דן נתבעת לדמי תיווך של 1.25 מיליון ש' בגין השכרת מסוף פי גלילות למטרת חניון

לטענתה, העיסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל, ומעולם לא חתמה על הסכם תיווך

בימים אלו מתנהלת בביהמ"ש השלום בהרצליה תביעה, אותה הגיש המתווך אלון ראובן, באמצעות עו"ד אורי פוטשניק, בשלהי שנת 2004, כנגד חברת דן, המיוצגת ע"י עו"ד אחיקם שמעוני, בדרישה לתשלום דמי תיווך בסך של 1,25 מיליון שקל. לטענת ראובן, הוא תיווך בעיסקת השכרת מסוף פי גלילות, בשטח של 167 דונם, למטרת חניון לילה עבור רכביה של חברת דן, בדמי שכירות המוערכים ב-15 מיליון שקל לשנה, בחוזה ל-10 שנים, קרי היקפה הכספי של העיסקה נאמד ב-150 מיליון שקל.

ראובן, אשר הציג עצמו לצדדים כמתווך מקרקעין, חשף לדבריו בפני מנהלי דן דאז, מנכ"ל החברה דוד חרמש, מנהל הנכסים דוד פרטוש ויו"ר הדירקטוריון יורם שרעבי, את האתר עוד בטרם החתים אותם על טופס הזמנת עבודה, תוך הסתמכות על הצהרותיהם, שאין לו מה לדאוג ושמדובר בחברה רצינית ומכובדת, וכן כי תשלום דמי התיווך יימסר לו עם חתימת חברי הדירקטוריון בישיבתם הבאה.

לדברי ראובן, אף על פי שדן חתמה עם הנהלת פי גלילות על הסכם השכירות, היא מסרבת לשלם את דמי התיווך בגין העיסקה, תוך התנהלות שלא בתום לב.

ראובן: "באותו מעמד הופעל עלי לחץ רב ועל מנת שלא לסכל את הפגישה ובשל מעמדם של הנוכחים נעתרתי לבקשתם של חברי דן וחשפתי בפניהם את האתר המדובר. לא שיערתי לעצמי שכך ינהגו".

לטענת ראובן, דן התעלמה מדרישותיו, ורק כעבור שבעה עשר חודשים לאחר פנייתו הראשונה התייחסה לפנייתו ודחתה על הסף את דרישתו לדמי תיווך.

חברת דן מצידה, נתלית בסעיף 9 לחוק המתווכים במקרקעין, לפיו לא נחתם בין הצדדים טופס הזמנת עבודה ולפיכך אין היא חייבת בדמי תיווך. כמו כן, לטענת דן, אין היא נוהגת להשתמש בשירותי תיווך ולכן אין איש המוסמך בחברה לחתום על טופס שכזה. דן מוסיפה בכתב ההגנה, כי העיסקה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל עקב אי התקיימותו של תנאי מתלה.

חברת דן אף הגישה בחודש אוקטובר 2004 בקשה לדחייה על הסף, בטענה של העדר טופס הזמנת עבודה חתום בידי התובע, אלון ראובן. השופטת מירי גור אירית קבעה, שאין מקום לדחיית התביעה. לדבריה: "כתב התביעה לא זו בלבד שמעלה נסיבות של התנהגות בחוסר תום לב במו"מ, טענה שעשויה לגבור על דרישת הכתב או להקים עילה חדשה, אלא אף מעלה עילה חלופית של עשיית עושר ולא במשפט".