רשות ני"ע שלחה ל-15 חברות קטנות לניהול תיקי השקעות מכתב שימוע לפני ביטול הרישיון

העילה: לחברות הקטנות אין פוליסת ביטוח מפני רשלנות ומעילה באמון ; בשל העלייה החדה במחירי הפוליסה והירידה הניכרת בהכנסות, מנהלי תיקים רבים עלולים שלא לעמוד בדרישות

ענף בתי ההשקעות הוא אחד הסקטורים המרכזיים שנפגעו במשבר הכלכלי, כשנכסיהם של רבים מהם התכווצו בעשרות אחוזים בעקבות המפולת בשווקים. התוצאה היא פגיעה קשה ברווחיהם, ואכן עובדים רבים פוטרו בתקוופה האחרונה, ולא נראה כי המצב עומד להשתנות בקרוב.

במקביל, הגביר המשבר את דרישות הרגולטור בנושא פיקוח ובקרה. כך, תנועת המלקחיים של ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות הרגולציה, עלולה להיות קטלנית במיוחד עבור הגופים הקטנים, שיעברו כתוצאה מכך להפסדים כבדים.

כחלק מהשלכות המשבר בענף הפיננסים, עלו לאחרונה בצורה חדה מחירי פוליסות ביטוח האחריות המקצועית של בתי ההשקעות, במקרים מסוימים פי 3, ותנאיהן הוקשחו.

את התוצאה המיידית של מצב זה ניתן היה להעריך היום, כשנודע כי 15 חברות לניהול תיקים עשויות לאבד את רשיונן בקרוב, משום שאין ברשותן פוליסת ביטוח מפני רשלנות ומעילה באמון.

ללא הפוליסה ניתן לבטל לחברות את הרשיון, ואכן אתמול שלחה רשות ניירות ערך, בראשותו של פרופ' זוהר גושן, לחברות הללו מכתב שימוע לפני ביטול הרשיון. במכתב נדרשו החברות לפרט כיצד פעלו לקיום חובתן החוקית להחזיק בפוליסה כזו, להביא נימוקים לאי ביטול הרשיון, וכן להודיע ללקוחותיהן על אי קיום הפוליסה - כל זאת עד ל-19 במארס.

חברות ניהול התיקים שרשיונן בסכנה, הן: טראקבול שירותי השקעות, פרובידנט שווקים פיננסיים, פריקו מנג'מנט, קלארק אדיסון סקיוריטיס, אטרקטיב ניהול ושיווק השקעות, יתרונות פיננסיים קפיטל מרקט, מבזק שוקי הון, מרום ניהול תיקים, מרקט פלייס ניהול תיקים, סטנהם ישראל, סינרגיה שווקים פיננסיים, עידית ניירות ערך ואחזקות, קיי.זי.אי ניהול השקעות, קשת ניירות ערך ורקיע ניהול תיקים.

גם אברסט פלוס השקעות קיבלה את מכתב השימוע, אך היום כבר הודיעה כי הצליחה להסדיר את פוליסת הביטוח.

באשר לעיתוי שליחת המכתבים, כשכבר כמה חודשים מתקשים בתי ההשקעות לחדש את פוליסות ביטוח האחריות המקצועית שלהם מהסיבות שהוזכרו, הרי שברשות ני"ע טוענים כעת כי "בעיית זמינותם של מבטחים לעריכת הביטוח האמור כבר נפתרה". לפיכך, החליטו שם על שליחת מכתבי השימוע.

מצוקה של ממש בבתי ההשקעות

לפני מספר חודשים התברר כי מבטחי המשנה הזרים העלו את מחירי הפוליסות בחדות והקשיחו תנאיהן, לנוכח העלייה בכמות התביעות ובהיקפן, על רקע קריסתם של בתי השקעות ובנקים בארה"ב ובשאר העולם. ומאחר שמבטחי המשנה הזרים תומכים במבטחים המקומיים, התייקרו גם הביטוחים בשוק המקומי.

סיבה נוספת להתייקרות הפוליסות נעוצה בשוק המקומי, בעקבות שני מקרי מעילה שהתגלו בבתי השקעות בשנתיים החולפות: פרשת גיא ויסמן בהראל שנחשפה באפריל אשתקד, במרכזה מעילה בסך 123 מיליון שקל שביצע בהיותו המשנה למנכ"ל בית ההשקעות; ובחלוף פחות משנה, הפרשה שהתגלתה בפריזמה כשבן גביזון, שהיה מנהל השקעות של כמה מקופות הגמל וקרנות השתלמות בחברה, גרם להפסדים חמורים בהן בשל מסחר באופציות.

בשל פרשת גביזון נאלצה מנורה, המבטחת העיקרית של בתי ההשקעות, שהיתה גם המבטחת של פריזמה, לפצות את פריזמה ב-80 מיליון שקל. האירועים הללו יצרו מצוקה של ממש בקרב בתי ההשקעות בעריכת הביטוח.

בימים שטרום המשבר, בתקופת הגאות ששררה קמו בתי השקעות חדשים כמו פטריות אחרי הגשם. פעילים רבים בשוק ההון החליטו לנצל את המומנטום ולצאת לדרך עצמאית, וגייסו כספים בקלות. אולם המשבר בשווקים שינה במהירות את התמונה. רבים מאותם מנהלי תיקים סבלו מירידה דרסטית בהיקף נכסיהם, כאשר ברמת ההכנסות הנוכחית לא בטוח כלל כי יש צידוק כלכלי להמשך קיומם. לכך, יש להוסיף את הוצאות הרגולציה שרק הולכות וגדלות, ומכבידות ביותר על בתי ההשקעות הקטנים, כשהן מעמידות בספק את המשך קיומם.

בתקופה האחרונה כבר חזינו בניצנים של תהליך קונסולידציה בשוק ההון. ככל שהמשבר יימשך ודרישות הרגולטור יתגברו, סביר כי התהליך יתפוס תאוצה, ובסיומו לא יישארו כמעט גופים קטנים בשוק ההון המקומי.