מנכ"ל ynet: "סקר TIM אינו אמין, רכבת הפתעות חודשית"; TNS: "הרייטינג של ynet תמיד יורד בחגים"

24 שעות לפני פרסום סקר TIM לחודש אוקטובר, מתפתחת מהומה בזירה המקומית ■ מנכ"ל ynet אבי בן-טל במכתב למנכ"לית TNS טלסקר: "איננו יכולים לעבור לסדר היום מבלי להתריע על חוסר האמינות של הסקרים שלכם, בצעו בדק-בית" ■ TNS: "יש 'ביטחון סטטיסטי' של 95% בתוצאות"

אתר ynet יוצא נגד סקר TIM, המשמש למדידת הרייטינג של אתרי אינטרנט בישראל. במכתב שהגיע לידי "גלובס" מעלים אנשי ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות" טענות שונות כנגד חברת TNS טלסקר שמפעילה את סקר TIM, ומאשימים אותה באי-דיוק בנתונים ובהצגת ממצאים שאינם עומדים בקנה אחד עם נתוני האמת שיש בידם.

במכתב, שנשלח לפני שבוע על-ידי מנכ"ל האתר, אבי בן-טל, למנכ"לית חברת TNS טלסקר, ליאת ירון, נכתב: "במהלך החודשים האחרונים אנו עדים לתנודתיות חריפה באחוזי החשיפה של ynet כפי שהם מוצגים בסקר TIM שנערך על-ידכם. יובהר כי אין כל הלימה בין אחוזי החשיפה האמורים לבין הדיווחים המתקבלים ממערכת בקרת התעבורה הפנימית שבשימוש ynet".

מחר (ד'), לא מיותר לציין, יפורסם סקר TIM לחודש אוקטובר - ועדיין לא ידוע האם יצביע על התחזקות או על ירידה לאתר ynet.

במכתב כותב עוד מנכ"ל ynet בן-טל: "מתחילת השנה אנו עדים לגידול יציב במספר הגולשים החודשי ב-ynet, גידול שאינו בא לידי ביטוי בסקר שלכם. הזיגזגים שמציגים הנתונים שלכם, כמעין 'רכבת הפתעות' חודשית, מנוגדת גם למספרים שמציגים שירותי מדידה וסקרים חיצוניים - אך הפער שנוצר לעיתים אינו מאפשר לנו לעבור לסדר היום מבלי להתריע על חוסר האמינות של הסקרים המבוצעים על-ידכם, ולבקש אתכם לעשות בדק-בית".

אילן רם, מנהל פיתוח ב-TNS טלסקר ואחראי על סקר TIM, מסר בתגובה: "סקר TIM נערך על-פי שיטות דגימה קפדניות ומקצועיות. מאחר שמדובר בסקר, אנחנו מפרסמים רווח בר-סמך המשקף תחום 'ביטחון סטטיסטי' ברמה של 95% סביב אומדן החשיפה שאנחנו מפרסמים, כלומר חלק מהתנודות נובעות מטעות סטטיסטית ואינן משקפות שינוי אמיתי בנתוני הגלישה".

לדברי רם, מניתוח שביצעה TNS לנתוני החשיפה של ynet עולה כי ב-3 השנים האחרונות יש "דפוס התנהגות קבוע וקונסיסטנטי", המשקף ירידה בתנועה באתר בתקופת החופש הגדול, עלייה בתקופת החזרה ללימודים וירידה נוספת בתקופת החגים. "רואים התנהגות עקבית והגיונית", טוען רם.

סקר TIM של TNS טלסקר הוא סקר חודשי מקוון, המודד את המודעות והזכירות של הגולשים לאתרים המובילים בישראל. רבים מהאתרים בישראל טוענים כבר תקופה ארוכה כי המדד אינו משקף את נתוני האמת שלהם, ועל רקע זה התקבלה ההחלטה לפני למעלה משנתיים להוציא מכרז למדידת הרייטינג באינטרנט, שבו זכתה MarketWatch, הנציגה הישראלית של גמיוז.

תהליך המדידה אמור להתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2010 לאחר דחיות אינסופיות, שנבעו בחלקן ממחלוקות בקרב האתרים ומשרדי האינטראקטיב על העלות היחסית שמוטלת על כל גורם.

ואולם, חרף ההתנגדות של ynet לסקר TIM, האתר מבית קבוצת "ידיעות אחרונות" הודיע מלכתחילה כי לא ייקח חלק בפרויקט המדידה החדש, בהתאם למדיניות הכללית של קבוצת העיתון שלא לחשוף נתוני רייטינג פנימיים. גם וואלה החליטה לא להצטרף בשלב זה, בשל מחלוקות כספיות על עלות המדידה.

מ-ynet סירבו להגיב לידיעה.