עקב התגובות בציבור: הסוכנות היהודית מרככת את קמפיין ההתבוללות

תוריד מהקמפיין את השילוט "אבודים" ו"נעדרים" ותסיר את המילה "התבוללות" ■ מסקר הפרסומות המדוברות ברשת של "גלובס" עולה כי 90% מהתגובות לקמפיין היו שליליות

הסוכנות היהודית עורכת סדרת תיקונים בקמפיין הפרסום שלה, שנועד לרכך את המסר האגרסיבי המופיע בו כיום נגד התבוללות. הקמפיין, שכולל סרטונים בטלוויזיה ובאינטרנט באמצעות משרד הפרסום דרורי-שלומי, מציג דמויות של צעירים עם שילוט של "אבודים", ו"נעדרים", ומדבר על ההתבוללות של היהודים בתפוצות.

מסתבר כי הקמפיין עורר הדים ציבוריים רבים - בעיקר נגטיביים - שהתייחסו לקמפיין כפוגעני וגזעני. כך, למשל, מסקר הפרסומות המדוברות של "גלובס" עלה כי הפרסומת היא המדוברת ביותר ברשת מבין כל הפרסומות שעלו בשבוע החולף - אך למעלה מ-90% מהמתייחסים אליה ראו בה פרסומת שלילית ופוגענית.

אינדיקציה נוספת לסנטימנט הרע שעוררה הפרסומת ניתן למצוא בלא פחות מ-1,000 תגובות שהתעוררו בעקבות מאמר שכתב הפרסומאי ספי שקד בגנות הפרסומת ב-ynet.

שלא לייחוס אומרים גופים המקורבים לנושא כי גם מחו"ל הגיעו תגובות קשות מכיוון הקהילה היהודית, בה לא ראו בעין יפה את ההתייחסות למילה "התבוללות".

הקמפיין גרר תגובות שלילות גם מעבר לים בקרב קהילות מהזרם הרפורמי, והתנועה ליהדות מתקדמת בישראל שלחה מכתב חריף בעניין ליו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי.

מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, כתב לשרנסקי: "מסע הפרסום משיג לאחור באופן ניכר ובוטה את המאמץ להשתית את השיח בין מדינת ישראל והחברה הישראלית ובין יהדות התפוצות על כבוד, פתיחות, ערבות הדדית ושותפות. לא בכדי מעורר מסע הפרסום תחושות קשות בקרב מנהיגים ואנשי שורה, החשים כי דווקא הגורם האמור לעודד הבנה ושיח, בוחר להציג את פעילותו בדרך מתנשאת ומזלזלת.

"לנוכח פגיעתו הרעה של מסע הפרסום במעמדה של תוכנית 'מסע' ולנוכח התחושות הקשות שמותיר מסע פרסום זה, אנו פונים אלייך בקריאה לפעולה מהירה להסרת מסע הפרסום במתכונתו הנוכחית".

התוצאה של הגל הציבורי-תקשורתי היא כאמור תיקון לאלתר של הפרסומות גם באינטרנט וגם בטלוויזיה. כל השימוש בשילוט "אבודים" או "נעדרים" יוסר, ותימחק המילה "התבוללות".

התיקון בקמפיין האינטרנט כבר נעשה, וגם זכייניות הטלוויזיה אישרו ל"גלובס" כי קיבלו הודעה על תיקון הקמפיין.

למרות פניות רבות, הסוכנות היהודית לא הגיבה על הידיעה עד למועד פרסום הידיעה.