אט"ד: צריכת המים של האוכלוסיה העירונית פחתה - ואיכותם ירדה

עוד נמצא, שהרשויות המקומיות אינן עומדות בתקני מחזור הפסולת כמתחייב בחוק, חלק מהרשויות פוגעות באיכות האוויר בעקבות שימוש בסולר זול

צריכת המים של האוכלוסיה העירונית בארץ פחתה במהלך 2003, ובמקביל חלה התדרדרות קשה באיכותם. כך קובע סקר שערכה עמותת אדם טבע ודין לקראת הבחירות לרשויות המקומיות.

עוד נמצא, שהרשויות המקומיות אינן עומדות בתקני מחזור הפסולת כמתחייב בחוק, חלק מהרשויות פוגעות באיכות האוויר בעקבות שימוש בסולר זול.

בדיקת אט"ד נערכה בתל-אביב, הרצליה, בת ים, רחובות, באר שבע, אשקלון, נתניה, רמת גן, חולון, נצרת , אשדוד, בני ברק ראשון לציון ופתח תקווה. עיריית אשדוד סירבה לשתף פעולה. מטרת הסקר, כפי שהוגדר, היא לחייב את הרשויות לעמוד בתקני איכות הסביבה ולהסב את תשומת לב הציבור לנושאים אלה.

מהסקר עולה, שבתל-אביב ירדה צריכת המים ב-7% , בבת ים בכ-6%, בהרצליה ב-8% , בחולון ב-5%, ברמת גן ב-11%, בנתניה ב-1%, באשקלון ב-9% ובפתח תקווה ב- 2.5%.

הירידה בצריכה היא תוצאה של ניהול נכון יותר של משק המים ומניעת פחת הוא גם מדד לירידה באיכות החיים. צריכת המים לנפש בארץ עומדת על כ-100 מ"ק לנפש. בארה"ב הצריכה היא כ-300 מ"ק לנפש. ברשות הפלשתינית, כמו בעולם השלישי, הצריכה היא של כ-30 מ"ק לנפש בשנה.

את הירידה באיכות המים מסבירה אט"ד בהעדר אכיפה מספקת מצד הרשויות על מפעלים מזהמים. יוצאות דופן הן עיריית הרצליה ועיריית תל-אביב, בהן לא חלה הרעה באיכות המים.

עוד עולה מהסקר, שחלק גדול מהרשויות אינן עומדות בתקנות המחזור, הקובעות כי הרשות המקומית חייבת למחזר לפחות 15% מהפסולת שהיא מייצרת. נצרת ממחזרת 32%, הרצליה ממחזרת 17%, חולון, רמת גן ואשקלון ממחזרות 15%. לאחריהן נתניה, 14%, בת ים 13.4%, תל אביב: 10%, באר שבע 10% ורחובות 5%.

עוד קובע הסקר, שברחובות ובאר שבע מתודלק צי הרכב העירוני בסולר מזהם. בהרצליה, תל אביב ורמת גן משתמשת הרשות בסולר דל גופרית.