אנגל משאבים הפרה קובננטס; יעקב אנגל נדרש להביא כסף מהבית

איננה עומדת ביחסי חוב להון ובעל השליטה עתיד להזרים לקופתה 15 עד 72 מיליון שקל

הקבלן יעקב אנגל עשוי להידרש להביא כסף מהבית, ומדובר בסכום נכבד ביותר. זאת על רקע אי עמידתה של חברת אנגל משאבים, זרוע הפעילות המרכזית של קבוצת אנגל, ביחסים הפיננסיים להם התחייבה. אנגל משאבים הפרה אמות מידה פיננסיות (קובננטס) שאימצה במסגרת עסקה בה רכשה את מניות השליטה בחברה היזמית אנגל ג'נרל תמורת כ-114 מיליון שקל. המניות נרכשו מידי יעקב אנגל עצמו, מחברת לגנא הולדינגס שבשליטתו ומחתנו של אנגל, זוהר לוי (לשעבר סמנכ"ל הכספים של הקבוצה וכיום בעל השליטה בחברת סאמיט).

כחלק מרכישת השליטה באנגל ג'נרל מבעלי השליטה התחייבה אנגל משאבים לשמור על יחס חוב להון שלא יעלה על 60% ועל יחס חוב להון מנוכה תיק נזיל שלא יעלה על 55%. לגנא הולדינגס, חברת האחזקות של יעקב אנגל (באמצעותה נשלטת גם אנגל משאבים) התחייבה, כי במקרה שיחס החוב להון יעלה על 65% ו/או יחס החוב להון המנוכה תיק נזיל יעלה על 60%, היא תזרים את ההון שיחזיר את אנגל משאבים ליחסים הנדרשים.

בסוף דצמבר יחס החוב להון של אנגל משאבים עומד על 64.8% ויחס החוב להון מנוכה עומד על 61.4%. אנגל משאבים מדווחת, כי אם החריגה הנ"ל תימשך גם לאחר סוף יוני, בכוונתה לדרוש מלגנא הולדינגס להזרים, על-פי התחייבותה, סכום שינוע בין 15 מיליון שקל (יחס חוב להון מנוכה של 60%) ועשוי להגיע עד 72 מיליון שקל (יחס של 55%).

יצוין, כי חברת הדירוג מעלות התריעה לאחרונה, על רקע הרחבת סדרה ד' של אג"ח אנגל משאבים ב-50 מיליון שקל, כי נכון לסוף הרבעון השלישי הפרה החברה את הקובננטס להן התחייבה.

בכל זאת, נתנה מעלות תוקף לדירוג "A מינוס" בו מדורגות האג"ח של אנגל משאבים (סה"כ כ-250 מיליון שקל). זאת, בהסתמך על מנוף פיננסי נמוך שעליו שומרת אנגל משאבים, התחייבותה להמשיך ולשמור על אמות המידה הפיננסיות להן התחייבה, והערכות כי החברה תשפר את רווחיותה ואת יחסי כיסוי החוב שלה במהלך 2005.

מימוש מיקבצי הדיור

בקבוצת אנגל תולים תקוות גדולות בעסקת מכירה גדולה עליה דיווחה אנגל משאבים בשבוע שעבר (בד בבד עם פרסום דו"חות כספיים מאכזבים). החברה התקשרה עם קבוצת משקיעים פרטיים מחו"ל במסמך עקרונות למכירת מלוא זכויותיה ב-9 מקבצי דיור הכוללים 1,420 יח"ד המושכרות לממשלת ישראל (באמצעות עמידר). מתוך המקבצים הנמכרים, שבעה הם מקבצים מאוכלסים הכוללים 1,072 יח"ד ושניים נוספים, בחדרה ופ"ת, הם מקבצים שבנייתם טרם הושלמה, הכוללים 438 יח"ד.

היקף העסקה צפוי להסתכם בכ-376 מיליון שקל והיא תניב לאנגל משאבים, אם תמומש, רווח הון של כ-90 מיליון שקל. לאחר השלמת המכירה יוותרו בידי אנגל משאבים 50% מהזכויות במיקבץ דיור אחד הנמצא בשלבי ייזום, בנתניה. השלמת העסקה מותנית בבדיקת נאותות ע"י הרוכשים, בקבלת אישור עמידר לעסקה, וכן באישורים מרשויות אחרות.

מיקבצי הדיור של אנגל נבנו בעקבות גל העלייה ממדינות חבר העמים בתחילת שנות ה-90. על פי ההסכם עם המשרד לקליטת עלייה, באמצעות עמידר, הקימה אנגל את המקבצים, הכוללים יח"ד קטנות של 25-40 מ"ר והמושכרות לעולים המופנים ע"י עמידר. המקבצים מושכרים לעמידר לתקופות ארוכות של 5-10 שנים.

קבוצת יעקב אנגל, מזוהה בשנים האחרונות בעיקר עם הפסדים כבדים ועסקאות בעלי עניין שנויות במחלוקת. עם זאת, החברה רשמה בשנה שעברה שתי הצלחות מרשימות מהכנסת שותפים בפרויקטים שאותם יזמה אנגל ג'נרל בחו"ל (קרן הייטמן במזרח אירופה ובנק ההשקעות ליהמן ברדר'ס בקנדה). ברם, גם הצלחות אלה לא הצליחו להעביר את הקבוצה לרווח.

אנגל משאבים סיימה את 2004 בהפסד של 8.7 מיליון שקל, למרות הכנסות חד-פעמיות בהיקף של 26 מיליון שקל, שנבעו מהכנסת השותפים לפעילותה של החברה-הבת. הסיבה העיקרית להפסד - פעילותה היזמית של אנגל ג'נרל בישראל שהסבה לחברה-האם הפסד של 12 מיליון שקל. *