הארכת ההלוואה לפלאזה בלאס וגאס הוציאה את דירוג האג"ח של קבוצת אלעד מרשימת המעקב: התחזית הפכה שלילית

דירוג האג"ח לקבוצה הפרטית של תשובה בידי S&P מעלות - "A" ; "המשך ירידת שווי הנכסים עשוי להביא להמשך גידול במנוף הפיננסי של קבוצת אלעד לרמות גבוהות משציפינו בעת מתן הדירוג"

חברת דירוג האשראי S&P מעלות הוציאה מתהליך בחינה מחדש את אגרות החוב של קבוצת אלעד - זרוע הנדל"ן הפרטית שבשליטת יצחק תשובה. S&P מעלות אישררה את הדירוג הקיים, "A" - דירוג ברמת השקעה בינונית-גבוהה, השישית בסולם הדירוג. בנוסף, שינתה את תחזית הדירוג ל"שלילית".

הוצאת החברה מהליך הבחינה מחדש נובע מהארכת ההלוואה שהעונקה על-ידי הבנקים להשקעות קרדיט סוויס וגולדמן זאקס לאלעד IDB לאס וגאס. מדובר בשותפות אותה חולקים בחלקים שווים מצידו של יצחק תשובה חברה בת של אלעד נכסים הפרטית וקבוצת IDB ארה"ב מצידו של נוחי דנקנר, כשהשליטה באחרונה מתחלקת אף היא בחלקים שווים בין נכסים ובנין ובין IDB פיתוח .

ההלוואה הוערכה ב-42 חודשים נוספים תמורת תשלום הריבית מראש, ועמרי שטרן, האנליסט מטעם חברת הדירוג, מציין כי הדבר "פותר את בעיית הנזילות אשר צפינו בעת מתן הדירוג", לאחר שזה הורד בדצמבר. נכון לסוף 2008, לקבוצה הפרטית יתרות מזומנים בהיקף 170 מיליון דולר. עם הארכת ההלוואה ופריסה של חוב נוסף וביחד עם תזרים מזומנים חיובי גבוה, נכתב בהודעת הדירוג, תהיה לקבוצה מקורות מספקים לתשלום חוב בשנתיים הקרובות. זאת, אם לוקחים בחשבון צורך במחזור חוב ברמות סבירות לצורך פירעון החלויות השוטפות.

קבוצת אלעד מתכוונת לבצע מימון מחדש לנכסי המקרקעין שבעעלותה בהיקף של 450 מיליון דולר במהלך 2009. ב-S&P מעלות מעריכים שהמערכת הבנקאית נגישה יחסית לגיוס אשראי לקבוצה, בהתחשב בגיוס של 550 מיליון דולר במחצית השניה של השנה הקודמת - רובו מתשלובת בנקים בראשות הבנק הבריטי הונג-קונגי HSBC.

התחזית, כאמור, הפכה שלילית - בעיקר על רקע הציפיות השליליות מענף הנדל"ן בעולם ובצפון אמריקה במיוחד, יעד פעילותה העיקרי של החברה. "המשך ירידת שווי הנכסים, כפי שנצפה בצפון אמריקה ברבעון האחרון של השנה, עשוי להביא להמשך גידול במנוף הפיננסי של קבוצת אלעד לרמות גבוהות משציפינו בעת מתן הדירוג", מציין שטרן.

האג"ח של החברה נסחר בבורסה בתל-אביב תחת פלטפורמת "רצף-מוסדיים" ומגלם תשואה שנתית לפדיון של 12.77% ברוטו, מול ריבית שנתית של 5.9% והצמדה למדד המחירים לצרכן שהאיגרת נושאת. שווי השוק של האיגרת הוא 584.54 מיליון שקל - כ-83.1% מהשווי המתואם ברוטו של הסדרה. המח"מ (משך החיים הממוצע עד החזר ההשקעה במלואה הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) עומד על 2.92 שנים ברוטו.