משאב חילקה לכלל תעשיות כמיליארד שקל דיבידנד ב-2001-2004

יתרת העודפים במאזן החברה מסתכמת כיום ב-4.7 מיליון שקל בלבד * מעלות העניקה דירוג של AA להנפקת אג"ח פרטית של משאב בהיקף 200 מיליון שקל * כלל תעשיות מחזיקה %57 ממשאב

בקבוצת אי.די.בי נמשכים גיוסי האג"ח הגדולים. הפעם תורה של חברת משאב, בעלת מונופול המלט נשר. חברת הדירוג מעלות דירגה AA הנפקה פרטית בהיקף של 200 מיליון שקל שמתכוונת משאב לבצע. הדירוג תקף גם לסדרת אג"ח קודמת שאותה הנפיקה משאב ביוני אשתקד, בהיקף של 430 מיליון שקל.

מעלות מציינת, כי תמורת ההנפקה הנוכחית תשמש להחלפת חוב קיים ולביצוע השקעות נוספות בתחומי פעילותה הקיימים של נשר. דירוג האג"ח משקף את הסיכון העסקי הנמוך מאוד הכרוך בפעילותה של נשר ואת הסתמכותה של משאב על דיבידנדים הנובעים לה מהחברה-הבת, כמקור לעמידה בהתחייבויותיה הפיננסיות.

מדו"ח הדירוג עולה, כי בשנים 2001-2004 חילקה משאב לבעליה דיבידנדים בהיקף של 953 מיליון שקל, שהיוו 200% מהרווח הנקי בשנים אלו (בתוכם דיבידנד נוסף בסך של 94 מיליון שקל שחולק בחודש מארס). החל מברבעון השני אשתקד, מדיניות החברה היא לחלק כדיבידנד רק את יתרת הרווח החשבונאי שלה באותה שנה. זו מסתכמת כיום ב-4.7 מיליון שקל בלבד.

סיכון נמוך בנשר

משאב, המוחזקת בשיעור של 75% על ידי כלל תעשיות וב-25% על ידי חברת CRH, קונצרן אירי העוסק בתחומי מוצרי הבנייה והמלט, דיווחה על תוצאות מעולות בשנת 2004. הרווח הנקי של החברה עמד על 190 מיליון שקל, לעומת 59 מיליון שקל בלבד בשנת 2003, שהושפע לרעה ממהלכי התייעלות (הוצאות פרישה מוקדמת, שבנטרולן עלה הרווח לפני מיסים בכ-50 מיליון שקל "בלבד" לעומת 2003).

החברה, עולה מדו"חות כלל תעשיות, סיימה את 2004 עם הכנסות של 1.15 מיליארד שקל, עלייה של 6% לעומת 2003 שיוחסה בעיקר לגידול בכמויות הנמכרות לייצוא, שחיפו על ירידה במכירות לשוק המקומי.

נשר היא יצרנית המלט היחידה בישראל והיא מוגדרת כמונופול בתחום שיווק המלט. נתח השוק של החברה מסך צריכת המלט בשוק המקומי (כולל הרשות הפלשתינית) עמד אשתקד על 88%.

בין הסיבות לסיכון הנמוך הכרוך בפעילותה של נשר, מונה מעלות את מעמדה המונופוליסטי בתחום שיווק המלט; התחרות המוגבלת מאוד בתחום (נתח שוק יבוא המלט נמצא משנת 2002 במגמת ירידה ועומד על 10%-15% בלבד מהיקף צריכת המלט, לאחר שהגיע לשיעור שיא של כ-30% בדצמבר 2001); חסמי הכניסה הגבוהים לענף הנובעים, בין היתר, מהשקעות הון גבוהות בהקמת מפעלים; המעורבות הממשלתית החיובית המתבטאת בקביעת היטל היצף על ייבוא; ומיתרונותיה התחרותיים של החברה, הכוללים יעילות תפעולית גבוהה, קירבה ללקוחות המאפשרת עלויות הובלה נמוכות וקירבה לחומרי הגלם. בנוסף, משקף הדירוג את איתנותה הפיננסית הגבוהה של החברה.

גורמי הסיכון העיקריים כרוכים ב: תלות הביקוש למלט בהיקף הפעילות בענף הבנייה; תלות הביקוש ברשות הפלשתינית במצב הביטחוני והמדיני; גמישות תפעולית נמוכה בשל הוצאות קבועות גבוהות; ועודפי היצע הקיימים במדינות האזור. בשנים האחרונות, מציינת מעלות, התמודדה נשר בהצלחה עם גורמי סיכון אלה.

נשר מחזיקה 50% ממניות תעבורה, קבוצת ההובלה והלוגיסטיקה הגדולה בארץ, שהשליטה בה מתחלקת עם משפחת לבנת (מבעלי קבוצת אי.די.בי). מעלות מעריכה את הסיכון העסקי המשוקלל של פעילות תעבורה כנמוך מהממוצע.

הערכה זו מבוססת על כך שמרבית החברות-הבנות של תעבורה, הפועלות בתחומים שונים הקשורים בהובלה, לוגיסטיקה ותשתיות, הן בעלות מעמד תחרותי מוביל בתחומן ואף בחלק מהתחומים מונופול. למרות זאת, מעריכה מעלות כי בטווח הקצר עשויה התחרות להתגבר ברוב ענפי הפעילות של תעבורה לאור המיתון במשק, שעשוי לדרבן התרחבות של מתחרים פוטנציאליים בתחומי פעילותה.

נזילות גבוהה

מעלות מעריכה את נזילותה ונגישותה של משאב למקורות מימון כגבוהה מהממוצע, נכון לסוף מארס היו לחברה מסגרות אשראי פנויות של 157 מיליון שקל ולא נרשם שיעבוד על נכסיה, למעט שיעבוד שלילי לטובת בעלי האג"ח שבמחזור. החברה מציגה בעקביות תזרימי מזומנים גבוהים מפעילות שוטפת, שנעו ב-5 השנים האחרונות בטווח שבין 240-350 מיליון שקל.

השותפה של כלל תעשיות במשאב, חברת CRH, רכשה את חלקה בחברה (25%) בשנת 2001 תמורת 145 מיליון דולר. פיבי בית השקעות, חברה-בת של פיבי (החברה-האם של הבנק הבינלאומי), העמידה מימון לרכישה באמצעות הבנק שבשליטתה, בהיקף של 97 מיליון דולר כנגד 100% ממניות הבכורה של הרוכשת, CRH ישראל.

מדו"חות פיבי עולה, כי בשנת 2004 חילקה CRH ישראל לחברה דיבידנד בסך של 45 מיליון שקל, לעומת כ-47 מיליון שקל בשנת 2003, ובנוסף העמידה לה הלוואות בסך של כ-23 מיליון שקל. סך השקעות פיבי ב-CRH ישראל, לרבות התשואה המובטחת שנצברה על השקעתה, היא 318 מיליון שקל. *