דני פישמן: "ערכם של כ-15 מיליון בתים בארה"ב נמוך מערך המשכנתא שלהם - וזה מספר מפחיד"

המנכ"ל המשותף בבית ההשקעות תמיר פישמן מגיב למפולת בוול סטריט: "לא ראינו פאניקה גדולה" ; "לא התקבלו אצלנו בקשות למשיכת כספים או סגירת חשבונות"

דני פישמן, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות תמיר פישמן, אמר היום (ג') ל"גלובס" בנוגע למשבר הפיננסי העולמי: "אצלנו בגלל הפעילות בחו"ל, תמיד עובדים כשנאסד"ק עובד, אז היו הרבה טלפונים מלקוחות ישראליים. למרות הירידות החדות במדדי חו"ל, לא ראינו פאניקה גדולה. היו בעיקר טלפונים מלקוחות שבעיקר רוצים להבין מה קורה בעולם ואיך זה ישפיע עלינו. גם לא התקבלו אצלנו בקשות למשיכת כספים או סגירת חשבונות ולא ביצענו שינויים מיוחדים בתיקים".

עוד מוסיף פישמן כי "הלקוחות הבינו שאין טעם להתחיל למכור עכשיו ני"ע, כי מי שכבר ספג ירידות, אז כדאי שימתין - כי סביר להניח שמיד לאחר אישור תכנית החילוץ בארה"ב, הבורסה יכולה להעלות".

פישמן התייחס למשבר בארה"ב ואמר כי "תכנית החילוץ נפלה בסנאט, הרבה בגלל הבחירות בארה"ב, כי היה שם לחץ של הציבור האמריקאי שדרש מהממשל "להציל את האנשים ולא את הבנקים". לכן, התכנית שכנראה תאושר בסנאט ביום רביעי, תהיה יותר פופוליסטית מבחינת הטבות לציבור, כמו למשל הגמשת תנאי המשכנתאות והטבות נוספות לאזרחים.

"אני לא בטוח שבארץ הדגישו מספיק את העובדה שערכם של כ-15 מיליון בתים בארה"ב נמוך מערך המשכנתא שלהם. זה מספר מפחיד. כמו כן, חייבים להתייחס לכך שהרבעון השלישי יהיה כנראה הראשון אחרי כ-20 שנה בו הצריכה הפרטית תהיה שלילית. צריכה פרטית בארה"ב היא 71% מהתמ"ג באמריקה, וזה אומר מיתון".

"מה שקרה בימים האחרונים, שהביא כנראה לצניחת המדדים, הוא שהבינו שגם הבנקים שהוכתרו כ"מנצחים" של המשבר הזה JP מורגן-צ'ייס וסיטיגרופ , הם בעייתיים", אומר פישמן. "הבנקים הללו קנו נכסים רעילים וגם הם תלויים מאד בתכנית החילוץ של ה'פד'. דבר נוסף שהשפיע אתמול, הוא העובדה שהחוב הלאומי בארה"ב הוא בדרך לעשר טריליון דולר, וזה עוד לפני עלויות תכנית החילוץ".

פישמן מעריך כי ביום חמישי יפתח יום המסחר על רקע אישור תכנית ההצלה של הסנאט, ככל שתאושר באמת, וסביר להניח שזה ישפיע לטובה על הבורסה בתל אביב.