כלל פיננסים: "לשאלה מי יעמוד בראשות הממשלה החדשה אין חשיבות כלכלית - ממשלה קיצונית עלולה להבריח משקיעים"

אורי גרינפלד, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים: "החזרת שוק האג"ח הקונצרני לפעילות מהווה אתגר עיקרי לממשלה החדשה, אם באמצעות קרנות המנוף או על-ידי תוכניות אחרות"

אורי גרינפלד, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים פירסם התייחסות לתוצאות הבחירות. לדבריו, "לשאלה מי יעמוד בראשות הממשלה החדשה אין, כפי הנראה, חשיבות יתרה מבחינת המשק שכן אין הבדל גדול בראיה הכלכלית בין מפלגות המרכז. מה שכן, ממשלה ימנית עם גורמים הנתפסים כקיצוניים בתוכה עלולה ליצור חששות בקרב המשקיעים המקומיים והזרים ולפגוע בתפיסה של ישראל כמשק יציב".

גרינפלד טוען שבזירה הכלכלית עומדות בפני הממשלה החדשה שתי בעיות עיקריות. "הבעיה הראשונה היא השפעות המשבר על המשק הישראלי שיורגשו ביתר שאת ברבעונים הקרובים. עם כניסת המשק למיתון (ממנו לא ניתן לחמוק), יופעלו לחצים על הממשלה לתמוך, על ידי הרחבות פיסקאליות, בצמיחת המשק. מנגד, הגירעון צפוי להיות גבוה מאוד גם ללא התערבות נוספת של הממשלה והחשש מהגדלת החוב לא יאפשר הרחבות מאסיביות כפי שבוצעו בארה"ב ואירופה".

בעיה שנייה שניצבת מול הממשלה החדשה היא ששוק האשראי החוץ-בנקאי עדיין משותק וללא יכולת גיוס אשראי לפירמות לא תיתכן צמיחה בת-קיימא במשק. גרינפלד הדגיש כי "החזרת שוק האג"ח הקונצרני לפעילות מהווה אתגר עיקרי לממשלה החדשה, אם באמצעות קרנות המנוף או על-ידי תוכניות אחרות".

לגבי ירידות השערים בארה"ב, הסביר גרינפלד כי "האכזבה הזמנית מתוכנית החילוץ של הנשיא אובמה נובעת בראש ובראשונה מכך שכמו בתוכניות הקודמות, חסרים בה פרטים רבים והיא איננה מפורטת במידה מספקת".

"כנראה שבוול-סטריט מתחילים להתייאש משיטת ה-"נזרום" של התוכניות הכלכליות ומצפים מהממשל להציג תוכנית שמפרטת בדיוק כיצד יחלץ את המערכת הפיננסית ואת המשק מהמשבר. עם זאת, חשוב להבין כי לממשל קשה להציג תוכנית כזו כיוון שהמשבר הנוכחי מסובך יותר ומסוכן יותר מכל משבר אחר שחווה המשק האמריקאי בעבר. לכן, למעשה אין לממשל יכולת להסתמך על משברים קודמים ע"מ לבחור את התגובה הרצויה." הוסיף גרינפלד.