כיצד לדרוש הפסד מירידת ערך מקרקעין בלא מכירה

מקלט המס הטמון בירידת ערך מקרקעין הוא מקלט קוסם, שלא רבים הפנימו את סודותיו. לאור פניות מחודשות, נפנה שוב את תשומת הלב לחיסכון המס הגלום בו. לתכנון המס המבוסס על ירידת ערך מקרקעין יש בסיס אתי מוסרי רחב, מאחר שבעלי מקרקעין המופסדים על הנייר בשל ירידת ערך השקעותיהם, זכאים לקיזוז הפסד זה ברווחיהם בפרוייקטים אחרים, או אפילו בהכנסתם ממשכורת. בסיס מוסרי זה קיים הן ביחס למקרקעין הרשומים כמלאי הון והן ביחס למקרקעין הרשומים כרכוש קבוע.

אפשר להחיל את המלצותינו על מקרקעין שערכם ירד ביחס לדו"חות מס לשנים 96', 97' ו-98', וייתכן שגם ביחס לדו"חות לשנת המס 99'. בגין המקרקעין שנרכשו כמלאי עסקי, אפשר לדרוש הפסד עסקי גם אם לא נמכרו בפועל. בגין המקרקעין שנרכשו כנכס קבוע, זכאי בעל הרכוש לתבוע הפסד מירידת ערכם, אם ייעודם שונה למלאי עסקי לפני שחלפו 4 שנים מרכישתם. שינוי ייעוד המקרקעין מרכוש קבוע למלאי עסקי יגדיל את ההגנה האינפלציונית על הונו העצמי של בעל המקרקעין, שכן מלאי איננו נכס קבוע הנגרע מהון עצמי לצורך חישוב הגנה אינפלציונית על פי חוק התיאומים.

אם ערך המקרקעין ירד לאחר תום 4 שנים מיום רכישתם, רשאי בעליהם לערוך שינוי ייעוד מרכוש קבוע למלאי עסקי, בהתאם להוראות סעיף 5(ב) לחוק מס שבח מקרקעין, בלא תשלום מס רכישה בגין שינוי ייעוד, לפי הלכת הרשקוביץ ועמדת רשויות המס בחב"ק. אם יתקבל שינוי הייעוד בעלות המקרקעין המתואמת, ירידת ערך המקרקעין לתום שנת שינוי ייעוד, לפי חוות דעת של שמאי, תיחשב להפסד עסקי. מניסיוננו, קברניטי מס שבח ישושו לשום את שינוי הייעוד, "לפחות" בעלות מתואמת, ולפיכך, גם מי שרכש מקרקעין יותר מ-4 שנים לפני שינוי הייעוד, יכול להרוויח מירידת ערך זו.

אם המקרקעין נרכשו בחברה נפרדת, רשאי בעל החברה למכור אותם, תוך תשלום מס רכישה, לעסקו האחר המרוויח ולדרוש את ירידת ערכם שם כהפסד. ייתכנו גם מצבים מיוחדים, שבהם אפשר להשתמש בפטור הגלום בסעיף 104א', ב', או 103 ו-105 לפקודת מס הכנסה (שינוי מבנה ומיזוג), ובהתאם לסנקציה החביבה הגלומה בסעיף 103ב' בשילוב עם 104ו', אפשר יהיה לתבוע את ירידת הערך כהפסד בחברה הקולטת.

לבסוף, בחברות בית, או בחברות משפחתיות שיש להן מקרקעין שערכם ירד, אפשר לדרוש את ההפסד העסקי מירידת ערך מקרקעין במישור בעלי המניות כנגד כל הכנסה, לרבות משכורת. יצוין עוד, כי אם לאחר שנעשו מאמצי מכירה מתייאש בעל המקרקעין שתבע את ירידת ערכם כהפסד, משנה את ייעודם ממלאי לרכוש קבוע ומשכיר אותם ל-20 שנה - הוא ייאלץ להחזיר לאוצר את הפרשי המס שתבע כשימכור אותם מקרקעין בעוד 20 שנה. לפיכך, אין כאן שאלה של הפסד מס לאוצר, אלא רק שאלה של עיתוי גביית המס על ידי האוצר