שוק קרנות הפנסיה המקיפות זינק ב-23% במחצית הראשונה

שוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות המשיך בנסיקה במחצית הראשונה של השנה, כשהוא צובר נתח שוק על חשבון קופות הגמל וביטוחי המנהלים ■ מסימני הנסיקה - במגדל מוכרים פנסיה בקצב של ביטוחי מנהלים

שוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות המשיך בנסיקה ובצמיחה המהירה גם במחצית הראשונה של 2009. בששת החודשים הראשונים של השנה גדלו הנכסים המנוהלים בקרנות החדשות המקיפות בכ-23%, לסך של כ-59.3 מיליארד שקל, לעומת כ-48.4 מיליארד שקל בסוף 2008 - גידול של כ-11 מיליארד שקל. חלק ניכר מהגידול נובע מהתשואות החיוביות שרשמו הקרנות מתחילת השנה בגין הגאות בשוקי ההון. ואולם, חלק משמעותי לא פחות נובע מהפקדות של כ-5.1 מיליארד שקל מתחילת השנה וצבירה נטו מצרפית - שקלול של ההפקדות, התשלומים לעמיתים והעברות הכספים בענף - של כ-4.4 מיליארד שקל.

כך, בצל שינויים רגולטוריים - בראשם תיקון 3 לחוק קופות הגמל, שהפך את החיסכון הפנסיוני לקצבתי, והפנסיה חובה - ומאמצים שיווקיים אדירים מצד קבוצות הביטוח והפיננסים, האוחזות בכ-98.6% משוק קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, הקרנות ממשיכות לכבוש נתח הולך וגדל מכיסו של הציבור. זאת, במיוחד על חשבון קופות הגמל, העומדות במקום מבחינת הפקדות חדשות וצבירה נטו, ובמידה פחותה גם על חשבון ביטוחי המנהלים. עם זאת, הדומיננטיות של קרנות הפנסיה המקיפות בקבלת כספי החוסכים בשוק הפנסיוני לא החלה השנה, ומדובר בתהליך שנמשך זה זמן. כך, בכל 2008 רשמו הקרנות המקיפות החדשות צבירה נטו מצרפית של כ-8.3 מיליארד שקל, והפקדות שהסתכמו בכ-9 מיליארד שקל.

הגדולות מתכווצות

לאחר שבסוף 2008 היה למבטחים החדשה של מנורה-מבטחים נתח שוק של כ-40.7%, ובסוף הרבעון הראשון השנה הוא כבר עמד על 40.2%, בסיומו של יוני היא אוחזת בנתח שוק של כ-39.7%. על פניו, ירידה דרסטית של כ-1% נתח שוק בשישה חודשים, ואולם בהתחשב בתשואות הטובות יותר של מתחרותיה עד כה השנה (להוציא מקפת החדשה), וזרועות הפצה באמצעות סוכנים חלשות משל מתחרותיה, מדובר בסך הכל במצב טוב מבחינת מנורה. החברה רשמה קצב הפקדות של קצת פחות מ-1.7 מיליארד שקל במחצית - ההיקף השלישי בשוק כולו.

את המקום השני בענף תופסת כבעבר מקפת החדשה של מגדל, שמחזיקה בנתח שוק של כ-26.1% בסוף יוני, לעומת נתח של 26.6% בסוף 2008. מבחינת מגדל מקפת, שנהנית מהגיבוי האדיר של מערך העסקים של מגדל על שלל הסוכנויות שבבעלות החברה, המכה עד כה השנה טמונה בהיותה האחרונה בדירוג התשואות - עובדה שהביאה לגידול איטי יחסית בהיקף הנכסים. נציין, כי לאחרונה רשמה מגדל נקודת ציון מעניינת, כשהיקף הפנסיה עם הגדלות (כלומר, גידול במכירות בגין גידול בפרמיה של לקוח קיים) הגיע לרמה של ביטוחי המנהלים ללא הגדלות. בהתחשב בכך שמגדל היא חברת הביטוח הגדולה ביותר בביטוחי החיים, מדובר ברף חשוב גם מבחינת הענף כולו, שממחיש עד כמה הפנסיה צומחת גם על חשבון הפרות הקדושות הוותיקות של הענף (הפוליסות של אותן קבוצות הביטוח ששולטות בשוק הפנסיה).

את הירידה בנתח השוק של שתי הגדולות ניצלו שלוש קבוצות הביטוח הגדולות האחרות. בשני הרבעונים הראשונים של 2009 הגדילו קבוצות הביטוח - כלל ביטוח, הראל, הפניקס ואיילון, את נתחי השוק שלהן ביחס לסוף 2008. כך, כיום אוחזת כלל ביטוח, שבבעלותה קרן הפנסיה השלישית בגודלה - מיטבית-עתודות, בנתח שוק של 16.5% לעומת 15.8% בסוף 2008. קבוצת הראל, שלה שלוש קרנות פנסיה - הראל פנסיה, גילעד ומנוף - אוחזת בנתח שוק של כ-11.3% לעומת 10.9% לפני כשישה חודשים; הפניקס צומחת לנתח של כ-3.3% מהשוק, לעומת 3% בסוף 2008; ואיילון צומחת ב-0.1% עם פיסגה שבבעלותה ומגן זהב שבשליטתה (בשותפות עם פסגות), לנתח שוק של 1.7%.

לוח המשחק לא משתנה

לגבי הצפי למפת השחקנים בשוק הפנסיה העתידי, יש לשים דגש על מאזני הכוחות בשורת ההפקדות והצבירה נטו. לאורך השנים, עם סטיות בגין תשואות וכדומה, סביר שנראה התכנסות של הנכסים המנוהלים בקרנות בהתאם ליכולת הגיוס שלהן. כך, מנתוני הקרנות למחצית 2009 עולה שבצבירה נטו, הנגזרת גם מהגיל הממוצע של העמיתים בקרנות (בשל התשלומים לעמיתים), למבטחים החדשה ולמגדל נתח שוק דומה למדי, כשאחריהן ניצבות כלל ביטוח והראל, שגם להן מערכי הפצה משומנים ומוכחים. מכאן, שגם בשנים הבאות ארבעת השחקנים הללו הם שימשיכו לתת את הטון בענף הפנסיה.

השחקנית הנוספת שעשויה להצטרף אליהן היא הפניקס, שקרן הפנסיה שלה ממשיכה לצמוח בקצב מהיר ביחס לעצמה, ומחזיקה בנתח שוק של כ-6% בצבירה נטו ובהפקדות - כמעט כפול מנתח השוק שלה בנכסים, ולעומת נתח שוק דומה בצבירה נטו בכל 2008 ונתח שוק של כ-5% בלבד בהפקדות באותה התקופה. מכאן, שהפניקס פנסיה צפויה להמשיך ולצמוח בשיעור מהיר מאוד, בגיבוי סוכני הביטוח של הקבוצה.