פרופ' מהארוורד: "הדולר עלול ליפול בעוד 20% כנגד האירו"

כך אמר היום לבלומברג פרופ' פרגוסון מאונ' הארוורד ■ "דולר חלש הוא הפיתרון הפשוט ביותר לרוב הבעיות של אמריקה כעת" ■ "חולשת הדולר היא בשורה איומה לכל הכלכלות בעולם פרט לאמריקנית והסינית"

"הדולר עלול ליפול בעוד 20% כנגד האירו במהלך השנתיים עד 5 שנים הקרובות על רקע התרחבות הגירעון בארה"ב" אומר היום פרופ' ניאל פרגוסון מאוניברסיטת הארוורד הנחשבת לאוניברסיטה המובילה בארה"ב.

קובעי המדיניות מעדיפים את המשך הידרדרות שערו של הדולר כאמצעי לתמיכה בהתאוששות של ארה"ב מהמשבר הכלכלי הקשה ביותר שפקד אותה מאז ימי ה"שפל הגדול", זאת למרות שהם קוראים בקול לתמיכה בדולר חזק, הוסיף פרגוסון במהלך ראיון רדיופוני לבולמברג.

"דולר חלש הוא הפיתרון הפשוט ביותר לרוב הבעיות של אמריקה כעת" אמר מי שכתב את הספר "הנחיצות של הכסף: ההיסטוריה הפיננסית העולמית" והוסיף, "אנו צפוים לראות צמיחה בשיעור של 1%-2%, אלא אם הייצוא יצליח להתרומם וזה מה שכולם בוושינגטון מקווים לו בשקט. אם הדולר יוסיף להחלש, אולי נוכל להנות משיפור בייצוא".

היום התחזק הדולר בכ-0.4% כנגד האירו ונסחר ב-1.4887 דולר לאירו לאחר שנפל אתמול לרמה של 1.2968 דולר לאירו, רמתו הנמוכה ביותר מזה 14 חודשים. הדולר האמריקני נגע ברמה של 1.6038 באמצע חודש יולי בשנת 2008, וזה היה שערו הנמוך ביותר מאז הושק המטבע האירופי בשנת 1999.

בחודש שעבר דווח כי הכלכלה הגדולה בעולם התכווצה ב-0.7% בשיעור שנתי ברבעון השני. זאת לאחר שהתמ"ג האמריקני התכווץ בקצב של 6.4% ברבעון הראשון של שנת 2009.

כלכלנים צופים כי הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב יעלה ל-3.2% מסך התוצר המקומי הגולמי ב-2010 ול-3.3% ב-2011 לעומת 2.9% במהלך שנת 2009.

"חולשת הדולר היא בשורה איומה למעשה לכל הכלכלות בעולם פרט לכלכלה האמריקנית ולכלכלה הסינית" אמר פרגוסון. סין אשר מנהלת את ייסוף היואן, תתערב בשוק המט"ח המקומי שלה על מנת להבטיח כי הדולר לא נחלש ביחס למטבע שלה" הוסיף.

נזכיר כי ב-3 באוקטובר, לאחר פגישת שרי האוצר של ה-G7 אמר שר האוצר האמריקני גייתנר כי ,חשוב מאד לארה"ב כי הדולר יתחזק". ממשל אובמה הוביל עד כה את החוב הסחיר של ארה"ב להגיע להיקף בילתי נתפס של 6.78 טריליון דולר על רקע מאמציו לתמוך בצמיחה הכלכלית ולתמוך במערכת הפיננסית. הממשל האמריקני סיים את שנת הכספים הפיסקאלית 2009 עם גירעון של 1.4 טריליון דולר, הגירעון הגדול ביותר שנרשם מאז שנת 1945, כך על פי דיווחי ועדת התקציב של הקונגרס.