גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבינה המלאכותית הפכה לחזית חדשה במאבק של דיסני

ענקית התוכן נתונה בין הפטיש לסדן: מצד אחד היא רוצה להשתמש בבינה מלאכותית ביצירת הסרטים שלה, בין היתר כדי לצמצם עלויות ● מצד שני היא חייבת להגן על הדמויות האייקוניות שלה מפני אותה פלטפורמה, שמא הזכויות יחמקו מידיה ● איך הולכים קדימה ועדיין שומרים על הממלכה?

חקיין של דארת' ויידר באוקראינה. החברה שקלה לאפשר לקיים אינטראקציה עם ויידר שנוצר ב–AI / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
חקיין של דארת' ויידר באוקראינה. החברה שקלה לאפשר לקיים אינטראקציה עם ויידר שנוצר ב–AI / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

כשדיסני החלה לעבוד על גרסת לייב-אקשן חדשה של סרט האנימציה המצליח שלה "מואנה", המנהלים התחילו לשקול האם כדאי לשכפל את כוכב הסרט, דוויין ג'ונסון.

שלוש ועדות גיבשו תוכנית לאומית ל־AI, בתוך שש שנים. מה מבטיח שהפעם זה יעבוד?
ה-AI מוחקת את הטאץ' האנושי - בלי שנרגיש שמשהו חסר

השחקן היה אמור לשוב ולגלם את מאווי, חצי אל שמנמן ורב עוצמה, אך דיסני תכננה מראש ימי צילום שבהם ג'ונסון בכלל לא יהיה נוכח על הסט. לפי התוכנית, בן דודו השרירי של ג'ונסון, טאונאי ריד - שגובהו 1.90 מ' ומשקלו 113 ק"ג - יעמוד במקומו של ג'ונסון בסצנות מסוימות. דיסני תשתף פעולה עם חברת הבינה המלאכותית Metaphysic כדי ליצור דיפ-פייק של פניו של ג'ונסון, שיוטמעו על גבי ביצועי המשחק של ריד - כפיל דיגיטלי שיאפשר לג'ונסון "להיות" בשני מקומות בעת ובעונה אחת.

מה שקרה אחר כך הוכיח כיצד אותה מהפכה טכנולוגית שמעוררת חששות בהוליווד לא תתרחש בן לילה.

ג'ונסון אישר את התוכנית, אך הטכנולוגיה החדשה אילצה את עורכי הדין של דיסני לעבוד קשה כדי להבהיר כיצד ניתן להשתמש בה, אילו אמצעי אבטחה יגנו על המידע, ומהם הסיכונים המשפטיים. בנוסף, עלו חששות כי האולפן לא יוכל לטעון לבעלות מלאה על כל מרכיבי הסרט אם חלקים ממנו ייווצרו על ידי AI, כך לפי גורמים המעורבים במשא ומתן.

דיסני וחברת Metaphysic ניהלו משא ומתן במשך 18 חודשים לסירוגין בנוגע לחוזה ולעבודת הפיתוח של הכפיל הדיגיטלי. אך לבסוף, אף אחד מהצילומים הללו לא יופיע בסרט הזה, שצפוי לצאת בקיץ הבא.

אחראית ליצירות הכי יקרות מבחינה מסחרית

הדיפ-פייק של ג'ונסון הוא רק חלק קטן מרעידת האדמה הטכנולוגית שמטלטלת את הוליווד. אולפנים מעוניינים למצוא דרכים להשתמש ב-AI בתהליך הפקת הסרטים, ובו בעת להגן על עצמם מפניה. בזמן שמנהלים צופים בטכנולוגיה שמבטיחה לחסוך עשרות מיליוני דולרים בתקציבי סרטים, הם מתמודדים עם הווה שכולל אי-ודאות משפטית, תגובת נגד מצד מעריצים, וזהירות רבה כלפי כלים שנתפסים בעמק הסיליקון כתחליף לדורות הבאים של יוצרים.

האקדמיה לקולנוע עורכת סקר בקרב חבריה על אופן השימוש בטכנולוגיה. מנהלי אולפנים מבטלים ניסויים בפיתוחים חדשים מחשש להתנגשות עם איגודי השחקנים והתסריטאים, ערב משא ומתן על חוזים חדשים. ואף אולפן אינו ניצב בפני סיכון או הזדמנות כה משמעותיים כמו דיסני - הבית של דונלד דאק, בל, באז שנות אור וסטיץ' - שהפיקה במהלך המאה האחרונה כמה מהיצירות היקרות ביותר מבחינה מסחרית, והכי מוגנות מבחינה משפטית בעולם.

שיחות עם למעלה מ-20 עובדים ושותפים בהווה ובעבר מציירות תמונה של תאגיד בידור הנקרע בין ההכרח להדביק את קצב ההתקדמות של הבינה המלאכותית, לבין החששות מאופן השימוש בה. לעיתים, ההתקדמות נבלמה על ידי בירוקרטיה ודאגות ביחס לחוזה הלא-כתוב בין דיסני למעריציה - וכמובן, גם ביחס לחוזים הכתובים עם איגודים שמייצגים שחקנים, כותבים ויוצרים נוספים.

בצעדים ראשוניים, החברה שקלה להוסיף פיצ'רים לשירות הסטרימינג דיסני+ שיאפשרו למנויים ליצור קליפים משלהם מהתכנים; וכן לאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דארת' ויידר שנוצר בבינה מלאכותית במשחק פורטנייט. דיסני השקיעה 1.5 מיליארד דולר ב-Epic Games בעלת פורטנייט, בשנה שעברה. ניסיונות לשלב בינה מלאכותית בסרטים פשוט לא יצאו לפועל.

במקביל, הצוותים המשפטיים של דיסני מגוננים בקנאות על הדמויות של האולפן ונזהרים מאוד בנוגע לצעדים פנימיים או חיצוניים שעלולים להזיק למותג - דבר שהוביל את דיסני לתבוע ביוני האחרון את אחת מספקיות הבינה המלאכותית. כמו כן, עובדים שרוצים להזין מידע של החברה למערכות AI חייבים לקבל אישור מראש מוועדת AI פנימית. לפי מקור שמעורה בתהליכים, זמן התגובה של הוועדה לבקשות ירד לאחרונה ל-48 שעות.

עבור דיסני, המפתח הוא שמירה על הדמויות והסיפורים - במקביל לאימוץ הטכנולוגיה החדשה. "אנחנו קיימים כבר 100 שנה, ומתכוונים להישאר גם ב-100 השנים הבאות", אמר היועץ המשפטי של החברה, הוראסיו גוטיירז. "הבינה המלאכותית תהיה כוח משנה מציאות, אבל זה לא אומר שהיא צריכה להיות הפקר".

דווין ג'ונסון. דיפ-פייק שלא שומש / צילום: Reuters, Marco Garcia

המנכ"ל נתון ללחץ כבד לקצץ בעלויות

זו רק אחת מהסוגיות המונחות על שולחנו של מנכ"ל דיסני בוב איגר, שאמור להכריז על מחליף בתחילת 2026, אחרי כמעט שני עשורים בתפקיד. איגר נתון ללחץ כבד לקצץ בעלויות, על רקע הירידה בהכנסות מבתי הקולנוע ועלייה בביטולי מנויים לטלוויזיה בכבלים. לאחרונה איגר התמודד עם ביקורת על כך שהחברה מתקשה לחדש יצירתית, ומתמקדת יותר מדי במיחזור מותגים קיימים.

אחת הסיבות העיקריות שדיסני ויתרה על שימוש בבינה מלאכותית בסרט "טרון: ארס", שמתוכנן לצאת באוקטובר, הייתה החשש מיחסי ציבור שליליים.

מכיוון שהסרט עוסק בבינה מלאכותית, בכירים בדיסני העלו רעיון להשתמש בפועל בטכנולוגיה כדי ליצור אחת הדמויות, בתור גימיק שיווקי. לפי מקורות שמעורים בתהליך, התוכנית הייתה שהכותבים יספקו קונטקסט לדמות מונפשת - "ביט", עוזרו של הדמות הראשית - ואז תוכנת בינה מלאכותית תענה לשאלות על הסט בזמן הצילום, בקולו של שחקן.

אך המשא ומתן עם איגודי הכותבים והשחקנים התרחש באותו זמן, ובסופו של דבר דיסני זנחה את הרעיון. גורמים בחברה אמרו כי לא ניתן היה לקחת סיכון מחשש לפגיעה תדמיתית.

הגיעו עם הסוגיה המשפטית לבית הלבן

איגר וגוטיירז נפגשו עם בכירים בבית הלבן בחודשים האחרונים כדי לדון בפגיעה האפשרית של מודלי בינה מלאכותית בקניין הרוחני של החברה ובשימוש בדמויות של האולפן בדרכים לא ראויות, כך לפי אנשים המעורים בדיונים.

דיסני מתמודדת מול ענקיות כמו OpenAI וגוגל, שטוענות כי הגישה לחומרים המוגנים בזכויות יוצרים חיונית עבורן כדי להתחרות במרוץ הבינה המלאכותית מול סין - מרוץ שיש לו השלכות ביטחוניות.

בחודש יוני, דיסני ויוניברסל (של קומקאסט) נקטו את הצעד החריף ביותר עד כה להגנה על זכויות היוצרים שלהן: הן תבעו את חברת הבינה המלאכותית Midjourney בטענה שהעתיקה יצירות מוגנות בזכויות יוצרים.

"מידג'רני היא דוגמה מובהקת ל'טרמפיסט של זכויות יוצרים' - בור חסר תחתית של פלגיאט", נכתב בתלונה שהגישו ביוני. החברה לא הגיבה עדיין לתביעה.

בעיני מתחרותיה של דיסני, התביעה נתפסת כניסיון המשמעותי ביותר עד כה לבסס מסגרת משפטית בנושא AI. עובדים ושותפים לשעבר, שנאבקו מול דיסני על זכויות השימוש בדמויותיה, מכנים לעיתים את החברה בהומור, "משרד עורכי הדין הגדול ביותר בקליפורניה".

בדיסני אומרים כי הם מאזנים בין הרצון של מנהליה להתקדם במהירות בטכנולוגיית AI לבין הצורך להגן על הדמויות שלה. "התפקיד שלנו הוא לאפשר ליוצרים שלנו להשתמש בכלים הטובים ביותר של בינה מלאכותית - מבלי לסכן את החברה בטווח הארוך", אמר גוטיירז.

הבינה המלאכותית הפכה לחזית חדשה במאבק של דיסני, לאחר עשור שבו התמודדה מול תחרות קשה מעמק הסיליקון, מצד שירותי סטרימינג כמו אפל ואמזון, ונטייה הולכת וגוברת של קהל הצופים לכיוון יוטיוב של גוגל.

גוגל, OpenAI ואחרות מציעות כיום כלים לעריכת וידיאו, תמונות וסאונד שמאפשרים למעריצים להפוך למפיקים בעצמם, ולערוך דמויות ודימויים כרצונם. זה אתגר לחברה כמו דיסני, ששולטת בקניינה הרוחני באופן כה הדוק, לפי בכירים ותיקים באולפן. בתביעה נגד מיד'גני, דיסני ויוניברסל צירפו תמונות שנוצרו בבינה מלאכותית של כמה מהדמויות האהובות ביותר שלהן, כולל המיניונים ודארת' ויידר.

המנהלים בדיסני ערים היטב לקצב ההתקדמות של הבינה המלאכותית.

בריטריט הניהולי השנתי של דיסני באורלנדו, שנערך מוקדם יותר השנה, הציג רוב ברדו, סגן נשיא בכיר בלוקאס פילם של דיסני, מצגת שהראתה את קצב ההתקדמות המהיר של כלי AI גנרטיביים, חלקם אף מסוגלים ליצור תמונות וסצנות שבמבט ראשון נראות איכותיות כמו הפקות מקצועיות.

ברדו הציג קליפים שיצר אמן, בהם נראה דרואיד נוחת על כוכב לכת ומציג מה שהוא רואה שם. הוא הסביר שהאמן יצר את הקליפים לראשונה בסתיו, ואז שוב רק כמה חודשים לאחר מכן - והצביע על קפיצה מרשימה באיכות, כך לפי אחד הנוכחים במפגש.

מנכ''ל דיסני בוב איגר, אתגר למחליף / צילום: ap, Jordan Strauss/Invision

מי הבעלים של ריקוד בין דארת' ויידר לספיידרמן?

באופן מסורתי, דיסני נמנעה מלתת לדמויות שלה להופיע יחד על מוצרים, קל וחומר שלא לערבב ביניהן כפי שמעודדים כלים מבוססי AI. לדוגמה, כאשר נסיכות כמו סינדרלה והיפהפייה הנרדמת מופיעות על אותו מוצר, כמו קופסת אוכל או פוסטר, המעצבים מחויבים למקם את מבטן בכיוונים שונים - כדי ליצור אשליה שהן פועלות כל אחת ביקום נפרד.

לקח שנים עד שהחברה אפשרה לדמויות דיסני, כמו C-3PO ממלחמת הכוכבים ואריאל מבת הים הקטנה, לקיים אינטראקציה זו עם זו במשחקי וידיאו.

החשש של דיסני מאובדן שליטה על הדמויות והנרטיבים שלהן היה מוקד לדיונים בעבודה עם אפיק גיימז (Epic Games), החברה שעומדת מאחורי פורטנייט, שבו משתמשים עשרות מיליונים מדי חודש. דיסני רואה במשחקים פלטפורמה קריטית לגידול דורות של מעריצים.

פורטנייט ממזג פרנצ'ייזים שונים לכדי יקום סיפורי אחד, שבו באטמן יכול להתקיים לצד לארה קרופט וכלתו של פרנקנשטיין. דיסני מתכננת יקום משלה (שם הקוד הפנימי: "Bulldog") שישתלב בפורטנייט, ויאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דמויות כמו גיבורי מארוול ויצורים מהסרט "אווטאר", כך לפי מקורות שמעורים בתוכנית.

ישנם מנהלים באפיק גיימס שהתלוננו על קצב קבלת ההחלטות האיטי של דיסני, בשל הצורך באישורים ממספר רב של מחלקות, כך על פי אנשים שמתמצאים בתהליך. ניסיון לאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דארת' ויידר שנוצר בבינה מלאכותית נתקל בבעיה: בתוך דקות מהשקת הבוט, שחקנים מצאו דרך לגרום לו לקלל - בקולו המוכר של ג'יימס ארל ג'ונס. אפיק פתרו את הבעיה בתוך חצי שעה. לפי החברה, עשרה מיליון שחקנים דיברו עם ויידר לפחות פעם אחת.

על המיזם המשותף מפקח ג'וש ד’אמארו, ראש מחלקת הפארקים והנופש של דיסני, שמופיע ברשימת המועמדים הפנימיים לרשת את איגר. ד’אמארו מקפיד לשמור על קשר עם מנכ"ל אפיק טים סוויני, כולל ביקורים תכופים במטה החברה בקארי, צפון קרוליינה, אחד המקורות סיפר על טיולים משותפים.

עוד נטען כי בכירים בדיסני הביעו חשש לקראת ההשקה הצפויה של המיזם, שלא תתרחש לפני סתיו 2026, באשר לשאלה מי הבעלים של תכני מעריצים שמבוססים על דמויות דיסני. לדוגמה, אם שחקן פורטנייט יוצר ריקוד בין דארת' ויידר לספיידרמן שהופך ויראלי ביוטיוב - מי הבעלים של הריקוד הזה?

חששו מידיעה שעלולה "לקחת את הקסם"

החששות בנוגע לבעלות נוגעים גם לסרטי קולנוע. בחוזי אפקטים ויזואליים רגילים, החברה שיוצרת את האפקטים מעבירה את זכויות היוצרים לאולפן. אבל כשמדובר ביצירה שנוצרה בבינה מלאכותית, ההעברה המשפטית של זכויות אינה כל כך פשוטה, לפי עורכי דין.

בהיעדר תקדים משפטי, האולפנים חוששים מתרחיש עתידי שבו לא תהיה להם בעלות על כל מרכיבי הסרט. אף עורך דין לא רוצה להיות זה שאחראי לאובדן כזה.

הסיכון גבוה במיוחד עבור חברה שיש לה הרבה דמויות ידועות. גוטיירז אמר שדיסני אינה רוצה שמודלים של AI ישלמו עבור השימוש בדמויות שלה, ואז יניחו שיש להם חופש מלא להשתמש בהן.

"אנחנו רוצים שדארת' ויידר יהיה אך ורק של דיסני. אין לנו עניין לוותר על השליטה בדמויות שלנו או בקניין הרוחני שלנו בתמורה לצ'ק", אמר גוטיירז.

בחלקים מסוימים בתעשייה, הטכנולוגיה מתקבלת בברכה ככלי חסכוני ויעיל יותר.

בסדרת האנימציה של אמזון "House of David", שמבוססת על דמותו המקראית של דוד המלך, היוצר ג'ון ארווין התגאה בכך שהטכנולוגיה סייעה לו ביצירת רצפים שלמים בפרקים, עזרה שהוא תיאר כ"אלוהית".

אולפני Lionsgate, שאחראים על זיכיון "ג'ון וויק", הכריזו בשנה שעברה על הסכם רישוי עם חברת הבינה המלאכותית Runway, במסגרתו קיבלו מודל AI מותאם אישית שישמש אותם בהפקות. A24, האולפן שמאחורי הסרט זוכה האוסקר "Everything Everywhere All at Once", היה בין הראשונים שהשתמשו ב-AI של Runway ואף שכר מומחה לשעבר מאדובי כדי לגבש אסטרטגיה בנושא.

אבל בתעשייה יש גם פחד אמיתי מהטכנולוגיה, פחד שמבקרים רואים בו נאיביות.
על סטים מסוימים, צוותי אפקטים ויזואליים מתבקשים כבר ביום הראשון לא להזכיר את המונח "בינה מלאכותית". שחקנים שעוברים סריקה מלאה לצורך יצירת כפיל דיגיטלי רשאים להביא נציג מהאיגוד המקצועי של שחקנים (SAG-AFTRA) שישגיח על התהליך.

מעל כל החלטה גדולה של אולפן בנוגע לטכנולוגיה הזו מרחפת השאלה של החוזה החדש עם איגוד השחקנים, שצפוי להיחתם מחדש בשנה הבאה. מנהלים חוששים לבצע מהלך שיכעיס את האיגוד או שיתברר כבלתי אפשרי משפטית לפי תנאי החוזה החדש.

בסרט "Here" שיצא ב-2024 מטעם סוני ופורש סיפור על פני עשורים שלמים, נעשה שימוש ב-AI גנרטיבי כדי להצעיר את השחקנים טום הנקס ורובין רייט. הטכנולוגיה איפשרה להם לראות את הדימוי שלהם כצעירים בזמן אמת. אבל - כך לפי אדם שהיה מעורב בהפקה, כשהיה צורך לקדם את הסרט, המפיקים התחילו לדאוג מתגובה שלילית על כך ששם גדול כמו הנקס יידרש לדבר בפומבי על השימוש בבינה מלאכותית.

הנקס התבדח על כך במהלך הופעה ב"לייט שואו עם סטיבן קולבר", וביקש מלהקת הבית לנגן רצף תווים מבשר רעות בכל פעם שהוא השתמש במונח בינה מלאכותית. "כולם נבהלים", הוא אמר.

ההיסטוריה של דיסני עצמה מלמדת איך אולפנים התמודדו עם צמתים טכנולוגיים בעבר. כשדיסני שכרה את פיקסאר לייצר קומץ תמונות גרפיות ללהיט שלה מ-1989 "בת הים הקטנה", המנהלים שמרו על השילוב בסוד, מחשש לתגובה שלילית מהמעריצים אם אלה יגלו שלא כל פריים בסרט האנימציה צויר ביד. ידיעה כזו, חששו המנהלים, עלולה"לקחת את הקסם".

עוד כתבות

המסחר בשווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

המניה שצפויה לעלות, ומה יקרה בהחלטת הריבית: מה שכדאי לדעת לפני שבוע המסחר

בורסת ת"א סיימה את השבוע החולף בעליות, בעוד עונת הדוחות העלתה הילוך עם דוחות חזקים לחמשת הבנקים הגדולים ● האינפלציה נשארה מעל היעד של בנק ישראל, ועל פי הערכות הריבית לא תרד השבוע ● וגם: איזו מניה חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ואילו צפיות לרדת

רכבת ישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

שיבושים כבדים ברכבת ישראל: מה קרה, ואילו רכבות פעילות?

קריעה של כבלים חשמליים בשתי נקודות במסילת החוף הראשית של רכבת ישראל, בלילה בין חמישי לשישי, הביאו לשיבושים כבדים לרכבות בכל הארץ ● התיקונים ייארכו מספר ימים לפחות (למרות שבוצעו עבודות בשבת כדי להאיץ את התהליך), ובינתיים מופעלות רכבות דיזל ישנות ● מה גרם לתקלה כה נרחבת, ואילו רכבות יפעלו? גלובס עושה סדר

הפגנה למען החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

המשק עוצר למען החטופים; הקניונים והמגזר הציבורי בחוץ

יוזמת משפחות החטופים יוצאת היום לפועל ותכלול שביתה ויום מחאה במשק • למרות שהסתדרות העובדים הכללית לא הצטרפה למהלך, חברות רבות הודיעו על תמיכתן, ובהן מרבית חברות ההייטק רשויות מקומיות ואוניברסיטאות • ומה יעשה פורום העסקים?

ניקולא פוש, היורש (ימין) ואריק פריימונד / אילוסטרציה: איורים: גיל ג'יבלי

תיק הרמס נפתח: היעלמות מניות ב-15 מיליארד דולר, מוות פתאומי וכמה הסברים

ההתאבדות לכאורה של אריק פריימונד, היועץ הפיננסי ליורש רשת מוצרי היוקרה הרמס, מסמנת תפנית דרמטית באחת התעלומות הפיננסיות הגדולות ביותר של המאה ● לפי עורכי דינו, היה פריימונד "אדם בעל רגישות נדירה שנשבר מאלימות החשד, הבגידה ומעולם חסר רחמים"

הדיי עפאים. הלל לארץ ישראל / צילום: דן פרץ

אשרי האיש שזהו מקומו: הדיי עפאים חי את האדמה, הפעם דרך היין

הדיי עפאים הוא חקלאי, טבח, גבן, מוזיקאי, כותב, ובשנים האחרונות גם יינן ● ביקב החדש שלו "מקומי" - המקום שלי, הוא שואף "לעשות יין בהיר, כזה שאפשר לשתות ב–10 בבוקר, ולהמשיך לעבוד"

המונים מפגינים בכיכר החטופים בתל אביב / צילום: אביב אטלס

גדי איזנקוט בכיכר החטופים: "נוצרו התנאים להשבת החטופים מזמן"

גדי איזנקוט: "הממשלה נכשלה במבחן התוצאה ונגמר הזמן" ● המונים בכיכר החטופים, שורדת השבי נוגה וייס: "אבא הציל אותנו, עכשיו תורנו להציל אותו" ● לשכת רה"מ בתגובה על הפרסום בחדשות 12: "נסכים להסכם בתנאי שישוחררו כל החטופים בפעימה אחת" ● מסמך שהועבר לראש הממשלה נתניהו מציג שינוי בעמדות חמאס "מוכנים לעסקה חלקית" ● 50 חטופים - 680 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

שמעון הולי. פוטנציאל לגעת בכוכבים / צילום: מתוך הסרט ''מחפשים את חיפה''

מה קרה לשמעון הולי: אגדת הגיטרה זוכה לכבוד מחודש

אשף גיטרה חיפאי אבוד, עם אצבעות מכושפות וסיפור מלא תהפוכות, עומד בלב הדוקו המוזיקלי שמקודם בימים אלה בהדסטארט ● הבמאי איתן שריד יצא בחיפוש אחר המיתוס הלוקלי שלא התממש

מנכ''ל אינטל, ליפ בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

מניית אינטל זינקה לאחר דיווח שממשל טראמפ שוקל רכישת חלק בחברה

העסקה עשויה לסייע לאינטל במאמצי החברה להרחיב את הייצור המקומי ● הבית הלבן לא הגיב מיידית לבקשות לתגובה ● מניית אינטל זינקה במעל  7% והוסיפה לעלות במסחר המאוחר

שוק השכירות מביא את הכותרת העיקרית / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

145 אלף שקל פחות לדירה: איפה נרשמו הירידות הכי משמעותיות?

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים רשם בחודש יולי עלייה של 1.4%, שהיא הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016, והשלישית בגובהה מאז 2010 ● חודשי הקיץ עד ראש השנה הם חודשים לוהטים גם כך בשוק השכירות, כך שיש להניח שגם החודש הבא יראה עליות משמעותיות ● לעומת זאת, מחירי הדירות דווקא יורדים

הריסה ובנייה בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

"ממש לפני הריסת הבניין התברר שהפרויקט להתחדשות אינו כלכלי"

פרויקטים של התחדשות עירונית שתוכננו לפני 3–4 שנים הופכים להיות לא כלכליים במציאות של זינוק בעלויות הבנייה ● יותר ויותר יזמים מבקשים מהדיירים לשנות את התמורות ברגע האחרון

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

בדרך להנפקה: חברת ויה הישראלית חושפת הפסד שנתי של 100 מיליון דולר

ההפסד השנתי של חברת טכנולוגיית התחבורה בסוף 2024 עדיין משמעותי ועומד על כ-90 מיליון דולר - ירידה של 23% מ-116 מיליון דולר ב-2023 ● בגיוס ההון הפרטי האחרון של ויה, בפברואר 2023, עמד שווי החברה על 3.5 מיליארד דולר

מה יקרה אם נבטל את האינסוף? / צילום: Shutterstock

מאות מתמטיקאים התכנסו לאחרונה עם רעיון מהפכני והותירו את הקהילה המדעית בהלם

בכנס שנערך באוניברסיטת קולומביה דנו כמה מאות מתמטיקאים באפשרות לבטל את אקסיומת האינסוף המקובלת, מאחר שהיא מעכבת את התקדמות המדע ● האינסוף אולי קיים, אומר פרופ' דורון ציילברגר בראיון לגלובס, אבל למתמטיקה אין צורך בו ● בקהילת המדעים המדויקים הרעיון הזה עדיין נחשב מוזר מאוד

תמונה שיצר GPT–5 כשהתבקש לתאר ויזואלית את גרסתו החדשה / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

מודל GPT-5 יצא לשוק. עד כמה הצ'אט השתפר?

OpenAI השיקה את מודל הבינה המלאכותית החדש שלה, והבטיחה ביצועים מהירים יותר, לצד זכירת המשתמש ופיצ'רים כמו מצב אוטומטי, למידה ויכולת כתיבת קוד ● בפועל, השינויים מינוריים למדי

רחוב פועלי הרכבת 13 בגבעתיים / צילום: כדיה לוי

הסיבה שדירה ישנה בגבעתיים נמכרה בכמעט 5 מיליון שקל

לדירה מרפסת גג ענקית ושטחים נוספים בקומת הכניסה ● מחירי הדירות בשכונה מגיעים לכ־40 אלף שקל למ"ר בממוצע ● יש פערים משמעותיים בין דירות חדשות, שיאוכלסו בשנים הקרובות, לדירות שנבנו בשנות התשעים ובתחילת שנות ה־2000

הצד הפחות נוצץ של טרנד הקפה שכבש את המדינה / צילום: Shutterstock

המציאות מאחורי הטרנד: "זה מגניב ויש המון תורים. אבל לא נשאר כסף"

הטבע, התפריט הקליל, הנגישות לילדים והחוויה הלא מחייבת הפכו את עגלות הקפה לבילוי שסוחף את הישראלים, והן צצות בזו אחר זו ● אלא שמאחורי התורים נערמים קשיי רגולציה, שבהרבה מהמקרים הופכים את העסק ללא רווחי ● כך, למרות עלויות התפעול הנמוכות, חלקן נסגרות ● בכמה נאמדת ההשקעה, ואיך בכל זאת אפשר להצליח?

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

ביהמ"ש ביטל את כל התנאים המגבילים על יונתן אוריך בפרשת קטרגייט

נותרו בעינן רק הערבויות להבטחת התייצבותו לחקירה ● השופט מזרחי: אין חשד סביר ואין חשש לשיבוש החקירה

קונים בפריפריה בתקווה שהמדינה תשפוך הטבות. אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדיור שינה מומנטום - אז למה 5,844 ישראלים קנו דירה ביוני?

תחושת עושר קולקטיבית, שוק מניות פורח וגימיקים שיווקיים מצליחים - כל אלה דוחפים אלפי ישראלים לקנות דירה דווקא כשכולם מספידים את השוק ● בין ימי חג, טילים וריבית גבוהה שהורדתה רק מתרחקת, הנתונים מראים: הפסיכולוגיה נשארת חזקה מהסטטיסטיקה

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

השביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות

אילו גופים צפויים לשבות היום, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

AI פוגשת את הכלכלה / צילום: Shutterstock

ה-AI פוגשת את הכלכלה: פותרת את בעיית החוב אך יוצרת משבר תעסוקה

בינה מלאכותית תשפיע על כמעט 40% מהמשרות בעולם לפי קרן המטבע, תוסיף עד 4.4 טריליון דולר לשנה לתמ"ג העולמי עד 2030 לפי מקינזי, וענקיות הטק ישקיעו בה מעל 300 מיליארד דולר לפי הביזנס אינסיידר ● המהפכה מגיעה לכלכלה והיא רק בשלביה הראשונים ● כתבה שלישית בסדרה על התפתחות ה-AI

טלטלה בשווקים / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, ינאי יחיאל

הקרנות שעשויות לחולל מהפכה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

לא רק קבוצת דלק: אלה המרוויחים הגדולים מעסקת ניו-מד ● קטגוריה של קרנות כספיות "מתחדשות" באות לאתגר את הבנקים ● קרן ההון הנורבגית מכרה מניות ישראליות ובשוק מעריכים: למוסדיים יש הזדמנות לקנות בזול ● כך בעלי השליטה בבזק, פרטנר וסלקום הרוויחו מאות מיליונים ● מנהל ההשקעות שחושש מהתמחור הגבוה של מניות הבנקים והביטוח, וממליץ "לא להמר נגד השקל"