חברת החשמל וסלקום במגעים לניסוי בשימוש בסיבים אופטיים

לאחרונה נעצרו המגעים שקיימה חברת חשמל עם פרטנר בנושא, לאחר שפרטנר לא מוכנה לממן לבדה את הניסוי ■ שר התקשורת דוחף לכך שתשתיות הסיבים האופטיים של חברת החשמל יוכנסו לתחרות בשוק התקשורת

האפשרות להשתמש בסיבים האופטיים של חברת החשמל כאמצעי נוסף להרחבת התחרות בתחום התשתיות בישראל מעניין את סלקום. ל"גלובס" נודע כי סלקום וחברת החשמל החלו לקיים שיחות בדבר האפשרות לערוך ניסוי משותף, שיבדוק את היתכנות השימוש בהעברת שירותים מבוססי פס רחב לבתים, על גבי תשתיות של חברת החשמל, ככל הנראה המגעים מתקיימים כבר זמן רב.

לאחרונה נעצרו המגעים שקיימה חברת חשמל עם פרטנר. האחרונה הודיעה לחברת החשמל שלא תהיה מוכנה לממן לבדה את הניסוי. ל"גלובס" נודע שרפי פורן, סמנכ"ל מגזר עסקי בסלקום שוחח עם גורמים בחברת חשמל בדבר האפשרות לבצע את הניסוי במשותף.

הניסוי שבין חברת חשמל ופרטנר נעצר בעקבות השינויים בפרטנר והעברת השליטה בחברה, מה שהביא להחלטה שכרגע העיתוי לא נכון מבחינתה. בעקבות זאת החליטה כנראה סלקום להרים את הכפפה ולבדוק האם ניתן להתקדם עם הניסוי. נציין ששר התקשורת משה כחלון, דוחף לכך שתשתיות הסיבים האופטיים של חברת החשמל יוכנסו לתחרות בשוק התקשורת, ויהוו תמריץ משמעותי להרחבת ההשקעות בענף, הגדלת רוחב הפס לצרכנים, והגברת התחרות.

נכון להיום, הטכנולוגיה של סיב עד הבית יכולה לספק רוחב פס של 100 מגה או 1 ג'יגה סימטרי, להבדיל מטכנולוגיות קיימות בארץ, כמו הדוקסיס 3 בכבלים שמספק 100 מגה אך לא סימטרי וה-50 מגה של בזק. הפלטפורמה יכולה להתאים לשירותים שדורשים רוחב פס גדול כמו IPTV. ליוזמה של כחלון מתנגדת חברת הוט שמבקשת לעצור את היוזמה מחשש שהדבר יפגע בה במסגרת ההשקעות שהיא מבצעת בהגדלת המהירות לצרכנים.

חברת חשמל צריכה לבצע את הניסוי עם חברת תקשורת בשל הצורך בחיבור מתג לרשת ובחינה של הטכנולוגיה, כולל היכולת להתקשר לחברות אחרות וכו'. כמו כן, חלק מהסיבים של חברת חשמל מתאימים להעברת תקשורת רחבת פס וחלק לא, ולכן הניסוי חיוני כדי לראות את מידת ההיתכנות והכדאיות הכלכלית להשתמש בטכנולוגיה. מסלקום סירבו להגיב לדברים.