חשד: משווקים אזוריים שיחדו בכירים במפעל הפיס דרך יעקב ברדוגו תמורת זכייה בזיכיון

החשדות אינם מתייחסים לתקופה בה שימש ברדוגו כמנכ"ל מפעל הפיס, אלא לתקופה מאוחרת יותר * מעצרם של 3 המשווקים החשודים בפרשה הוארך ב-3 ימים

בית משפט השלום בתל-אביב האריך אמש (ג') ב-3 ימים את מעצרם של 3 משווקים אזוריים של מפעל הפיס, שנעצרו בחשד ששיחדו מתווכים ויועצים הקשורים לבכירי מפעל הפיס, תמורת "זכייה" בזיכיון. במשטרה סבורים כי אחד המתווכים בשוחד היה מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, עו"ד יעקב ברדוגו, הצפוי להיחקר בקרוב. החשדות אינם מתייחסים לתקופה בה שימש מנכ"ל (1997-2000), אלא לתקופה מאוחרת יותר.

השלושה - חיים גולן (47), בעל זיכיון השיווק במחוז גוש דן; אלון אלראי (47), הזכיין המשווק בירושלים; ורפאל דיין (40), המשווק באזור יהודה - נעצרו על-ידי היאחב"ל בחשד למתן שוחד ותיווך בשוחד. אלראי, בעל רשת "מקומונים בשרון", הוא חבר מרכז ליכוד ואחיו של רוני אלראי (בעל השליטה בקמן אחזקות וחתנו של יצחק תשובה).

במשטרה טוענים, כי השלושה העבירו לברדוגו ולפעיל ליכוד נוסף, גמליאל חסין ("גומא") מאשדוד, בונוסים ואחוזים שהיוו את השוחד. "גומא" נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בנמלים בשנים האחרונות, ול"איש הצללים" של עמרי שרון. הוא זכור בעיקר כמי שהוצג על-ידי יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, כסמל הנהנתנות של עובדי הנמלים, משום שנסע במכונית "יגואר".

סימן שאלה

חקירת הפרשה החלה באופן סמוי לפני כמה חודשים, בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל במשטרה. ל"גלובס" נודע, כי במשטרה לא תיכננו לבצע את המעצרים אתמול ובכך להפוך את החקירה לגלויה, אולם נאלצו לעשות כן בשל אילוצים חקירתיים.

בדיון אמש בבית המשפט סירב נציג המשטרה לפרט את החשדות בנוגע לשוחד. עם זאת אמר, שלפי החשד ברדוגו קיבל מהחשודים שוחד בעקיפין ולא באופן ישיר.

סניגורם, עו"ד יוסי זילברברג, אמר בדיון שהם מסרו צ'קים לברדוגו ול"גומא" תמורת ייעוץ שקיבלו מהם, וזאת במטרה לקדם את מכירותיהם אחרי הזכייה במכרז. לשאלת הסניגור, אישר החוקר שהתשלומים לברדוגו ניתנו אחרי המכרז ולא לפניו. "בפני בית המשפט יש חומרים שמעלים סימן שאלה גדול" באשר למטרת הכספים, הוסיף החוקר. כשנשאל מדוע ברדוגו עצמו טרם נעצר, השיב: בשל "שיקולי חקירה".

חשד סביר

השופט בני שגיא קבע כי "קיים חשד סביר, הנדרש לשלב זה של ההליך", לשיבוש החקירה ולהשפעה על עדים. הוא ציין, שטענת עו"ד זילברברג לפיה היעדר הסימולטניות בין חקירת החשודים במתן השוחד והחשודים בקבלתו "אינה חסרת טעם".

עו"ד זילברברג אמר ל"גלובס" כי "החשודים שיתפו פעולה באופן מלא עם החוקרים ואמרו שאכן הסתייעו בשירותיהם של עו"ד ברדוגו ושל גומא כיועצים, ושילמו להם בצ'קים בצורה שקופה וגלויה. זה לא נעשה במחשכים ולא במעטפות עם כסף מזומן. הם גם קיבלו מהם חשבוניות. המכרזים היו לפני שנים, למה המשטרה נזכרה היום ולמה מקבלי השוחד לכאורה אפילו לא נחקרו".

המשווקים הארציים של מפעל הפיס, רוכשים מהחברה כרטיסי ההגרלה ומפיצים אותם לכ-2,850 הזכיינים בעלי הדוכנים בכל רחבי הארץ (כל אחד במחוז שבאחריותו), המוכרים את הכרטיסים ללקוחות. המשווקים, שנבחרו לאחרונה ב-2004 באמצעות מכרזים, מתחלקים עם הזכיינים בעמלות בגין המכירות. (מ' 1072/08).