חיים רומנו: "מי שטוען שאל-על איימה עליו - שיגיד וניפגש בתביעת דיבה"

מנכ"ל אל-על בראיון בלעדי ל"גלובס", עקב החלטת שר התחבורה לאשר לחברה להפעיל טיסות לאילת: "המאבק המשותף של ארקיע וישראייר הוא דוגמה קלאסית לדואופול" ■ "כרטיס טיסה לאילת ב-117 שקל במקום 370 שקל נשמע אטרקטיבי"

אתמול בבוקר נחת מטוס 777 של אל על, שטס מניו-יורק לתל אביב, בשדה התעופה בן-גוריון. מנכ"ל אל-על, חיים רומנו, ששהה בשבוע האחרון בנסיעת עסקים בלוס-אנג'לס ובניו-יורק, התמתח קלות, גירש את קורי השינה האחרונים מעיניו וירד מהמטוס. ברגע שהדליק את הטלפון הנייד שלו, החל המכשיר לטרטר.

"המגזר החרדי מוטרד מהשמועה שחברת סאן דור תצא 'במבצע לשבת', שבמסגרתו תציע טיסות מוזלות לאילת דווקא בשבתות", הודיע לרומנו קול מוכר מעבר לקו. רומנו חייך, ספק משועשע ספק מתוסכל. 'שוב מתחיל מחול השמועות הלא מבוססות', חשב וענה לשואל. "אין בזה דבר חדש. סאן-דור היא חברה-בת של אל-על שמפעילה טיסות בשבת לגויים, בהתאם לסיכום שלנו עם החרדים. מישהו מנסה ליצור סערה על לא כלום בעקבות אישור הקו לאילת. זו מניפולציה של מישהו מארקיע או ישראייר".

השמועה הזו אינה הסאגה היחידה שעימה נאלץ רומנו להתמודד מרגע שהתפרסמה השבוע הודעתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שלפיה אימץ עקרונית את המלצות רשות התעופה האזרחית לאשר לחברת אל-על לבצע לראשונה טיסות סדירות בין נתב"ג לאילת, לצד חברות ארקיע וישראייר.

כותרות העיתונים שלפיהן בכיר באל-על איים על ארקיע ש"יפוצץ להם את הקו לאילת"; השמועות שלפיהן אל-על לא ערוכה להפעיל קו לאילת ולכן תחזיק את האופציה להפעילו רק כקלף מיקוח נגד מתחרותיה הישראליות בתחרות על הקווים הבינלאומיים; ועוד סיפורים שונים ומשונים צצו בימים אלה נגד אל-על - כולן הגיעו אל רומנו און-ליין כששהה בחו"ל.

רומנו שרגיל להתמודד עם טענות נגד אל-על, צפה שתהיה ביקורת. אבל די נמאס לו. ראש המשחתת הגדולה של עולם התעופה בישראל, חש שהפגיעה שעלולה להיגרם עקב הטענות מהשבוע - "הלא מבוססות ולא לגיטימיות" - היא פגיעה במשפחה, בבית, ולכן חובה עליו להפריך את כולן.

בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מפרק, במיומנות של חבלן משטרתי מנוסה, את התחמושת מכל שמועה וטענה, ואומר: "איומים - לא היה ולא נברא. תחרות בריאה והורדת מחירים - זו האג'נדה של אל-על". ובעצם, הוא בכלל לא מבין למה באים אליו בטענות.

"גישה מתלהמת"

רומנו: "אני לא מבין מה רוצים מאל-על? הדיון הוא לא ביני לארקיע או לישראייר. אני בסך-הכול ביקשתי אישור להפעיל קו. אנחנו מפתחים את העסקים שלנו בדרך הכי נקייה וראויה ואני לא מבין את הגישה המתלהמת הזו עלינו. כל הדיון מול אל-על לא רלבנטי. הדיון צריך להיות מול הרשות והרגולטור. מישהו חושב שאל-על באמת הייתה צריכה להגיד 'סליחה, מתנצלים, לא נבקש להפעיל קו לאילת למרות שהנוסעים רוצים. הרשות מעודדת, משרד התחבורה מסכים, וכל מי שאין לו אינטרס מעודד את זה?' אל-על צריכה להגיד 'בגלל שארקיע וישראייר התנגדו, נוותר כדי שלא יגידו שאנחנו לא בסדר?' זה נשמע הגיוני?"

- מה תאמר למי שטוען שאל-על איימה עליו שלא יתחרה בה בקווים הבינלאומיים?

"אני מציע לזה שטוען שאיימו עליו שיקום ויגיד מי איים עליו, ואני מבטיח לו שניפגש בבית המשפט בתביעת דיבה".

- אתה אומר חד-משמעית 'לא היו איומים מצד אל-על'?

"מי איים? אנחנו צריכים לאיים? אנחנו מתחרים. אנחנו פנינו לארקיע ואמרנו לה אל תפעילי קו כלשהו? זה הזוי. מי שטוען טענות צריך לדעת שיש מוסדות משפט בישראל, יש מערכת שלטונית, שילך לממונה על ההגבלים העסקיים כדי שיפתחו חקירה. שלא יאמר דברים סתם".

- קראת ב"ידיעות אחרונות" שגדי טפר, מנכ"ל ארקיע, אמר: "כשהתחלנו לטוס לפריז, בכיר באל-על איים - נפוצץ לכם את הקו לאילת".

"קראתי. אני מבין אותו. זה סוג של טקטיקה. אבל אני חושב שהוא בוחר בטקטיקה לא נכונה של התמודדות עם האתגר הזה. הייתי במקום שהוא נמצא (כשישראייר ביקשה להפעיל קו לניו-יורק, א' ל"ו) וראיתי שהמהלך שעשינו בזמננו מול ישראייר בסופו של יום לא צלח, והפסדנו כמה נקודות בדעת הקהל. לכן אני חושב שזאת אסטרטגיה לא נכונה מצידם, ושהדרך שבה הם בוחרים להתמודד עם העניין שגויה ותפגע בהם. הציבור רוצה עוד אלטרנטיבות ולא מוכן שיחסמו אותן בפניו. למדנו זאת על בשרנו, ואני מציע לטפר שילמד מהניסיון שלנו וישנה גישה, כי הגישה הזאת בסופו של דבר לא מתקבלת בציבור".

גם החזית האחידה-צמודה, שישראייר וארקיע מציגות בימים אלה, מאז שאל-על קיבלה את האישור, תמוהה בעיני רומנו. "זה שהם הולכים ביחד עכשיו, זו דוגמה קלאסית לדואופול. העובדה שהם מתחברים ביחד להגיש תביעה או יוצאים ביחד בקמפיין, מה זה מוכיח? שיש פה דואופול. זה הדבר הכי טיפשי מבחינתם לעשות, כי זה מציג אותם כשותפים".

רומנו מציע שהחברות המתחרות יבינו שהחל עידן חדש בעולם התעופה. "מדיניות השמיים הפתוחים" אינה סיסמה ריקה מתוכן, ואל-על מרגישה זאת על בשרה. "יש לנו 100 מתח רים בנתב"ג. מאז שאני בתפקיד נכנסו לפעולה 30 חברות תעופה חדשות והתחרות עלתה ב-110%. אין מדינה בעולם שבה התחרות גדלה בסדר גודל כזה. המתחרים שלנו הם תאגידי ענק כמו BMI שפועלת מלונדון, לופטהנזה ו-US איירווייס. חלקן הציגו מחירי טיסות שאיננו יכולים להתחרות בהם. US איירווייס מכרה כרטיס טיסה ב-700 דולר מישראל לארה"ב, שהתקשינו להתחרות בו. אמרו לאל-על 'תתמודדי, תתייעלי'.

"לא רק לאל-על יש עידן חדש. את אותם טקסטים שאומרים לנו, שיגידו גם לישראייר ולארקיע. מעבר לכך, ארקיע וישראייר יכולות להסתכל על הטקסטים והטענות שהן עצמן העלו כשאנחנו התנגדנו לכניסתן לקווים בינלאומיים, ולאמץ את הטענות שלהן על תחרות ושמיים פתוחים".

אם ההצהרות של אל-על נכונות, התחרות שמצפה לישראייר ולארקיע בקו לאילת תהיה קשה. דבר ראשון, בכוונת אל-על להוריד את מחירי הטיסות בכ-30%. רומנו: "נוזיל את הכרטיס היקר ביותר, שמחירו יותר מ-370 שקל. יש מקומות שנוכל להוזיל יותר ויש שפחות, אבל זו תהיה ירידה מורגשת ומשמעותית. כרטיס טיסה לאילת ב-117 שקל, במקום 370, נשמע אטרקטיבי.

בנוסף, אל-על עתידה למשוך את התיירים הנכנסים לארץ באמצעות צ'ק-אין ישיר מחו"ל לאילת ולהוזיל את העלויות בטיסות לחו"ל לתושבי אילת, שעד כה נאלצו להוסיף את עלות הטיסה מאילת לתל-אביב לטיסה לחו"ל, מה שהפך את החוויה לפחות כדאית כלכלית עבורם.

רומנו: "לא נתבסס רק על לקוחות ישראייר וארקיע. אנחנו מתכוונים להביא תנועה נוספת של אנשים שעד היום בחרו לא לטוס כי זה לא השתלם. נפנה לתיירות נכנסת שלא נחשפה לאילת, כמו תיירים מארה"ב שמגיעים לאילת פחות מתיירות מצרפת ומאנגליה. נפנה גם לציבור הישראלי שחלקו לא טס לאילת, כי זה יקר לו והוא מעדיף לטוס לטורקיה ועוד".

"חשיבה עבריינית"

- ארקיע וישראייר הודיעו שיפנו למבקר המדינה. אתה חושש שהוא ימצא ליקויים בהליך?

"הליך קבלת ההחלטה לא באחריותנו, ואנחנו לא מוכנים להיות בפינה הזו. הדיון הוא לא ביני לבין ארקיע ולא ביני לבין ישראייר. שוב אני שואל: מה אל-על רלבנטית לדיון? הם במקומי לא היו מבקשים להפעיל את הקו? בוודאי שכן. אגב, לא ראיתי שהם התלוננו על כך שהשר אמר שהוא ייתן להן עוד זכויות בקווים באירופה.

"אחד הדברים שמטרידים אותי זה ההתלהמות מול הרגולטור. שר התחבורה עמד באומץ מול מסע הפחדות לא לגיטימי. הסיטואציה הזו מאוד מטרידה. להלך אימים על מקבלי ההחלטות בישראל, זה דפוס התנהגות שלא הייתי מאמץ אותו. אתה רוצה לערער על ההחלטה או להגיש בג"ץ, לך תגיש בג"ץ, אבל אל תתחיל לנהל קמפיין אישי נגד מקבלי ההחלטות.

- תוך כמה זמן מרגע שתקבלו את ה'או-קיי' תפעילו את הקו?

"תוך זמן קצר, כמה שבועות. אל-על החליטה שב-2 במאי היא תטוס לסאו-פאולו, שזה יעד יותר רחוק מאילת, והתארגנו לכך תוך שלושה חודשים. בפברואר קיבלנו אישור וב-2 במאי החברה טסה לסאו-פאולו, שזה מודל הרבה יותר מסובך ומורכב מלהפעיל 4 או 10 טיסות לאילת. אנחנו רוצים להתחיל ב-4 טיסות ביום, לעלות ל-6, ובחגים ל-12, ואנחנו לא פוחדים מזה".

- יש טענה שלא תפעילו את הקו, אך הוא ישמש קלף מיקוח בכל פעם שחברה תבקש להפעיל קו בינלאומי.

"למי שהעלה טענה כזו יש חשיבה עבריינית. זה ממש הזוי ואין לי מה להתעסק עם טענה מגוחכת כזאת. אנחנו לא עבריינים. בינתיים זה קורה בכיוון ההפוך, שיש קווים שחברות אחרות קיבלו והן לא מפעילות אותם, כמו הקו ללונדון".

- עניינית: יש משהו בטענה שההחלטה תחליש את ארקיע וישראייר, שהקו לאילת מהווה 50% מפעילותן, והתוצאה עשויה להיות הפחתת התחרות בחו"ל וחיזוק מונופול אל-על בטיסות הבינלאומיות, או אפילו קריסת אחת מהן.

"זה לא השיקול שלי בכלל. אני צריך לשקול שיקולים מסוג זה? אני עושה את השיקול של מה טוב לאל-על. אם תהיה בעיית מחירים, הממונה על ההגבלים יכול להתערב ולהגדיר מחיר מינימום ויש עוד פתרונות. אבל בואו לא נתבלבל, זו לא בעיה שלי. אני מתכוון לספק את השירות הטוב ביותר לנוסעים, לא לישראייר ולארקיע. אם הם יהיו יעילים ויעשו את מה שצריך, הם לא יקרסו.

"חוץ מזה, כשהם נכנסו לניו-יורק או לאירופה הם חשבו מה יקרה לאל-על? איזה מין שיקול זה? מחר מישהו ירצה לפתוח סופרמרקט, אז הוא ישאל את עצמו מה יקרה למכולת בשכונה? מה זה רלבנטי? אל-על ספקית שירות. אם השירות שלה יהיה טוב, הציבור ייהנה ויבחר בה. אם השירות לא יהיה טוב והקווים יהיו יקרים, הציבור לא יבחר בה. כנ"ל לגבי הצד השני".

מארקיע נמסר בתגובה: "אין לארקיע שום עניין להתנצח עם 'אל על' מעל גבי העיתון. ארקיע בעד תחרות, ובלבד שתהיה בתנאים שווים. מכתבו של מנכ"ל משרד התחבורה מאתמול, אם ייושם כרוחו וכלשונו, מהווה אכן אבן דרך ראויה לתחרות אמיתית.

"ארקיע מקווה אכן שמשרד התחבורה יישם את החלטת מדיניות השמיים הפתוחים ויאפשר לה תחרות שווה, לא רק מול אל על, אלא בעיקר מול החברות הזרות הנוגסות בנו, בכל הקווים".