"שוב המדינה הורידה מכנסיים לפני הזמן"

אריאל שרון דחף, והמינהל אישר הטבה של מיליארד שקל לחברות הדלק הוותיקות. למה? ככה. אולי משום שבמינהל חושבים שזהו "אחד המיזמים החשובים ביותר מהקמת המדינה"

תוכנית פי גלילות אושרה כמה שבועות לפי תום הקדנציה של הממשלה הקודמת. בראש הישיבה עוד עמד ראש הממשלה ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אריאל שרון, שתיאר את התוכנית כ"פרויקט אדיר". גם ראשי המינהל לא חסכו ממנה שבחים. מה הפלא אם כך, שהתוכנית, הכוללת מתן הטבה של מיליארד שקל לחברות הדלק, זכתה לאישור המועצה ברוב קולות ובהתנגדות של חבר מועצה אחד בלבד.

ישיבת מועצה נפתחה במצגת שהכין המינהל בה נאמר, שזוהי הזדמנות נדירה לפיתוח שטח מרכזי ודומיננטי בישראל. השסתום החונק את האיזור יוסר, וניתן יהיה לבנות עליו 2 מיליון מ"ר - כמו דרום מנהטן או העיר העתיקה של ירושלים.

"מדובר במיזם אדיר, בעל איכויות ארכיטקטוניות יוצאות דופן, והזדמנות אדירה להסב את האיזור המסוכן ביותר בגוש דן לרובע חדשני ותוסס, שיגרום לתנופה אדירה לסביבתו ולמדינה כולה", טען המינהל. את המצגת סיים המינהל במילים: "זהו אחד המיזמים החשובים ביותר מיום תקומתה של מדינת ישראל".

"אני שמח על כל נכס בנגב", אמר אז שרון, "אבל אני מדבר כאן על נכסים בעלי חשיבות וערך אדירים. אני מדבר כאן על דברים רציניים. לדעתי, צריך לבחון את האפשרות הזאת.

"אם נניח שהעיסקה הזו תידחה, העניין יימשך וייסחב, רק כתוצאה מכך שהעניין תלוי ועומד בבית המשפט. זה לא יביא לזירוז התחלת הפרויקט. אני חושב, שצריך לתמוך בדבר הזה".

בנוסף לאלה, להחלטה צורפה הערה, שלפיה אין צורך בחתימת שר האוצר, כמקובל בכל החלטות המועצה. לטענת המינהל, אין צורך בחתימת כזו, שכן אין בהחלטה אובדן הכנסות למדינה.

השאלה המתבקשת כאן היא, האם מיליארד שקל הם כסף שלמדינה אין בעיה לוותר עליו לטובת חברות הדלק. תמוהה עוד יותר היא העובדה, כי המינהל - שהוא נאמן הציבור על קרקעות המדינה - וחברות הדלק הסכימו על כך שהצדדים ישמרו על סודיות.

"שוב המדינה הורידה מכנסיים דקה לפני הזמן", אמר מנהל לשעבר של מינהל מקרקעי ישראל בתגובה לאישור התוכנית. "אני לא מבין מדוע המדינה התנדבה לתת פיצוי כה נדיב, במיוחד על רקע העובדה שבית המשפט קבע, כי יש לסגור את האתר ב-2004.

"אם מישהו במינהל היה מתאמץ לחשוב קצת יותר, הוא היה מבין שחברות הדלק מנועות מלנפק דלקים במקום, שעליהן לעזוב את השטח, ולכן לא מגיע להן פיצוי. במקרה הרי הגרוע, החברות היו פונות לבית המשפט. איזה סיכון הייתה המדינה לוקחת על עצמה אז? מקסימום בית המשפט היה קובע את מה שנתנה המדינה כיום".