"על בזק ליידע על עלות החיוג האוטומטי למספר המבוקש ב-144"

כך טוענת המועצה לצרכנות, שהעבירה למנכ"ל בזק מכתב עליו חתומים מאות צרכנים בקריאה לגילוי נאות ■ מסקר שערכה המועצה עולה כי 70% מהצרכנים שעשו שימוש בשירות היו מוותרים עליו לו ידעו מה עלותו - 60.32 אגורות

שנתיים אחרי שפנתה לחברת בזק בבקשה ליידע את הצרכנים בדבר מחיר השירות של חיוג אוטומטי למספר המבוקש בהודעה המוקלטת של 144, כפי שנדרש על-פי החוק, העבירה המועצה לצרכנות למנכ"ל בזק מכתב עליו חתומים מאות צרכנים בקריאה לגילוי נאות.

מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוקטובר 2009, בקרב מדגם מייצג של 500 איש, עולה כי 80% מהצרכנים המשתמשים בשירות 144 לאיתור מספר טלפון משתמשים גם בשירות הכוכבית המקשר ישירות למספר הטלפון המבוקש, אך אינם יודעים כי השירות כרוך בעלות נוספת על עלות השיחה.

מדובר בסכום של 60.32 אגורות, הנוספות ל-1.72 שקלים שנגבים עבור שימוש בשירות 144 ולמחיר עבור פעימות המונה הנגבות בנוסף על השיחה המבוצעת.

עוד עלה מהסקר כי 70% מהצרכנים שעשו שימוש בשירות שיחת המשך היו מוותרים על שירות זה אילו ידעו מה עלותו.

המועצה לצרכנות מעריכה כי צרכנים שאינם מודעים לעלות שיחת ההמשך במוקד 144 כוכבית מניבים לבזק הכנסות בסכום שבין 8.2 ל-9.7 מיליון שקל בשנה - סכום שהיה נחסך מכיסם של הצרכנים לו בזק היתה מיידעת אותם בדבר עלות השירות באמצעות ההודעה המוקלטת המציעה את השירות.

יש לציין כי חוק הגנת הצרכן מחייב עוסק המציע רכישת נכס שירות בשיווק מרחוק לגלות לצרכן בין היתר את עלותו, אך למרות הפנייה בנושא לפני שנתיים ממשיכה חברת בזק בהתנהלותה בניגוד לחוק.

באמצעות אתר האינטרנט שלה ובאמצעות חברי המערך הארצי שלה (מאמ"ץ) פנתה המועצה לצרכנות לקהל הרחב, וקראה לפנות למנכ"ל בזק אבי גבאי בדרישה להפסיק את המחדל המתמשך וליידע את הציבור כי השימוש בשירות הכוכבית כרוך בתשלום, באמצעות תקליט המציע את השירות.

מיד עם פרסום הקריאה הגיעו מאות פניות של אזרחים למנכ"ל בזק. שליח המועצה לצרכנות הגיע ללשכתו של מנכ"ל בזק אבי גבאי, ומסר לו קלסר המכיל מאות מהפניות שהגיעו במהלך הימים האחרונים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי ההיענות ההמונית והמיידית של הציבור לקריאת המועצה לצרכנות מעידה כי התופעה המתוארת לעיל מרגיזה ופוגעת בציבור גדול של צרכנים, המוכן להתגייס לשינוי התנהלות בלתי הוגנת ופוגענית של גופים עסקיים גדולים.

פלג מדגיש כי גילוי נאות הוא חובה בסיסית של עסק כלפי צרכן; ללא כיבוד חובה זו על-ידי העסקים, הוא אומר, לא יהיו בידי הצרכן הנתונים הדרושים לביצוע החלטת קנייה נבונה, ובכך ייפגע חופש הבחירה שלו.

מבזק נמסר בתגובה: "שירות השלמת שיחה נועד להקל על המתקשרים, והשימוש בו הוא לשיקולם בלבד. השירות כרוך בתשלום על סך 60 אגורות (כולל מע"מ). התשלום ייגבה אך ורק עבור שיחה שיצאה לפועל. חשוב לציין כי במקרה שהתקבל צליל חיוג תפוס או במקרה שלא יהיה מענה - לא ייגבה תשלום עבור השירות. בזק מיידעת את הציבור על השירות ועלותו על-ידי פרסומים בעיתונות הארצית, בחשבון החודשי וכן על-ידי פרסום קבוע באתר האינטרנט של החברה".