דרוש ניכוי במקור

"המקור", ג' 21:00, ערוץ 10

הצפייה בתוכנית הבכורה של העונה הנוכחית של "המקור" די בלבלה אותי: התיישבתי מולה מלא הערכה לשני מגישיה ולצוות תחקירניה, כדי לראות מה נשתנתה העונה הזאת, אם בכלל, מקודמתה. סיימתי את הצפייה מבולבל למדי. יכול להיות שיש כאן פורמט חדש שיידרשו כמה צפיות כדי להבינו. מצד שני, מאוד יכול להיות ש"המקור" עדיין לא החליטה מה היא רוצה להיות כשתהיה גדולה - מותרות שתוכנית בערוץ 10, מקום לשורדים בלבד, לא יכולה להרשות לעצמה.

מצד אחד, יש כאן מגישים דעתניים שנורא רוצים לומר משהו גם בענייני אקטואליה ולא רק בעניין התחקיר הנדון - משום כך, יש להם פינות דעה (ביחד עם אורחים) שבהן הם יכולים ללהג כאוות נפשם על מה שנקרא כאן "המצב". מצד שני בולט הניסיון לבסס תוכנית תחקירים רצינית, משימה שנראית כמעט בלתי אפשרית נוכח מגבלות התקציב של ערוץ 10: לשם השוואה, בשבוע הבא ישודר תחקיר "עובדה" בערוץ המתחרה על עסקאות הנשק של ישראלים בהודו. מה הסיכויים של "המקור" להרים תחקיר בסדר גודל דומה? לכן נותרנו (שוב, כמו במיני-עונה הקודמת) עם תוכנית שמזכירה מאוד את "שישי": תחקיר אחד מרכזי, קצת ענייני דיומא וקצת פרשנות.

בשעתו, הכחישו בערוץ 10 נמרצות כי הפכו את מהדורת החדשות שלהם משישי לתוכנית מקור באמצע השבוע, אבל מצפייה חוזרת בתוכנית, לא נמצאו ראיות שיתמכו בהכחשה ההיא.

העשב של השכנים

"מלכת הגאנג'ה", ג' 22:00, "יס דוקו"

מי שמטייל בארצות עולם שלישי שהיו בעברן קולוניות, מכיר את הרגשת האדנות שמשתלטת במהרה אפילו על אנשים צנועים יחסית: התבטלות המקומיים בפני הכסף המערבי, ולפעמים גם מול צבע העור של נושאיו, עלולה להטעות. כשהתחושה הזאת פוגשת את הרצון לעשות קצת כסף קל, ואת המדיניות המתירנית כלפי שימוש בסמים בתחומי אותה מדינה, נולד מקרה כמו זה שעומד במרכזו של "מלכת הגאנג'ה".

מי שראה את "בלדרים" הטובה (שמשודרת בערוץ 10 בשידור חוזר), לא יכול להימנע מההשוואה: צעירים, "בני טובים" רחוקים מהעולם העברייני, שמתפתים לעסקת סמים שנראית קלה ושאמורה לשמש להם קרש קפיצה קטן בדרך אל החיים. על ההשלכות האפשריות, חושבים מעט פחות.

שאפל קורבי למשל, אוסטרלית, טסה עם משפחתה לחופשה בת שבועיים בבאלי. בדרך חזרה נתגלה אצלה מטען של ארבעה קילוגרמים של מריחואנה. קורבי היתה אולי מודעת לסיכון מסוים שגלום במטענה החריג, אבל לא לקחה בחשבון שבאינדונזיה קיים עונש מוות על הברחות סמים, וכן שהחוק המקומי (גם בישראל, לפחות על נייר) לא מבדיל בין סמים "קלים" ל"קשים".

האם תומת הצעירה האוסטרלית על עבירה שבמרבית מדינות המערב היתה נחשבת לקלה עד בינונית בחומרתה?

קשה להיות יהודי

"נישואים פיקטיביים", ג' 20:00, "יס סטארס ישראלי"

יותר מ-20 שנה חלפו מאז יצר חיים בוזגלו את הדרמה הקומית הזו, בכיכובו של שלמה בראבא, והיא נותרה אפקטיבית מאין כמוה. בראבא הוא ישראלי שמחליט לברוח - לכאורה מסביבתו ולמעשה מעצמו, ומשום כך הוא מסגל לעצמו זהות של פועל בניין ערבי. הוא מתערה בחברתם של הפועלים, מוצא אהבה ולומד דבר או שניים על המציאות המורכבת שבה הם חיים, ובעיקר על עצמו. השנים הוסיפו ליצירה הזאת עוד נדבך מעניין בדמותו של אלי יצפאן: כאן הוא עדיין שחקן אלמוני כמעט בראשית דרכו. אלא שמפרספקטיבה של למעלה משנות דור, אפשר לזהות במשחקו את הניואנסים שעוד יהפכו (והפכו) אותו לכוכב גדול.