד "פרטי" - כגון טנדרים גדולים ומפוארים. יצוין כי המגמה תואמת את זו שמקובלת באירופה, שבה חלק מהמדינות אף מעניקות סבסוד ישיר של מעל 10 אלף אירו לעוסקים שרוכשים מסחריות חשמליות.

בישראל מוצעות כיום רק מעט מסחריות חשמליות בפלח המשקל של 3.5 עד 4 טון. זאת בין השאר בשל ביקוש נמוך בשוק, כתוצאה מהמגבלות שצוינו לעיל. אולם לרוב היצרנים האירופים והסינים יש כיום דגמים חשמליים בקטגוריה הזו.

ביחס לתוכנית להגדלת מס הקנייה על רכב חשמלי פרטי ל־83% בתחילת ינואר, אומרים במשרד להגנת הסביבה כי היא "עדיין לא סגורה". זאת למרות שההכנסות הצפויות ממנה כבר כלולות בתקציב החדש. במשרד אומרים כי עדיין מתנהלים מגעים מול האוצר להאריך את מתווה המיסוי, שאושר בחוק ההסדרים הקודם, ולפיו מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה במדורג - ל־45% תחילה, במקביל לקידום מס נסועה. 

החל השיווק של טויוטה לנד־קרוז החדש: החל מ-400 אלף שקל

חברת יוניון מוטורס החלה את השיווק הרשמי של הדור החדש של רכב הכביש שטח היפני לנד־קרוזר פראדו. הרכב, שסימולו J250, תוכנן מחדש והוא ארוך, רחב וגבוה מקודומו, עם תוספת של 6 סנטימטרים לבסיס הגלגלים.

בישראל הוא משווק עם מנוע הטורבו־דיזל בנפח 2.8 ליטר של הדגם היוצא בהספק של 204 כ"ס, אך מגיע כעת עם תיבת הילוכים בת שמונה מהירויות. לכל הדגמים יש מערכת הנעה כפולה מקצועית עם הילוך כוח, ובחלק מהגרסאות יש גם נעילת דיפרנציאל אחורי.

תא הנוסעים עבר מודרניזציה מקיפה עם מערך של מסכים דיגיטליים וחבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת. לכל הדגמים יש שבעה מקומות ישיבה. הרכב משווק בחמש גרסאות אבזור וגימור במחירים שנעים בין 400 ל־549 אלף שקל.

טויוטה לנד־קרוז החדש / צילום: יח''צ
 טויוטה לנד־קרוז החדש / צילום: יח''צ

הושק בישראל: הקרוס־אובר MG-ZS עם הנעה היברידית

קבוצת לובינסקי החלה לשווק השבוע את הדור החדש של רכב הקרוס־רובר הקומפקטי MG-ZS, שהגיע בעבר עם מנוע בנזין ועם הנעה חשמלית, ומגיע כעת עם הנעה היברידית מלאה בלבד. הרכב גדול יותר מקודמו ואורכו 4.43 מ', גובהו 1.63 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.61 מ'. נפח תא המטען שלו 443 ליטר.

הוא מצויד במערכת ההנעה זהה לזו של המכונית העירונית MG3, שהושקה בחודש שעבר בישראל. היא משלבת מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה של 1.8 קילוואט שעה, עם הספק משולב של 194 כ"ס וצריכת דלק ממוצעת מוצהרת של 19.6 ק"מ לליטר.

מערך הפיקוד מבוסס על שני מסכים גדולים והוא מקושר לאפליקציה לשליטה מרחוק באמצעות הטלפון. הרכב משווק בשלב הראשון עם גרסה אחת שכוללת בין השאר ריפוד עור מלאכותי, חישוקי 18 אינץ', מושב נהג חשמלי, מצלמות היקפיות ועוד. המחיר הוא 156 אלף שקל, לא כולל צבע מטאלי.

הקרוס־אובר MG-ZS / צילום: יח''צ
 הקרוס־אובר MG-ZS / צילום: יח''צ

מכונית סאלון חשמלית גדולה ומפוארת לפולקסווגן: ID7 יוצאת לשוק

חברת צ'מפיון השיקה בישראל את מכונית הפרימיום־סאלון החשמלית החדשה פולקסווגן ID7. אורכה של המכונית כמעט 5 מ', אורך בסיס הגלגלים שלה הוא 2.97 מ'. היא מעוצבת בתצורת "ליפטבק" עם דלת אחורית מתרוממת לטובת העמסה קלה של חפצים גדולים. תא המטען האחורי הוא בנפח 532 ליטר.

היא משווקת בשלוש תצורות הנעה: עם מנוע חשמלי אחורי בהספק של 286 כ"ס וסוללה של 82 קילוואט, שמספקת טווח מוצהר של עד 609 ק"מ; עם מנוע אחורי בהספק דומה וסוללה של 91 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 651 ק"מ; ובגרסת ביצועים כפולת מנועים עם הספק משולב של 340 כ"ס, וסוללה של 82 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 542 ק"מ ושלדה בכיול ספורטיבי.

כל הגרסאות מצוידות במסך מולטימדיה בגודל 15 אינץ', מושבים חשמליים עם עיסוי, ריפוד עור מלאכותי, חישוקי 19 אינץ' ועוד. המחירים מתחילים ב־320 אלף שקל ומגיעים עד כ־400 אלף.

פולקסווגן ID7 / צילום: יח''צ
 פולקסווגן ID7 / צילום: יח''צ