הקשחה בתקני איכות השפכים

נקבעו תקנות חדשות לערכי הגבה לשפכים, שמטרתן צמצום הפגיעה בצנרת העירונית

ועדה משותפת למשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות והמשרד למסחר ותעשייה, קבעה תקנות חדשות לערכי הגבה (PH) לשפכים, שמטרתן צמצום הפגיעה בצנרת העירונית.

לדברי הממונה על השפכים במשרד לאיכות הסביבה, ברוך ובר, התקנות מקילות על חלק מהמפעלים, בכך שכן הן מרחיבות את הטווח האפשרי לחומציות, אך יחד עם זאת, ההחלטה להפוך את חוק העזר העירוני לחוק מים, הופכת את האכיפה לאגרסיבית הרבה יותר, וכך גם את העונש הצפוי למי שיעבור על החוק.

העונש על אי ציות לחוק עזר הוא קנס כספי בלבד, ואילו מי שעובר על חוק המים צפוי לעונש של עד שנת מאסר.

לדברי ובר, "עד לתיקון התקנות החדשות, הטווח היה קצר והקנס נמוך, כיום הטווח רחב והקנס גבוה".

העבודה סביב התקנות החדשות החלה לפני 7 שנים, לאחר שהתברר שצנרת הביוב בארץ, ובעיקר הבטון, סובלת משחיקה רבה בשל רגישותה הרבה לחומציות. בחלק מהמקרים הצנרת עוכלה כמעט לחלוטין, במקומות אחרים התגלו דליפות.

במקרים רבים התגלה ההרס רק לאחר שהכביש העובר מעליה שקע. קריסת צנרת ביוב גורמת לא רק להרס כבישים, אלא בעיקר לנזק קשה למי התהום, אליהם מחלחלים שפכים לא מטוהרים, המכילים לא רק עומסים ביולוגיים אלא גם מתכות כבדות ושאר חומרים המסכנים את הבריאות. התופעה מסוכנת במיוחד, שכן בארץ לא נהוג לבדוק באופן קבוע את תקינות צנרת הביוב. בחלק מהמקרים התברר שהצינור דלף במשך שנים רבות, ורק בדיקה מקרית חשפה זאת.

לדברי ובר, האפשרות להקל על חלק מהמפעלים נובעת מהעובדה, שהשפכים בארץ מכילים אבנית ברמה גבוהה, שסותרת לא במעט את החומצה שבשפכים. עובדה זו מאפשרת להקל את התקנות למפעלים קטנים, שכמות השפכים שלהם אינה גבוהה.

ובר מדגיש, שהתקנות החדשות ישפיעו באופן חיובי לא רק על צינורות הביוב, אלא גם המפעלים לטיהור שפכים, שכן גם הם רגישים מאוד לסביבה חומצית. הפחתת החומצה עשויה להפחית גם את הריח הלא נעים של השפכים, שכן אחד מתוצרי החומצה הוא מימן גופריתני, שגורם לריחות רעים.

השפעה חיובית נוספת תהיה גם על המפעלים. לדעות ובר, התקנות המקילות יגרמו לכך, שהמפעלים יאלצו להשקיע פחות משאבים לסתירת חומצה, בין השאר באמצעות מלחים. כתוצאה מכך ייגרם למפעלים חסכון כספי, אך במקביל, גם השפכים "ייהנו" מהפחתת המלח. לדברי ובר, "לעיתים החמרה סביבתית מביאה לנזק סביבתי, במקום למנוע אותו".

במקביל לתקנות ההגבה, אישרה הכנסת לפני כחודשיים תקנות להפחתת המלח בשפכים, ובעיקר נתרן ובורון, שהם בעלי השפעה רעה על החקלאות. גם כאן הוצעה גישה גמישה יותר, שמלווה באכיפה קשוחה. תקן זה ייכנס לתוקף בעוד כשנה, כדי לאפשר למפעלים להעירך לקראתו. תקן ההגבה יכנס לתוקף בתוך ששה חודשים.

לדברי ובר, המשרד לאיכות הסביבה מתכוון לפרסם בקרוב תקן נוסף לשיפור איכות המים - תקן לצנרת מי שתייה. הצורך בתקן החדש התעורר לאחר שהתברר, שחלק מהמתכות הכבדות בביוב נובע מקורוזיה של צנרת ביתית. חלק מהחומרים שהתגלו מסוכנים לאדם וביניהם עופרת, ניקל ועוד.

בוועדה לקביעת תקן הצנרת חברים המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות ומכון התקנים, והיא פועלת לגיבוש תקן ישראלי חדש, הקובע שאסור לצנרת להפריש חומרים מסוכנים למים. בשלב זה סיימה הוועדה את עבודתה והיא עומדת להגיש את מסקנותיה לעיון הציבור.