שר האופל משתלט על הדוחות

סוף שנה: כולם יחטפו ; ת"א 25 נראה כהזדמנות פז לקניה ואני מציע: עשו זאת בזהירות

תוצאות הרבעון צפויות להמשיך במגמת ההאטה החדה שנרשמה בשלושה הרבעונים שחלפו, זאת לצד שחיקה משמעותית ברווח הנקי של חברות המעוף. מציאות זו אופיינית לכל העולם, ולא רק לישראל והיא מלמדת: המיתון הכלכלי הגיע גם למאזני החברות.

בחינת התחזית לכל החברות במדד ת"א 25, מלמדת שהרווח המשותף של כולן צפוי לעמוד על 4.4 מיליארד שקל בלבד, שהם ירידה בשיעור 35% בהשוואה לרווח בסך 6.8 מיליארד שקלים, ברבעון המקביל אשתקד.

אני מעריך ש-14 מבין חברות ת"א 25 ירשמו ירידה ברווח בהשוואה לרבעון מקביל וכי לא פחות מ-9 מהן יעברו להפסד בשורה התחתונה. ברבעון המקביל בשנה שעברה - כל חברות המעוף היו רווחיות ואף חברה לא הפסידה.

הסיבות לירידה ברווח בכל ענף

  1. בנקים: עדיין לא נרשמת ירידה בפעילות וברווח התפעולי. מקור ההפסדים בגידול בהפרשה לחובות מסופקים ובמחיקת כספים שהושקעו באג"ח ובנכסים אחרים בעולם. שני הבנקים הגדולים יפסידו.

  2. חברות נדל"ן שחשופות למציאות הענף בחו"ל, ידווחו על ירידה בשווי ההוגן של הנכסים. שערוכים אלו עשויים להביא את מרביתן להפסד גם ברבעון זה.

  3. חברות האנרגיה הגדולות ובראשן פז ובז"ן, צפויות למחוק עשרות מיליוני שקלים בשל הצניחה במחיר הנפט, אשר יצרה הפסדי מלאי אדירים, ולסבול ממרווחי זיקוק נמוכים יחסית.
  4. חברות הטכנולוגיה אשר התרגלנו להתייחס אליהן כאל כמקור צמיחה עקבי, צפויות להציג בדו"חות הקרובים האטה משמעותית בצמיחה ככתוצאה מממגמת הירידה בהשקעות IT בכל העולם.

  5. חברות הביטוח ירידות השערים החדות בבורסה, וההפסדים בפוליסות המשתתפות ברווחים יביאו את חברות הביטוח להפסד נקי.

  6. חברות האגרוכימיה גם בענף זה צפויה חולשה לאור הירידה בביקוש,. שימו לב שהירידה החדה במחיר הסחורות עדיין לא באה במלואה לידי ביטוי ברבעון זה, כלומר יש עוד לאן לרדת. בעוד כיל עדיין תציג ברבעון הרביעי שיפור ביחס למקביל (אך ירידה חדה ביחס לקודם) מכתשים צפויה להציג יציבות.

  7. חברות האחזקה - מצבן אינו אחיד. בעוד חברה לישראל צפויה להציג דוח חלש בעקבות מה שקורה בצים ובבז"ן, דסק"ש דווקא תהנה מעסקים כרגיל בסלקום ומרווחי הון.

בעוד שבתחומים אלו יושגו תוצאות חלשות במיוחד ברבעון הרביעי וישפיעו על מאזן המעוף כולו, יש קבוצת חברות שיביאו תוצאות טובות יותר, חלקן אף יציגו מגמת צמיחה: חברות הפארמה ממשיכות לצמוח בהכנסות וברווח (טבע ללא השפעות מיזוג באר), כך גם קמעונאיות המזון (שופר-סל). חברות התקשורת ימשיכו בשיפור העקבי ביחס לרבעון מקביל וכך גם אלביט מערכות.

השחיקה החזקה ברווחים וברווחיות הייתה צריכה לגרור עליית מכפילים משמעותית אולם צניחה חופשית במחיר מניות המעוף גררה דווקא ירידה במכפיל הרווח של המדד. כיום נסחר מדד ת"א 25 במכפיל 12, הנמוך משמעותי ממכפיל 19 שבו נסחר ב-2007.

הזדמנות מתעתעת

על פניו מזדקרת לפנינו הזדמנות פז להשקעה לטווח הארוך במניות אשר שווי השוק שלהן צנח ביותר מהרווח הנקי. עם זאת ההשוואה עולמית מלמדת שהצניחה במדדי המניות בחו"ל, ובמיוחד במדינות מתפתחות אליהן נהוג להשוות את ישראל, הייתה חדה יותר.

הסיבה לכך ככל הנראה טמונה בפרופיל הסיכון של ישראל. משקיעים בעולם מתייחסים כעת לישראל כמדינה שהסיכון להשקיע בה הוא נמוך, ולראיה עלות ביטוח החוב שלה הקרוב מאד לביטוח חוב של ספרד ואיטליה.

נתון זה מלמד שני דברים חשובים

  1. השוואת מכפילים של ישראל בהשוואה למדינות מתפתחות בעולם כבר אינה טריוויאלית כבעבר וכעת יש לפזול ולהשוות גם למדדים של מדינות מפותחות כמו DAX הגרמני, אשר מתנהג בצורה דומה למדי למדד המעוף שלנו ונסחר במכפיל דומה.
    הפעילות של החברות הגרמניות דומה במקצת לישראליות במיקודן בשנים האחרונות בצמיחה במרכז ומזרח אירופה.

  2. ממשברים קודמים למדנו כי מדינות מפותחות הן הראשונות לצאת מהמשבר ורק אחר כך מצטרף להתאוששות העולם המתפתח. אנו מעריכים כי הקרבה של ישראל לעולם המפותח, כמו גם הגיוון הרב בשווקי היצוא הן בהיבט הגיאוגרפי והן בהיבט הענפי תעזור לישראל להיכלל בין השווקים הראשונים להתאושש.