הקטע הדרומי של צינור הולכת הגז יוגש לאישור

משרד האוצר יביא לאישור הקבינט החברתי-כלכלי את פרויקט הקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי, מקרית-גת דרך באר-שבע ועד לסדום.

בדיקת כדאיות כלכלית שערך משרד האוצר אומדת את התועלת הכלכלית למשק ב-370 מיליון דולר, כאשר עלות ההקמה מוערכת ב-120 מיליון דולר.

הקבינט יתבקש לאשר השבוע הצעת החלטה שגיבש הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, לקידום פרויקט הגז הטבעי - המקטע הדרומי. מדובר בפרויקט שמשרד האוצר שואף להקים מייד באמצעות חברת נתיבי הגז לישראל.

על-פי ההצעה, כבר ב-2007 יהיה הגז הטבעי זמין לתעשייה וליצרני החשמל בדרום הארץ. הפרויקט יוזיל את עלויות האנרגיה למפעלי התעשייה בפרט, ויאפשר הקמת תחנות כוח לייצור חשמל בטכנולוגיה של שילוב כוח וחום.

במשרד האוצר אומרים, כי מעבר לתועלות הישירות, לפרויקט גם תועלות עקיפות. כך, למשל, עידוד התעשייה בפריפריה, מעבר מפעלים ממרכז הארץ לנגב, תרומה לאיכות הסביבה והפחתת תנועות מיכליות הדלקים בכבישים.

הבר אמר, כי המשמעות העיקרית של פרויקט המקטע הדרומי היא ירידה דרמטית בהוצאות האנרגיה של מפעלי תעשייה בדרום.

לדבריו, מבדיקות כלכליות שנערכו במשרד האוצר, עולה כי הוצאות האנרגיה יירדו בעד 40% כתוצאה משימוש בגז הטבעי.

לדבריו, מיקום צינורות הגז בדרום הארץ יביאו לכך שהנגב יקבל יתרון יחסי גם בשל מחירי הקרקע הנמוכים וגם בשל מחירי האנרגיה שיהיו זולים יחסית.

עוד אמר הבר, כי התוכנית מתבססת על ההנחה שההסכם בין EMG לחברת החשמל ייחתם.