גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפער בין הברוטו לנטו - לא מה שחשבתם

גם כשהתשואה לפדיון ברוטו של שתי איגרות חוב היא זהה, יכול להיות פער משמעותי בנטו

בניתוח של שוק איגרות החוב, הן הממשלתיות והן הקונצרניות, מקובל להתייחס לתשואה השנתית לפדיון ברוטו שאיגרות החוב הללו מעניקות.

לדוגמא, כאשר יוצרים את הגרף המייצג את עקום התשואה, הוא יהיה מורכב מרצף של נקודות שכל אחת מהן משקפת את התשואה ברוטו.

מדוע זוהי המוסכמה השולטת? הרי רוב המשקיעים בשוק הם משקיעים פרטיים, כלומר נטואיסטים. הסיבה לכך היא שהשחקנים הגדולים בשוק הזה הם השחקנים המוסדיים. קרנות הנאמנות, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, וכדומה. התשואה הרלוונטית מבחינת כל אחד מהגופים האלה היא התשואה ברוטו, והם, בסופו של יום, גם אלה שמשפיעים על השוק וקובעים את כיוונו.

כאן אפשר לעצור ולשאול מה זה בעצם כל כך חשוב? הרי אם התשואה ברוטו של אג"ח מסוימת גבוהה יותר, אז ההיגיון אומר שגם התשואה נטו שלה גבוהה יותר ובאותו יחס. כך שמה שמשתלם מבחינת הברוטואיסט, כדאי גם לנטואיסט.

אלא שבפועל לא זה המצב. ההנחה שככל שהתשואה ברוטו לפדיון גבוהה יותר, כך גם התשואה נטו גבוהה יותר ובאותו יחס, אולי נשמעת הגיונית באופן אינטואיטיבי, אבל בהרבה מקרים היא פשוט לא נכונה.

נדגים זאת באמצעות אג"ח ממשלתיות: אג"ח שחר לא צמודה מסדרה 312 (עם מח"מ של 2.33 שנים) נסחרה ב-22 באוקטובר בתשואה שנתית ברוטו לפדיון של 2.44%. באותו תאריך אג"ח ממשלתית ממשק מסדרה 2681 (עם מח"מ כמעט זהה של 2.37) נסחרה גם היא בתשואה כמעט זהה: 2.43%.

אבל התשואה נטו של שתי איגרות החוב שונה בתכלית: התשואה השנתית נטו של האג"ח הראשונה היא 1.72%, בעוד שבסדרה 2681 התשואה נטו מסתכמת ב-0.91% לשנה בלבד. ללא ספק הבדל של ממש.

והנה דוגמא אחרת מתחום האג"ח הממשלתיות צמודות המדד מסוג ממש"צ: סדרה 614 (עם מח"מ של 4.55 שנים) נסחרת בתשואה שנתית ברוטו של 1.08%, ואג"ח גליל 5471 (עם מח"מ כמעט זהה של 4.62) נסחרת בתשואה ברוטו שנמוכה רק במעט, 0.99%. אבל, ראה זה פלא, התשואה נטו של האג"ח הראשונה היא 0.76%, בעוד שהשנייה נסחרת בתשואה נטו נחותה בהרבה של 0.6%-.

מה בעצם קורה כאן?

השימוש בתשואה נטו, שהיא הקריטריון הרלוונטי לגבי משקיעים פרטיים, הוא נחוץ מאוד כאשר המשקיע צריך להחליט למשל בין אג"ח צמודת מדד לבין אג"ח שקלית.

לדוגמא, בהסתכלות קדימה לטווח של שנה מנקודת ראותו של הברוטואיסט הבחירה היא בין אג"ח גליל צמודת מדד שנסחרת בתשואה ברוטו של 0.7%- לבין מק"מ לשנה שנסחר בתשואה של 1.5%, פער של 2.2%. ברוטואיסט, שסבור שהאינפלציה תהיה גבוהה מ-2.2%, יעדיף את הגליל, וחברו שסבור שהיא תהיה נמוכה יותר יעדיף את המק"מ.

לעומת זאת, מנקודת ראותו של המשקיע הפרטי, הנטואיסט, הפער הוא בין 2%- באג"ח הצמוד לבין כ-1.3% במק"מ (אחרי תשלום מס רווח הון ששיעורו במקרה זה הוא 15%). זהו כבר פער של 3.3%. כלומר, כדי שהמשקיע הפרטי יעדיף לרכוש אג"ח צמודת מדד הוא צריך להאמין שהאינפלציה תהיה גבוהה מ-3.3% בשנה הקרובה.

פערים גדולים כאלה בין המשקיעים הברוטואיסטים לבין המשקיעים הפרטיים קיימים בשורה של איגרות חוב עם מח"מים של בין שנה ומעלה ל-5 שנים. באיגרות חוב ארוכות יותר, הפערים מבחינת הברוטואיסט והנטואיסט, דומים.

אז איך בעצם זה קורה? כיצד התשואה השנתית ברוטו של איגרת חוב א' היא גבוהה מהתשואה המקבילה של איגרת חוב ב', אבל נחותה ממנה בתשואה נטו?

ההסבר הפשוט הוא שבחלק מן המקרים ייתכן הבדל בשיעור המס על הריבית. בבורסה נסחרות עדיין איגרות חוב (מעטות) ששיעור המס על הריבית בהן הוא 35%, בעוד שלגבי רובן המכריע המס עומד על 15% בשחר ו-20% בגליל.

כך, למשל, בדוגמא שהבאנו בנוגע לשתי האג"ח הצמודות למדד, ההבדל נובע משיעור המס השונה. 20% על הריבית ועל רווחי הון באג"ח 614 לעומת 35% מס על הריבית ו-0% על רווח הון באג"ח 5471, שהונפקה לפני הרפורמה במס. אבל במרבית המקרים זה נובע מכך ששיעור הריבית שונה מאג"ח לאג"ח, וכך גם המרכיב שלו בתשואה לפדיון.

למה הכוונה? אג"ח כלשהי יכולה להיסחר באחד מ-3 מצבים. במצב הראשון היא נסחרת בדיוק בערך המתואם שלה, כלומר, במחיר הפארי שלה בתוספת הריבית שנצברה והפרשי ההצמדה (אם היא צמודה). במקרה זה, התשואה השנתית ברוטו לפדיון זהה לשיעור הריבית (הקופון) שהאג"ח משלמת. ואם זה המצב התשואה נטו תהיה נמוכה בדיוק ב-20% (שיעור המס) מהתשואה ברוטו. אם הקופון הוא 6%, התשואה השנתית ברוטו לפדיון תהיה 6% והתשואה נטו תהיה 4.8%.

במצב השני איגרת החוב נסחרת במחיר הנמוך מהערך המתואם שלה. כלומר, מחירה לא משקף את כל הריבית שנצברה לזכות בעל איגרת החוב, ובמקרה של אג"ח צמודת מדד גם לא את כל הפרשי ההצמדה. במקרה כזה איגרת החוב נסחרת בדיסקאונט ביחס לשווייה, ובמקרה זה התשואה השנתית ברוטו לפדיון תהיה גבוהה משיעור הקופון. במצב זה המחיר מייצג רווח הון פוטנציאלי שימומש בעת שאיגרת החוב תגיע לפדיון (כמובן, בהנחה שהמנפיק יעמוד בכל התחייבויותיו). במועד זה ישלם המשקיע מס רווח הון בשיעור של 20% על הרווח.

במצב השלישי האג"ח נסחרת במחיר הגבוה מן הערך המתואם שלה. כלומר, היא נסחרת בפרמיה ביחס לשווייה, מה שאומר שעד כה היא עלתה מעבר למה שמתחייב מתנאיה המקוריים. במילים אחרות, היא כבר "אכלה" חלק מהתשואה העתידית שלה. במצב זה המחיר משקף הפסד הון פוטנציאלי שימומש בעת שהאג"ח תגיע לפדיון.

בין תשואה לפדיון לקופון

כיום, הרוב המכריע של איגרות החוב הממשלתיות נסחרות בפרמיה מול הערך המתואם שלהן, אבל הן נבדלות זו מזו בחלוקה של שני המרכיבים: ריבית (קופון) מול הפסדי הון. זהו ההסבר לפער בתשואה נטו לפדיון של שתי האיגרות השקליות בדוגמא שהבאנו. שחר 2681 היא איגרת חוב שהקופון עליה הוא 10%, בעוד שממשק 312 משלמת קופון של 4%. המשמעות היא ששיעור המס (15%) האפקטיבי על הקופון הוא הרבה יותר גבוה בשחר (1.5%) מאשר בממשק (0.6%).

שחר 2681 נסחרת הרבה מעל הערך המתואם שלה, ולכן הפסדי ההון שלה בעתיד יהיו גבוהים יותר, ובינתיים הם לא מקוזזים, ואילו ממשק 312 נסחרת מעל לערכה המתואם בשיעור נמוך בהרבה, ולכן גם הפסדי ההון בעתיד יהיו נמוכים יותר. מה שחשוב לזכור הוא שהפסדי ההון ברכישה ישירה של האג"ח לא מקוזזים באותה שנה אלא רק בעת הפדיון.

בשורה התחתונה, מה שלמעשה חידדנו כאן הוא את האבחנה שבין המונח תשואה לפדיון, לבין המונח ריבית או קופון. התשואה השנתית לפדיון, בכל נקודת זמן כמעט, אינה זהה לשיעור הריבית השנתית. התשואה לפדיון נובעת משני מרכיבים כשהקופון הוא רק אחד מהם. המרכיב השני, כפי שהסברנו, הוא היחס בין מחיר איגרת החוב לבין מחירה המתואם, והוא מייצג רווח הון כאשר איגרת החוב נסחרת מתחת לערכה המתואם, והפסד הון במקרה שאיגרת החוב נסחרת מעל ערכה המתואם.

המסקנה העולה מכל אלה היא שנקודת הראות המקובלת בשוק, דרך משקפי הברוטואיסט, אינה מחייבת את הנטואיסט. במיוחד אם הוא מחזיק באג"ח עד לפדיונה, וצריך, כמובן, לפעול על פי שיקולי התשואה נטו. *

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהיכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל