נלחמים בבנייה הבלתי חוקית בעיר העתיקה בירושלים: פקחים יוצבו בשערים ויעכבו משאיות

בניגוד לתוכנית המתאר נבנים בעיר העתיקה גגות רעפים וקירות שאינם מאבן ירושלמית; האיתור והאכיפה בסמטאות הצרות קשים מאוד, והוחלט לעקור את הבעיה מהשורש ע"י מניעת עצם הבנייה

מתגברת תופעת הבנייה הבלתי חוקית בתוך חומות העיר העתיקה, אתר השימור המרכזי של מדינת ישראל. השלמת בניית גדר ההפרדה במזרח העיר יוצרת מציאות בשטח, וערביי מזרח ירושלים חוששים שהימצאותם ממזרח לגדר תיפגע בהם בהסדר עתידי. הדבר מביא רבים מהם למצוא חלופות למגורים ממערב לגדר, ובכלל זה בעיר העתיקה. מכיוון שגם כך העיר העתיקה צפופה מאוד, תוספות הבנייה פוגעות לא רק בחזות העיר ובחוק אלא גם באיכות חיי התושבים והתיירים בעיר.

המחלקה לפיקוח על הבנייה בעיריית ירושלים יוצאת ביוזמה חדשה ומעניינת, במטרה להילחם בתופעה. לפי היוזמה, יוצבו פקחים של העירייה, בסיוע המשטרה, בצירי הכניסה לעיר העתיקה וימנעו הכנסת חומרי בנייה לתוך החומות - אלא אם יוצגו מסמכים המוכיחים קיום היתר בנייה כחוק.

מנהל אזור ירושלים במועצה לשימור אתרים, איציק שוויקי, פנה לאחרונה לעיריית ירושלים בדרישה לפעול בדחיפות נגד עבירות הבנייה הרבות המתבצעות בעיר העתיקה, וכן להגביר מיידית את האכיפה בנושא.

במכתב ששלח לסגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, יהושע פולק, למנהל האגף לרישוי ולפיקוח, צחי כץ, ולמהנדסת העיר בפועל, אדר' אסנת פוסט, מציין שוויקי, כי בסיוריו האחרונים בעיר העתיקה נדהם מהיקף עבירות הבנייה במקום.

לדבריו, באות עבירות אלו לידי ביטוי בשימוש בחומרי בנייה האסורים לשימוש על-פי תוכנית המתאר של העיר העתיקה, אלא באישור הוועדה המקומית ובהסכמת הוועדה המחוזית, דוגמת בטון, טיח, פחים, ועוד. זאת, למרות שתוכנית המתאר קובעת כי הקירות החיצוניים של הבניינים בתחום התוכנית - כולל מבני עזר, גדרות, וקירות תומכים - ייבנו מאבן טבעית בלבד. כמו כן, הולכת ומתרחבת התופעה של הקמת גגות רעפים, דבר שתוכנית המתאר אוסרת לחלוטין.

"הבנייה הבלתי חוקית גורמת לשינוי באופייה של העיר העתיקה, וכתוצאה מכך נגרמת פגיעה לנכס מורשת ותרבות עולמי", אומר שוויקי. לדבריו, הבנייה מנוגדת לתוכנית המתאר המאושרת עמ/9. הדבר מתבטא במיוחד בבנייה של מבנים בבנייה קלה. תוכנית עמ/9 קובעת:

"10.1. חובת בנייה באבן:

10.1.1. הקירות החיצוניים של הבניינים בתחום התוכנית (כולל מבני עזר, גדרות, וקירות תומכים) ייבנו אבן טבעית מסותתת מרובעת, מסוג המצוי בכל אזור ואזור.

10.1.2. לא יותר כל שימוש בחומרי בניין הזרים ברוחם לאבן בקירות החיצוניים, כגון: פחי ברזל, לבני סיליקט, בטון או לבנים שרופות, יציקות בטון, סוגי טיח למיניהם, לוחות עץ, אסבסט וכדומה, אלא באישור הוועדה המקומית ובהסכמת הוועדה המחוזית".

נהל המחלקה לפיקוח על הבנייה, אופיר מאי, מסביר את היוזמה החדשה של המחלקה: "דווקא הצלחתנו בחודשים האחרונים בהפחתת היקף הבנייה הבלתי חוקית בשכונות מזרח העיר שמחוץ לחומות דחקו את עברייני הבנייה אל תוך החומות. בעוד שבפאתי העיר מדובר לרוב בבתים גדולים עם גישה נוחה, הרי שהעיר העתיקה בנויה במבנה של 'קסבה' - סמטאות צרות ומפותלות שאינן מאפשרות מעבר בכלי רכב. מצב זה מקשה מאוד על אכיפה אפקטיבית ואיתור חריגות בנייה. קשה להבחין בחלק מהבנייה הבלתי חוקית, ואי אפשר לנוע עם כלים בסמטאות".

גלובס: כשכבר מזוהה בנייה בלתי חוקית, האם אתם מצליחים להתמודד איתה בתנאים האלה?

מאי: "אנחנו מבצעים סיורי פיקוח, מוציאים צווי הריסה ומגישים כתבי אישום - אך הריסה בפועל היא מאוד מסובכת. ישנו הקושי הפיזי - שהריסה אינה יכולה להתבצע באמצעות כלים הנדסיים, אלא רק באמצעים ידניים - שלא תמיד הם אפשריים וגם לוקחים זמן רב; וישנה הקושי ההנדסי - מרבית הבנייה הבלתי חוקית מתבצעת מעל או בצמוד למבנים קיימים. אלו מבנים ישנים מאוד ורעועים, שכל הריסה של קיר עלולה לגרום לקריסת הבניין או חלקים ממנו, ואלו כמובן בתים מאוכלסים".

- האם מדובר בבעיה האופיינית לרובע המוסלמי בעיקר?

"לא, מכת הבנייה הבלתי חוקית משותפת לכל ארבעת הרובעים ולכל העדות".

- כיצד נולד הרעיון להציב פקחים בשערי העיר?

"הבנו שמדובר במשחק של חתול ועכבר שאינו מניב את התוצאות המקוות. הקושי הן באיתור והן באכיפה הוא כאמור גדול מאוד. לכן חשבנו לתקוף את הבעיה מכיוון אחר - למנוע את הבנייה, במקום להרוס אותה בדיעבד. החלטנו לנצל את היות העיר העתיקה מתחם סגור ומוגדר, בעל צירי תנועה מעטים, ולהציב בקרה על השערים. המפקחים יעצרו כל משאית המובילה קונסטרוקציות - ברזל, בטון, רעפים - ותדרוש מסמכים המעידים שהשימוש בהם חוקי, כגון היתר בנייה. הדבר דורש שיתוף פעולה בין העירייה למשטרה".

- האם תציבו מפקחים בכל השערים ובכל שעות היממה? עוד עלולה להתפתח תופעה של מינהרות בירושלים...

"עדיין לא ירדנו לפרטי פרטים. יש נכונות מצד העירייה והמשטרה לקדם את היוזמה, אך טרם סוכמו כל הפרטים. אנחנו יודעים, למשל, שכיום רוב חומרי הבנייה נכנסים דרך שער האריות. יש להניח ששם תבוצע ביקורת קפדנית".