מתערבים במעשה הבריאה: נחתם הסכם לבדיקת היתכנות חפירת "תעלת הימים"

עלות חפירת התעלה, שתחבר בין ים סוף לים המלח, היא 3 מיליארד שקל

נציגים מקצועיים של ממשלות ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית חתמו על הסכם לקיום בדיקת היתכנות לחפירת תעלה שתחבר בין ים סוף לים המלח, בעלות של 3 מיליארד שקל.

עלות הבדיקות, בהן ייקחו חלק מומחים מכל העולם, תהיה 20 מיליון דולר. על- פי התוכנית, התעלה תמומן בסיוע הבנק העולמי, התומך בתוכנית. הבנק אף הביע נכונות להשתתף במימון הסקר הראשוני.

לתעלה, שזכתה לשם "מובל השלום", מספר מטרות: הפקת אנרגיה תוך ניצול הפרשי הגובה שבין ים סוף לים המלח, הקמת מתקני התפלת מים בירדן, אך גם הצלת ים המלח הסובל מירידת מפלסים קשה, עקב עצירת הזרמת מי הירדן אליו.

המפלסים הנמוכים של ים המלח גורמים גם לתופעת הבולענים - בורות הנפערים בקרקע ומהווים סכנה בטיחותית קשה לאיזור. לפני שבוע פורסמה בדיקה לפיה, אם לא ייעשו פעולות לעליית המפלס, לא יהיה מנוס מהרחקת המלונות משפת ים המלח, ומאיסור גישה לים.

במהלך ועידת דאבוס, צפויים לחתום על ההסכם לתחילת עבודות הבדיקה הנציגים הבכירים: שר תשתיות, בנימין בן-אליעזר, מקבילו הירדני ונציג של הרשות הפלשתינית.

על-פי התוכנית, תיבנה התעלה בצד הירדני של הגבול עם ישראל. סקר ההיתכנות יבדוק הקמת פארק תיירותי.

לפרויקט מתנגדים רבים, ובראשם ארגוני הסביבה הטוענים שכריית התעלה לא רק שפוגעת בסביבה הטבעית, אלא שהיא תגרום להרס מוחלט של ים המלח בשל הזרמת מי ים סוף, השונים בהרכבם הכימי.

לטענת הארגונים, מחקרים הוכיחו שהמגע בין המים עלול לגרום לראקציה כימית, שתצבע את מי ים המלח בלבן. לטענתם, אם הכוונה היא להציל את ים המלח, הרי שאין מנוס מלאפשר הזרמת מי ירדן אליו, בדיוק כפי שתכנן הטבע.