האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים • נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות-גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו
מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות-גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

החשש מדואופול בשוק הטלוויזיה ופגיעה בצרכנים חזר לאחרונה אל השולחן בעקבות שתי עסקאות שנבחנות בימים אלה ברשות התחרות. הראשונה הוכרזה בקיץ, כש-yes ופרטנר הודיעו על הסכם שיתוף־פעולה ביניהן, והשנייה הוכרזה בימים האחרונים - הוט וסלקום מובילות מהלך כמעט דומה

סוף המהדורה: הילה קורח עוזבת את חדשות 13
פירוק תאגיד השידור הציבורי? הצעת החוק החדשה של שר התקשורת
5 הטעויות הבולטות של מיזם הטלוויזיה רלוונט שנסגר החודש 
משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בתל אביב זינקו בעשרות אחוזים

שתי העסקאות מכוונות לאותה המטרה: פרטנר וסלקום יוכלו להקים פלטפורמת תכנים חדשה, עם תכני Sting של yes ו-Next של הוט בהתאמה. למעשה, מדובר במוצרי לואו קוסט עם תכנים ישראליים מוכרים. במקרה של הוט וסלקום, כבר בימים הקרובים יעלו תכני הוט לפלטפורמה של סלקום, מבלי לחכות לאישור רשות התחרות.

הסיבה למהלכים הללו ברורה: פעילות הטלוויזיה של סלקום ופרטנר היא הפסדית, ושתיהן רוצות לשים לזה סוף. במקרה של פרטנר, שמחזיקה 205 אלף מנויים, מדובר בהפסדים של עשרות מיליוני שקלים; ובמקרה של סלקום, שלה כ-270 אלף מנויים, מדובר בהפסד קטן יותר. בנוסף, ברבעונים האחרונים פרטנר מדממת מנויים, בעוד שסלקום רושמת עלייה יציבה בכל רבעון.

"ההסכמים האלה הם למעשה הודאה שאי־אפשר באמת למכור טלוויזיה ב-69 שקל לחודש ולהרוויח", אומר גורם בשוק אומר לגלובס. "זה מענה לקולות התרועה והחצוצרות מלפני עשור". למה זה לא עבד? בעיקר כי הצעה לצרכן שכוללת רק פלטפורמה עם תכנים עליה, אינה מספיקה. צריך גם תוכן מובדל, תכני ספורט שעולים הרבה כסף וממירים פיזיים, וכל אלה מייצרים עלויות גבוהות.

גורמים רבים מצביעים על ההסכמים האלה כעל מחסלי תחרות. בשל העובדה שגם שוק הסיבים מתחלק כעת בין שלוש שחקניות - בזק, IBC ופרטנר - הם למעשה יוצרים קבוצות שבראשן עומדות השחקניות החזקות.

בחברות מסבירים כי המהלכים דווקא יהפכו סוף-סוף את פרטנר וסלקום לשחקניות בשוק הטלוויזיה. רשות התחרות תצטרך להכריע בסוגיה, ובינתיים יש עוד שחקנית קטנה שנמצאת בבעיה גדולה: freeTV של קשת ו-RGE.

צפירת אזהרה

החשש הגדול ביותר הוא שאם רשות התחרות תאשר את שני המהלכים בין השחקניות הגדולות בשוק התקשורת, שמבוססים על שיתופי־פעולה בתחום התוכן, המצב יוביל לעליית מחירים ולפגיעה בצרכן. אבל צריך להפנות את הזרקור גם למיזם freeTV, ושם נשמעת במסדרונות צפירת אזהרה. בחברה וגם בקרב בעלי המניות נרשמים חששות רבים, לאור העובדה שמדובר בשחקן היחיד שנותר מול שתי הענקיות.

בגדול, אם חברה פועלת בכיוון הנכון ומשיגה את יעדיה, לבעלי המניות אין סיבה לצאת ממנה. אבל בקשת רואים מה קורה בשוק, ומבינים שייתכן כי בממשלה מתכננים להשית עליהם קשיים באמצעות רפורמת השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי; ואילו RGE כבר מתמודדת עם לחצים מהפלטפורמות, בשל העובדה שהחברה גם מחזיקה במספר ערוצים וגם בעלת מניות במיזם.

גורם בשוק מסביר לגלובס כי "זה אירוע משנה שוק, וזה מעמיד את הקיום של freeTV בסיכון. קבוצת בזק וקבוצת הוט חוזרות להיות השחקניות הדומיננטיות בשוק, ומחסלות את התחרות. סלקום ופרטנר יהפכו להיות משווקות על מלא, עם אותם מחירים ובלי אלטרנטיבות אמיתיות בשוק". במילים אחרות, החברות הגדולות יוכלו לפנות תקציבים ולבנות אסטרטגיה נגד השחקנית האחרונה שנותרה במערכה.

בעבר פרסמנו בגלובס כי בשל הלחץ מצד הפלטפורמות האחרות בשוק ובצל מתחים פנימיים, ב-RGE שקלו לעזוב את המיזם ולחדול מלהיות בעלי מניות בחברה. עד כה לא התקבלה הכרעה בסוגיה, אך השבוע נודע לגלובס כי הסוגיה עלתה לשולחן פעם נוספת.

ב-RGE חווים עדיין את הלחצים המשמעותיים מצד הלקוחות - אותן פלטפורמות שעושות עכשיו מהלך משמעותי בשוק. אם המהלך יושלם, RGE עלולה לעמוד במצב בעייתי. גם קשת וגם RGE מכחישות את הפרטים, אבל המקורות ששוחחו עם גלובס מספרים על כך שהסוגיה הפכה יותר רלוונטית בצל העסקאות, ושהמתחים בתוך freeTV וכלפי הספקיות בחוץ עלו מדרגה בשבועות האחרונים.

כמה שחקניות יהיו?

התחרות בשוק נחלקת לשני נדבכים: המחיר והתוכן. לטענת החברות, מה שהוביל לעסקאות הוא העובדה שסלקום ופרטנר לא הצליחו להתחרות מבחינת התוכן, אלא רק ברכיב המחיר. הן לא הביאו תוכן ייחודי או הפקות מקור ששברו את השוק, ולכן לא באמת יצרו תחרות. "זה גרר השקעות נמוכות בתוכן גם מצד yes והוט, כי ההכנסות שלהן ירדו, והיכולת להשקיע בהפקות המקור ירדה", אומר גורם בשוק.

אם הרגולטור יאשר את המהלכים, השחקניות שיישארו בשוק הן הוט, yes ו-freeTV. "במקום חמש אלטרנטיבות, יהיו רק שלוש. מהלך כזה יגדיל את כוח המיקוח של הוט ו-yes מול ספקי התוכן ויהפוך אותן לחזקות יותר", מעריך גורם בשוק המדיה.

מי שמגן על העסקאות האלה מסביר כי סלקום ופרטנר נשארות עצמאיות בניהול הפעילות העסקית והאסטרטגית שלהן. בנוסף, לטלוויזיה של שתיהן אין כיום יתרון תחרותי, ולכן מבחינתן מדובר ב"ניסיון אחרון" לפני שהן פורשות משוק זה. ברגע שיהיה להן מוצר טוב יותר גם בטלוויזיה, גם המעמד התחרותי שלהן יעלה.

גורם בשוק המדיה מסביר כי "אם רשות התחרות תאשר את זה, כל אחד מהם יוכל לחבור גם לפלטפורמות הבינלאומיות ולהציע חבילת תוכן ישראלית, חבילת תוכן בינלאומית, ספורט ועוד - ואלה יהיו חבילות מלאות וטובות". כלומר, אין מחויבות לבלעדיות בין הצדדים.

כמה גורמים שעמם שוחחנו לצורך הכתבה הזכירו איחוד אחר שעליו דובר בעבר - בין פרטנר וסלקום - אך נבלם בשל שיקולים כמו דם רע בין הצדדים ותפיסה ששתי החברות מתחרות ביניהן יותר מאשר מול yes והוט. המהלך של yes ופרטנר היה בבחינת "שובר שוויון", ולכן סלקום נותרה עם מהלך בודד שהיא יכולה לעשות.

לסנדל את המתחרים

גורמים בשוק הטלוויזיה מצביעים על כך שהמהלך של הוט וסלקום נועד קודם כל לבלום את yes ופרטנר. "ההערכות הן שיהיה קשה לרשות התחרות לאשר את שתי העסקאות. אבל גם במקרה כזה, סלקום כבר קיבלה את דמי הרצינות שלה מהוט, והוט עשו כאן מהלך שחסם את yes".

מה שמחזק את התפיסה הזו הוא המהירות שבה סלקום הגישה את הבקשה - רק חודשיים מכניסת המנכ"ל החדש, אלי אדדי, כשאצל המתחרות התהליך לקח יותר זמן. עם זאת, האמת היא שסלקום ניסתה לחתום עסקה עם הוט במשך זמן רב. למה זה לא קרה? לפי אותם גורמים, בהוט התעקשו שהאפליקציה תהיה שלהם, ולא חיצונית של סלקום. מההודעה שיצאה על המהלך עולה כי בהוט התפשרו על כך.

אחת השאלות הראשונות שברשות התחרות יצטרכו לענות עליהן קשורה להגדרת השוק: האם רק השחקנים המקומיים רלוונטיים או שיש לקחת בחשבון גם שחקנים כמו נטפליקס ודיסני. החשש בשוק הוא ש"בעולם החדש שנבנה פה, אם לקוח של yes יגיד שהוא רוצה לעבור לפרטנר, לא בטוח ש-yes תילחם עליו. לחברות הגדולות אין תמריץ להילחם על הצרכן ולשמר אותו. זה מקרה קלאסי של מתחרים שמאבדים מוטיבציה להתחרות אחד בשני. ואז כל המחלקות שהיו צריכות לעשות את זה, יפנו את המשאבים שלהן נגד freeTV".

בעבר איימו סלקום ופרטנר שפעילות הטלוויזיה הפסדית להן, וייתכן שיצטרכו לוותר עליה. גורמים בשוק סקפטיים לגבי האיום הזה, אולם גם אם הוא יתממש, יש מי שמעריכים שזה דווקא יתדלק את התחרות בשוק - כש-470 אלף מנויים יתפזרו בין השחקניות האחרות, ועליהם תהיה מלחמה.