הפרקליטות לבג"ץ: הקרן לשיקום מחצבות שייכת למדינה ולכן כספיה בידי האוצר

מדובר בקרן בסכום של 300 מיליון שקל. שרי האוצר והתשתיות הלאומיות החליטו בסוף 2002 להעביר את כספיה לחשב הכללי במשרד האוצר, ולנהל אותן כחלק מהכנסות המדינה. הקרן קיימת מאז 1973

המדינה טוענת, כי כספי הקרן לשיקום מחצבות שייכים למדינה והיא אינה אישיות משפטית נפרדת ולכן יש הצדקה להעביר את כל כספי הקרן לאוצר המדינה. כך עולה מתגובת המדינה לעתירה של אגודת אדם טבע ודין ועמותת איגוד יצרני חומרי המחצבה בישראל נגד העברת הכספים לידי האוצר.

מדובר בקרן בסכום של 300 מיליון שקל. שרי האוצר והתשתיות הלאומיות החליטו בסוף 2002 להעביר את כספיה לחשב הכללי במשרד האוצר, ולנהל אותן כחלק מהכנסות המדינה. הקרן קיימת מאז 1973.

בשתי העתירות שהגישו הארגונים נגד המדינה נטען, כי ההחלטה להעביר את כספי הקרן לאוצר ולנהל את פעילות השיקום של המחצבות באמצעות תקציב המדינה, היא בניגוד לפקודת המכרות ולתקנות.

עוד טענו העותרים, כי משמעות ניהול כספי הקרן באוצר המדינה היא שחיקתם הריאלית וצמצום הפעולות לשיקום מחצבות בישראל.

על פי דיווח של האוצר, ב-2001 בוצעה בדיקה של שעורי התשואה של כספי הקרן המושקעים. מהדו"ח מתברר, כי עד אותה עת היו שיעורי התשואה על השקעות כספי הקרן נמוכים משעורי התשואה על השקעות כספי קופות הפרויקטים של מינהל מקרקעי ישראל.

בתגובת המדינה לעתירה, באמצעות עו"ד אורית קורן, קובעת הפרקליטות, כי מבחינה משפטית כספי הקרן שייכים למדינה ולכן הם צריכים להיות מתוקצבים בחוקי התקציב השנתיים. עוד אומרת הפרקליטות, כי עד עתה הקרן נוהלה בניגוד לחוק נכסי המדינה, ולכן ניהולה הנפרד היה בלתי תקין.

עם זאת מסכימה המדינה, כי כספי הקרן מיועדים למטרות שיקום מחצבות ולכן יש לנהל אותן באוצר המדינה במסגרת רישומית נפרדת.

שופט בג"ץ, אדמונד לוי, החליט לאחר שקרא את תגובת המדינה, כי אין להוציא צו ביניים, המונע את העברת הכסף. זאת, עד לדיון שייקבע בנושא בפני הרכב של שלושה שופטים. (בג"ץ 03/890).