הפרעות אספקת הגז מרוסיה התרחבו לכל מדינות הגוש המזרחי לשעבר ולטורקיה

[למדור שוקי עולם] אספקת הגז הטבעי לצ'כיה ירדה ב-5% כתוצאה מהמבוי הסתום בשיחות בין רוסיה ואוקראינה, שבגלל עצרה רוסיה את אספקת הגז לאוקראינה ביום הראשון של 2009

משולחי הגז הרוסי לצ'כיה ולטורקיה ירדו אתמול (א'), והשתיים הפכו לקורבנות האחרונים של הסכסוך המחריף בין רוסיה ואוקראינה על מחירי הגז ותעדיפי ההובלה שלו לאירופה דרך אוקראינה.

אספקת הגז הטבעי לצ'כיה ירדה ב-5% כתוצאה מהמבוי הסתום בשיחות בין רוסיה ואוקראינה, שבגלל עצרה רוסיה את אספקת הגז לאוקראינה ביום הראשון של 2009, יום ה' שעבר. שני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות למצב.

"זהו הסימן הראשון למשבר הרוסי-אוקראיני בצ'כיה", מסר דובר של חברת יבוא הגז הצ'כית, RWE טרנסגז.

חברות האנרגיה האירופיות, שמקבלות חמישית מהגז שלהן באמצעות צינורות העוברים בשטח אוקראינה, מסרו שיש להן די מלאים לשמור על רמת אספקה רגילה במשך כמה ימים. אך אנליסטים מסרו שאירופה, שבה הטמפרטורות במקומות רבים היו אתמול מתחת לאפס, עלולה לסבול מבעיות אם המשבר יימשך מעבר לכמה ימים.

שגרירי האיחוד האירופי עמדו להתכנס היום בבריסל לפגישת חרום, שבה תדווח צ'כיה, הנשיאה התורנית של מוסדות האיחוד, על מצב אספקת הגז ועל השיחות שהיא קיימה עם נציגי אוקראינה ורוסיה.

טורקיה דיווחה אתמול על ירידה קלה באספקת הגז מרוסיה באמצעות צינור שעובר באוקראינה, והצטרפה בכך לפולין, רומניה, בולגריה והונגריה שדיווחו שהאספקה אליהם פחתה. גרמניה וצרפת לא הושפעו עד כה מהמשבר.

אוקראינה, שמסוכסכת מזה זמן עם הקרמלין בשל שאיפתה להצטרף לנאט"ו, מאשימה את מוסקבה בהפחתה מכוונת של משלוחי גז לאירופה, ולהערכתה מדינות המערב צריכות לאותת לקרמלין שרוסיה אינה יכולה להתייחס בבריונות לשכנותיה הפרו-מערביות.

"אם אירופה לא תעזור לנו להיחלץ מהמצב הזה, היא יכולה לצפות לעמדה אגרסיבית יותר של רוסיה בנושא זה ובנושאים אחרים", אמר אתמול אולכסנדר שלאפק, עוזר בכיר לנשיא אוקראינה, לרויטרס.

חברת הגז הלאומית המונופוליסטית הרוסית גזפרום מאשימה את אוקראינה בשאיבה לא חוקית של גז או בחסימה של שישית מהגז הכולל המיועד לאירופה שעובר בשטחה. גזפרום מסרה שהיא מגדילה את היצוא שלה כדי לפצות על חלק מהמחסורים.

"בעוד שאנחנו ניסינו במשך ארבעה ימים, כולל בחג, למצוא פיתרון למשבר הזה, הנציגים האוקראינים נשארו בקייב ולא המשיכו את השיחות", אמר אתמול דובר גזפרום, יורי קופריאנוב.

איגור יולקין, נציג החברה הבת הבולגרית של גזפרום שמפיצה גז למדינות הבלקן, מסר לרויטרס שגם המשלוחים ליוון ולמקדוניה הופחתו.

סכסוך הגז, שמזכיר סכסוך דומה שפרץ לפני שלוש שנים שגם הוא פגע במשלוחים לאירופה, צפוי לעורר באירופה שאלות חדשות לגבי אמינותה של רוסיה כספקית גז טבעי. קשריה של רוסיה עם המערב עדיין צוננים בעקבות המלחמה בה היא פתחה בגאורגיה באוגוסט האחרון. כמה מדינאים רואים זיקה בין הקונפליקט בגאורגיה והיחס של רוסיה לאוקראינה, שתמכה בשעתה בגאורגיה.

[לאתר חוזים עתידיים]