אובמה בנאום היסטורי במצרים: "ההתנחלויות צריכות להיפסק, החמאס חייב לשים קץ לאלימות"

"הקשר שלנו עם ישראל בלתי ניתן לניתוק, אך מצב העם הפלסטיני קשה מנשוא" ■ "אנרגיה גרעינית - לצרכי שלום"■ ממשלת הימין צריכה לחשוש / מתי גולן

"אני גאה להביא עימי את הרצון הטוב של העם האמריקני, סלאם עליכום". כך פתח היום (ה') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נאום היסטורי באוניברסיטת קהיר, מצריים.

אובמה אמר עוד בנאום: "שנים רבות של גלובליזציה גרמו לעוינות בקרב העולם המוסלמי. הגעתי למצרים כדי למצוא את תחילתה של דרך חדשה המבוססת על אינטרסים משותפים, כבוד והדדיות בין ארה"ב למוסלמים ברחבי העולם.

"מובן לי ששינוי לא יכול לקרות ברגע. אני בטוח שעל מנת להתקדם אנחנו צריכים להיות פתוחים למה שנמצא בליבנו. אני נוצרי, אבל אבי הגיע ממשפחה קנייתית שמקורה באיסלאם. בילדותי שהיתי באינדונזיה, בשהותי בשיקגו הכרתי קהילות מוסלמיות, ובתור תלמיד היסטוריה למדתי להעריך את התרבות, הספרות והעבר של העולם המוסלמי. האיסלאם יכול ללמד אותנו על סובלנות דתית ואתנית.

"רק במקום כמו ארה"ב, אדם הנושא את השם ברק חוסיין אובמה יכול להיבחר לנשיאות. האחריות שלי כנשיא ארה"ב היא להילחם נגד הסטריאוטיפים השליליים של האיסלאם. מרוקו היתה הארץ הראשונה שהכירה בזכותה של ארה"ב להתקיים, כבר ב-1776".

"מחויב להחזיר את החיילים מעיראק"

בסוגיה האיראנית, אובמה אמר: "ברגע שמדינה מסויימת מתקדמת לעבר יצירת נשק גרעיני, כל שאר המדינות הופכות למטרה". עם זאת, הבהיר אובמה שארה"ב לא יכולה לכפות את רצונה על מדינות אחרות בעניין הגרעין. "אנרגיה גרעינית תשמש רק לצרכי שלום", אמר הנשיא האמריקני.

לגבי עירק, אובמה אמר: "אני מחויב להחזיר כל אחד מהחיילים המשרתים שם. אני הולך לסגור את בית המעצר של של שבויי מלחמה בגואנטנומה ביי, כבר בשנה הבאה. אני מקווה החוכמה שלנו תגדל במקביל לכוח שלנו. ארה"ב לא הייתה ולעולם לא תהיה אויבת של העולם המוסלמי.

בסוגיה הישראלית, אובמה אמר: "הקשר החזק בין ארה"ב לישראל הוא מובן ועמוק. זכותה של מדינה יהודית ודמוקרטית להתקיים היא ברורה ולעולם תהיה כזאת. מצד שני, ערבים, מוסלמים ונוצרים בישראל סובלים כבר 60 שנה מניתוק וגלות. רבים ממתינים במחנות פליטים בגדה המערבית, עזה, ומדינות שכנות לחיים של שלום וביטחון להם לעולם לא זכו".

"מצב העם הפלסטיני קשה מנשוא"

"הקשר שלנו עם ישראל בלתי ניתן לניתוק, אך המצב של העם הפלסטיני קשה מנשוא. הגיע הזמן שההתנחלויות ייפסקו. אדאג באופן אישי לקדם את המטרה של שתי מדינות לשני עמים. זה האינטרס של ישראל, פלסטין, ארה"ב והעולם כולו. הגיע הזמן ששני הצדדים, ישראלים ופלסטינים יעמדו בהתחוייבות שלהם.

"החמאס חייב לשים קץ לאלימות ולהכיר בזכותה של ישראל להתקיים. לאיים על ישראל בהשמדה הוא מהלך אסור. על הפלסטינים לזנוח את האלימות. עם זאת, ארה"ב אינה יכולה לקבל את המשך הקמתן של ההתנחלויות בשטחים הכבושים".

ברקע, מנהיג תנועת אל קאעידה, אוסמה בן לאדן, אמר היום בקלטת שנשלחה לסוכנות "תומפסון רויטרס", כי "הנשיא ברק אובמה נטע את זרעי השנאה כלפי מוסלמים בארה"ב"

עוד אמר ראש ארגון הטרור העומד מאחורי אסון מגדלי התאומים מה-11 בספטמבר 2001, כי "עולם האיסלאם חייב להתכונן לתקופה ארוכה של מלחמה בכופרים ושולחיהם. או שאנחנו חיים על פי תכתיבי האיסלאם, או שאנחנו מתים בכבוד".

התגובות בישראל: "עמדה אמיצה של אובמה"

התגובות במערכת הפוליטית בישראל לנאום אובמה לא בוששו לבוא. ח"כ אופיר פינס-פז (העבודה) כינה את נאומו של אובמה "מרשים ומכונן", והוסיף כי "ישראל יכולה להיות המרוויחה הגדולה של שינוי הגישה האמריקאי, כפי שהשתקף בנאום. אובמה הוא הנשיא היחידי שמסוגל להביא גם את הצד השני לפשרות. ישראל צריכה להחליט אם היא נתקעת במאחזים או מתקדמת לפשרה, וראש הממשלה נתניהו חייב להחליט אם לעשות היסטוריה או להחמיץ הזדמנות היסטורית".

גם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שיבח את נאום אובמה, ומסר כי "מי שצריך להילחץ מהנאום המרשים של אובמה לדמוקרטיה ושלום, היא לא ישראל אלא בן לאדן, אל-קעידה, חיזבאללה, ושאר הגורמים הקיצונים והאלימים באזור. ברק אובמה שירטט קו ברור בין המחנה הנאור, שוחר השלום, לבין אויבי השלום והקידמה. ישראל חייבת להיות במחנה הראשון, לצדו של נשיא ארה"ב. הדרך לשם ברורה: הפסקת הבניה בהתנחלויות וקידום פתרון שתי מדינות לשני עמים".

מנגד, יו"ר סיעת מפלגת קדימה, ח"כ דליה איציק, אמרה כי "המשוואה אותה גזר נשיא ארה"ב בין ישראל לפלסטינים מטרידה ביותר. טוב יעשה נתניהו אם יקח מיד את הובלת התהליך לידיו ולא ידחק את ישראל לקרן פינה, אשר עלולה לפגוע באינטרסים הביטחוניים והאסטרטגיים שלה".