התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים • בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין • האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?
חברת הספנות שהייתה הרווחית בישראל סיכמה את 2023 עם הפסד עתק • לאחרונה חל שיפור מסוים בעסקיה בעקבות המשבר בים האדום, אבל בצים לא צופים שהוא יציל את הרווחיות בעתיד
גואטמלה מצטרפת לשורה של הסכמי מסחר חופשי של ישראל עם מדינות אמריקה הלטינית • בין היתר תבטל המדינה לחלוטין את המכס או תפחית אותו בהדרגה על מוצרים של התעשיה הישראלית כמו תרופות, רכיבים אלקטרוניים, ציוד רפואי ועוד
עוד משבר במרחב הים האדום: אתיופיה חתמה על הסכם עם הישות הבדלנית 'סומלילנד', לפיו תתן לה אחזקות ב"אתיופיאן איירליינס" תמורת זכויות שימוש בנמל בשטחה • סומליה: "צעד תוקפני"
עמי דניאל, מנכ"ל חברת ההייטק שמספקת תובנות לענף הסחר הימי, סבור שישראל עומדת בפני סכנה של "סנקציות שקטות" כמו צמצום קווי האספקה • לדבריו, הקואליציה הבינלאומית מתנהלת בעצלתיים: "כרגע אין מצב שבו אדמירל אמריקאי נותן פקודה וכולם מתגייסים כדי לבצע"
"ישראל עדיין פתוחה לסחר אך חברות השיט בוחנות את נתיבי השיט אליה", אומר ג'ושוע האטצ'ינסון, מנכ"ל חברת האבטחה הימית אמבריי, שתקיפות החות'ים הפכו אותה לכתובת עבור חברות ספנות למיפוי הסיכונים הימיים • בראיון לגלובס הוא מזהיר: "האיום עלול להתפשט"
כשהחות'ים התקוממו נגד השלטון התימני לפני כ-20 שנה, העניין נתפס כקונפליקט פנימי • אך מאגר נרחב של טילים וכטב"מים פרי 14 שנות אספקה צבאית איראנית, לפחות 100 אלף לוחמים ומיקום אסטרטגי לחופי הים האדום - הפכו אותם לסכנה ברורה ומוחשית לישראל, למזרח התיכון ולסחר העולמי
בחסות המשבר החות'י בים האדום, מניית צים זינקה בעשרות אחוזים • בפסגות אומרים כי מקורו של הראלי הוא בשורט סקוויז על חברת הספנות הישראלית, שכרבע ממניותה נסחרות בחסר: "שורטיסטים נאלצו לסגור את הפוזיציה ולייצר מהלך עליות חד"
אלוף במיל' דוד בן בעש"ט, שהיה מפקד חיל הים במלחמת לבנון השנייה, סבור כי הכוח הבינלאומי שהקימה ארה"ב לטיפול באיום החות'י יספק את המענה הנדרש, ומהר • במקביל, לדבריו, על ישראל להתכונן לסגר ימי כולל: "אנו תלויים בים, ועלינו להבטיח את הגישה אליו במלחמה"
יו"ר חברת נמלי ישראל סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על הרפורמה שהתרחשה בנמלי הים, ואמר כי "תוך פחות משנתיים 41% מהסחורות נפרקות ע"י נמלי הים החדשים" • יצחקי הרגיע מפני עליית מחירים: "את רוב הסחורות אנחנו מקבלים דרך הים התיכון, ולא תהיה בעיה של אספקה"
עוד הרבה לפני המלחמה, איראן השתמשה במסחר כדי לחזק את מעמדה האזורי • כעת, לאור המשבר הסחר הימי העולמי שנוצר בעקבות מתקפות החות'ים - שבהן היא כביכול "לא מעורבת" - היא מגדילה את המסחר עם שכנותיה ועם סין
ענקית הנפט בריטיש פטרוליום מצטרפת לארבע ענקיות ספנות בהחלטה שלא לשוט דרך הים האדום • החברה מחזיקה בכ-20% מנפח הסחר העולמי בנפט גולמי • לאחר הודעת בריטיש פטרוליום, גם ענקית הספנות השביעית בגודלה בהובלת מכולות, אברגרין הטייוואנית, הודיעה כי היא מפסיקה לשוט בים האדום • בנוסף, חברת הספנות ONE מסינגפור מצטרפת ל-OOCL מהונג קונג ומודיעה על השהיית העבודה עם ישראל
כ-12% מהסחר העולמי עובר דרך תעלת סואץ וכרגע 55 ספינות הסיטו את מסלולן מהים האדום לכף התקווה הטובה מאז שהמורדים החות'ים החלו בהתקפות • המשמעות של העיקוף דרך אפריקה מוסיפה למסע כ-13 אלף ק"מ ועוד 14-10 ימים, והעלויות בסוף מתגלגלות לצרכן
הניסיון של החות'ים לאכוף מצור ימי מצליח אולי אפילו מעל המצופה: ארבע חברות ספנות שמהוות כ־50% מכלל הסחר העולמי, הודיעו בסוף השבוע האחרון שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • ההתפתחויות הדרמטיות הניעו אפקט דומינו שעלול לפגוע בשרשראות האספקה בעולם, ולגרום לעליית מחירים • מאיפה יגיע הפיתרון? • המשבר בים האדום
ארבע ענקיות ספנות, החולשות על יותר מ-50% מכלל המסחר העולמי, הודיעו על הפסקת השיט בים האדום • איך המהלך ישפיע בזירה העולמית והאזורית, והאם יש סיכוי להרכבת קואליציה בינלאומית נגד החות'ים? • גלובס עושה סדר
מתקפות החות'ים מתגברות ולא משאירות ברירה למערב • 4 חברות ספנות, שמהוות כ־54% מכלל הסחר העולמי, הודיעו שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • מה ניתן לעשות?
ההחלטה של מארסק היא בעלת חשיבות רבה על המסחר לאירופה, בגלל שעיקוף אפריקה - במקום שיט דרך תעלת סואץ - מוסיף כ־18 ימים למשך שרשראות האספקה • אלעד ברשאן, עמיל מכס ומשלח בינלאומי: "לא מן הנמנע שזוהי סנונית ראשונה לחברות ספנות, להמנע מנתיב השייט הזה"
מתקפות החות'ים על אוניות בים האדום נמשכות ומאלצות את חברות הספנות לבצע סיבוב פרסה מנתיבי השיט הרגילים, ולייקר מאוד את מסען • בין היתר הסיטו את מסלולן עד כה אוניות בבעלות עידן עופר ורמי אונגר
בנמל חוששים מצניחה חדה בפעילות, בעקבות האיום החות'י בים האדום • חברת נמלי ישראל: הפסקת קיומם הרציף של שירותי נמל אילת עלולה להביא להפקעת הזיכיון ואף עונש מאסר
בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייההשיבוש בנתיבי התובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל עתיד לעכב את הגעת מלאי הרכב בדצמבר, ולגרום לאלפי כלי רכב חשמליים לספוג עלייה של 15% במס הקנייה בינואר • כתוצאה, התחרות בין היבואנים צפויה להיפגע, ובינתיים באוצר לא נענים לבקשות להתערב