זה עוד לא היה: דיירי מתחם בית אל בצפון ת"א פרסמו מכרז לפינוי-בינוי

התושבים התארגנו, השיגו הגדלת זכויות בנייה, גיבשו דרישות מהיזם שיזכה וכבר קיבלו הצעות

בימים אלו פורסם מכרז ייחודי לביצוע עסקת פינוי-בינוי בשכונת נוה שרת בצפון תל-אביב, בו מובילים הדיירים עצמם את העיסקה.

ביום 7.5.06 החליטה הוועדה ת"א ליתן תוקף לתוכנית מתחם בית אל בנוה שרת (תא/3463). הוועדה אימצה את ההתנגדויות שהגישו דיירי מתחם ג' בתוכנית וקבעה תוספת של 8,750 מ"ר שטח עיקרי לפרויקט כולו, שמשמעותו בנייה של כ-1,000 דירות. המתחם כולו (368 דירות) מחולק לשלושה, ודיירי מתחם ג' (154 דירות) החליטו להתארגן.

בפרויקט יושמה ע"י הדיירים במתחם ג', המיוצגים ע"י אדריכל גיל שנהב ועו"ד יריב בר-דיין, גישה שונה וחדשנית לביצועו. ההחלטה המרכזית שהתקבלה קבעה, כי בשלב ראשון יהיה על הדיירים להתאחד תחת מטריה מקצועית של משרד עורכי דין ומשרד אדריכלים.

הצוות המקצועי פעל ביחד עם נציגות דומיננטית של הדיירים בשני מסלולים - במסלול האחד נבדקה התב"ע (בדיקה אדריכלית ושמאית), ובעקבות הבדיקות הוחלט להגיש התנגדות אשר אומצו לבסוף ע"י הוועדה המחוזית. במסלול השני, אוגדו הדיירים כבר בשלב מקדמי לקראת העיסקה העתידית, וזאת ללא מעורבות יזמים.

לאחר אישור התב"ע החל הליך של בחירת היזם בדרך של הזמנה לקבלת הצעות. נתונים משמעותיים וחשובים לדיירים נקבעו מראש, כגון המפרט הטכני המשופר, מיקום דירות התמורה ושטחן, ערבויות ובטחונות, נוסח הסכם התקשרות ועוד. כך, היזם מקבל לידיו את כל הנתונים הנדרשים, ומתחרה עם יזמים אחרים בתמורה הנוספת אותה יקבלו הדיירים מעבר לשטח המינימלי שנקבע. הליך זה יצא לדרך ב-5.6.06, ולדברי עו"ד בר-דיין חברות בנייה גדולות נוטלות בו חלק באופן מעשי. בסוף ההליך ייבחר היזם שיבצע את הבנייה.

לדברי עו"ד בר-דיין, "צורה זו של התארגנות רואה בדייר את המרכז, ויש בה כדי לנטרל את המכשולים האופייניים לשיטות האחרות של פינוי-בינוי, בהם היזם מתחיל את ההליך. התב"ע תקפה, וניתן לצאת לביצוע מידי - שיווק בתוך 3 חודשים ובנייה בתוך 6 חודשים. עובדה זו גורמת לעניין רב אצל היזמים".

העיסקה כוללת בניית 414 יחידות דיור 4-5 חדרים במתחם ג', בשישה בניינים - שלושה בגובה 19 קומות ושלושה 12 קומות. שווי המכירות הצפוי עולה על 80 מיליון דולר. הפרויקט פטור מהיטל השבחה.