דירוג הקניונים של "גלובס": מלחה מוביל - ואחריו הקריון וקניון רמת-אביב

המיתון, הירידה בפדיונות בתחום האופנה, שינויי הבעלות על הקניונים והבקשות של חלק מהרשתות לסגור סניפים הפסדיים הביאו לשינויים רבים בדירוג הקניונים השנתי ■ מיהם 12 הקניונים החזקים בישראל?

הפריחה המיוחדת שהקניונים ידעו בשנים האחרונות, הלכה ודעכה על רקע המיתון במשק. מתחילת השנה רשמו הקניונים ירידה רצופה בפדיונות, וגם קניונים שנתפסו כחסינים התבררו כפגיעים.

רשתות האופנה, המהוות את עיקר העסקים במרבית הקניונים, ספגו פגיעה קשה. לפי נתוני מערכת ריס, מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר, נרשמה ירידה כוללת של 7.6% בפדיונות האופנה בחנויות זהות, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

אם בעבר הקניונים התאפיינו בעיקר בקיומו של תור של רשתות המבקשות להיכנס אליהם ולשלם דמי פינוי גבוהים, השנה חלקם מתאפיינים בתור של רשתות המבקשות לסגור סניפים הפסדיים. למרות זאת, קבוצת מליסרון בחרה לבצע רכישה אסטרטגית שהפכה לעסקה של השנה: רכישת אחזקותיה של אפריקה ישראל בקניון רמת-אביב ובקניון סביונים. בנוסף, רשתות בינלאומיות כדוגמת H&M ו-GAP נכנסות לארץ.

הטלטלות בשוק הביאו בהתאם לשינויים בדירוג הקניונים של "גלובס", המתבצע זו השנה השנייה ברציפות. קניון מלחה של קבוצת עזריאלי כובש את המקום הראשון בדירוג, ודוחק את קניון רמת-אביב למקום השלישי. קבוצת מליסרון של האחים עופר מחזיקה במקומות השני והשלישי בדירוג עם הקריון וקניון רמת-אביב.

קבוצת עזריאלי, שכבשה כאמור את המקום הראשון עם קניון מלחה, כובשת גם את המקומות הרביעי והשישי עם קניון עזריאלי וקניון איילון.

קבוצת קניוני ישראל של בריטיש ישראל כובשת את 3 המקומות בין 8 ל-10 עם קניון אבנת, קניון רחובות והגרנד קניון, אם כי במקום העשירי מדורג גם קניון הזהב.

למרות השינויים בענף, לא נכנס השנה אף קניון חדש לדירוג.

1. קניון מלחה: תמהיל מנצח ודרכי גישה מכל רחבי ירושלים

אחרי שגבר על קניוני תלפיות, קניון מלחה לא נכנע גם לאיום מצד קניון ממילא החדש.

קניון מלחה של קבוצת עזריאלי כובש את המקום הראשון בדירוג הקניונים, תוך שהוא עוקף את קניון רמת-אביב שנדחק למקום השלישי.

בדומה לאשתקד, רק 4 מהמדרגים הציבו אותו במקום הראשון, אך יחד עם זאת, הוא זכה לדירוג גבוה במיוחד מרובם המכריע של המדרגים.

למרות שהקניון ממוקם מחוץ למרכז העיר ירושלים, הוא מושך אליו אוכלוסייה מכל רחבי העיר בשל נגישות דרכים טובה אליו. הקניון מושך אליו אוכלוסייה גם מהיישובים בסובב ירושלים ומיישובי גוש-עציון.

בקניון פועלות 225 חנויות. 90 מתוכן הן חנויות אופנה ו-25 מתוכן חנויות הנעלה. התמהיל הזה מאפשר לקניון לגבור על יתר המרכזים המסחריים הקיימים בירושלים, כמו למשל קניוני תלפיות שהלכו ונפגעו ככל שמלחה הלך והתחזק.

במאי 2007 נפתחה לקניון מלחה חזית תחרותית משמעותית מצדו של קניון ממילא שהוקם על-ידי אקירוב ברובע אלרוב בעיר.

אמנם ממילא רשם בשנה החולפת התחזקות ביחס לאשתקד, אך למרות זאת אין בהתחזקות זו כדי לערער את מעמדו האיתן של מלחה בעיר. עיקר השפעתו של קניון ממילא באה לידי ביטוי דווקא ברשתות בתי-הקפה, ולאו דווקא באופנה ובשאר הרשתות.

כיתר הקניונים, גם קניון מלחה סבל השנה מירידה בפדיונות, אם כי שיעור הירידה היה נמוך מעט מהממוצע. לפי נתוני מערכת ריס, בין ינואר לאוקטובר רשמו חנויות האופנה בקניון ירידה של 6.6%, בהשוואה לירידה ממוצעת של 8.4% בקניונים הגדולים.

לפני חודשים אחדים קיבלה הנהלת הקניון החלטה אסטרטגית לפנות את בתי-הקולנוע של גלובוס, שנחשבו לעוגן בקניון, לטובת הרשת השבדית H&M.

דלתות בתי-הקולנוע נסגרו לפני כחודש ואם התכנון ייצא אל הפועל - הרי שבחודש מארס 2010 יזכה קניון מלחה לבאזז הבא של עולם האופנה בעיר הקודש, לאחר הבאזז שעשתה רשת GAP כשנכנסה לקניון ממילא. האם ההימור של עזריאלי על מותגים בינלאומיים במקום בתי-קולנוע יצדיק את עצמו? בקרוב נדע.

2. הקריון: המלך של אזור הצפון

למרות שהמיתון השפיע, הקריון ממשיך לשלוט באזור הצפון.

הקריון, המלך הבלתי מעורער של קניוני הצפון, קופץ שני שלבים בדירוג ועוקף את קניון רמת-אביב, היישר למקום השני.

חברת מליסרון של האחים עופר, שרכשה השנה את קניון רמת-אביב (שנחשב אשתקד לקניון הדגל), מחזיקה בקריון בבעלות מלאה.

שנת המיתון לא פסחה על הקניון, ולפי נתוני מערכת ריס, מתחילת השנה ועד אוקטובר רשמו חנויות האופנה בקניון ירידה של 10.5%, ירידה הגבוהה מהירידה הממוצעת שרשם השוק.

הקניון ממוצב גבוה, בעל תמהיל מגוון, והוא מהווה מוקד משיכה גם לאוכלוסיה הערבית והנוצרית באזור. בקניון 290 עסקים עם מגוון חנויות אופנה רחב במיוחד.

חרף השקעה עמוקה ומאמצים רבים, קניון סינמול (בעבר קניון לב המפרץ) אמנם לא הביא לפגיעה כללית בקריון, אבל הוא פגע בבתי-הקולנוע הנחשבים לאחד מהנקודות החזקות של הקריון.

לפי הערכת שווי שפרסמה מליסרון, שווי הקריון עומד על 1.78 מיליארד שקל, ועם שווי כזה, ולאחר מגמת הרכישות שמליסרון נכנסה אליה, לא נראה כי הקריון צפוי להחליף ידיים בקרוב.

3. קניון רמת-אביב: עדיין יוקרתי, אבל כבר לא בפסגה

הקניון היוקרתי בארץ החליף ידיים וסבל קשות מהמיתון.

קניון רמת-אביב איבד בשנה החולפת מהזוהר שעטף אותו, והוא צונח שני שלבים בדירוג - מהמקום הראשון למקום השלישי.

השנה החולפת מאופיינת בעיקר בחילופי הידיים בקניון, לאחר שחברת מליסרון של האחים עופר, רכשה את השליטה בו מידי אפריקה ישראל בעסקת השנה בתחום הנדל"ן בארץ.

אם בעבר היה נדמה כי מיקומו של הקניון בלב אוכלוסייה חזקה הופך אותו לחסין מפני פגיעה, הרי שהשנה החולפת הוכיחה כי לא רק שהוא אינו חסין - אלא שרמת הפגיעה בפדיונות שבו אף גבוהה מהרמה הממוצעת בשוק.

לפי נתוני מערכת ריס, בין ינואר לאוקטובר השנה נרשמה ירידה של 10% בפדיונות חנויות האופנה בקניון - שיעור גבוה מהשיעור הממוצע בשוק שעמד על 7.6%, ואף גבוה משיעור הירידה שנרשם בקניונים גדולים שעמד על 8.4%.

אין ספק כי החלטות תפעוליות שונות שקיבלה הנהלת הקניון תרמו לפגיעה בו. העיקרית בהן היא ההחלטה להחל בגביית תשלום עבור החניה בקניון מהשעה הראשונה, שעד אז לא נגבה עבורה תשלום.

גם אם הקניון איבד את כתר הדירוג, הוא עדיין נחשב לקניון מוביל בקרב חנויות האופנה ורשתות קמעונאיות אחרות, המוכנות לשלם דמי שכירות מהגבוהים בארץ ולו רק כדי להיות נוכחות בו. גם העובדה שבקניון פועלים מספר בוטיקים הייחודיים רק לו מוסיפה לו בהחלט ניחוח של יוקרה.

4. קניון עזריאלי: מיקום, מיקום, מיקום

הקניון שומר על כוחו בעיקר בזכות התנועה הרבה של קונים מחוץ לעיר.

קניון עזריאלי, הקניון המזוהה אולי יותר מכל עם מייסד ובעלי קבוצת עזריאלי, דוד עזריאלי, יורד שלב אחד בדירוג - מהמקום השלישי למקום הרביעי.

קניון עזריאלי הוא בין הקניונים הבודדים בארץ שמהווה קניון ארצי ולא קניון מקומי. עסקים בקניון מדווחים כי רוב הקונים מגיעים מחוץ לעיר תל-אביב.

הקניון, המצוי בעורק תחבורה מרכזי, נהנה אמנם מתנועה רבה של מבקרים, רובם מחוץ לתל-אביב, אך לא תמיד התנועה הזאת מוצאת ביטוי בפדיונות. מי שביקר בקניון בחודשי הקיץ זכה לראות מאות בני-נוער גודשים את הקניון, ולא מן הנמנע כי אלה גרמו לקונים האמיתיים להדיר את רגליהם מהקניון הרועש. ואכן, לפי מערכת ריס רשם הקניון ירידה של 12% בפדיונות חנויות האופנה.

יחד עם זאת, תנועת המבקרים מעניקה לקניון חוזק מיוחד בתחום המזון.

יחד עם קניון מלחה, גם בקניון עזריאלי העדיפו לוותר על בתי-הקולנוע של גלובוס לטובת כניסתה של הרשת השבדית H&M, וזו עתידה לפתוח סניף בקניון במארס 2010, לייצר באזז ואף לחזק את הקניון.

מותג בינלאומי נוסף שצפוי להכנס לקניון הוא GAP, שייכנס ככל הנראה גם על חשבון חלק משטחה של רשת מנגו.

שנת 2010 עשויה אולי לספק מענה לשאלת מיליון הדולר: האם לעזריאלי היה כדאי להכניס את היד לכיס ולהוציא מיליוני שקלים על הוצאת בתי-הקולנוע לטובת H&M.

5. קניון שבעת הכוכבים: הבולט באזור השרון

בקניון מתכננים הרחבה שתאפשר כניסת מותגים בינלאומיים.

קניון שבעת הכוכבים עושה קפיצה של שני שלבים בדירוג, היישר למקום החמישי. הקניון, הממוקם בעיר הרצליה, מושך אליו אוכלוסיה מכל אזור השרון. לפי שעה, קניון ארנה, הנמצא בהרצליה-פיתוח והמצוי בשלבי שיפוץ סופיים, לא הצליח לנגוס בו.

בקניון שבעת הכוכבים פועלות 138 חנויות, והוא מספק תמהיל רחב בתחום האופנה וההנעלה. מעבר לכך, בקניון פועלים גם סופרמרקט של מגה בעיר וכן סניפים של הום סנטר ושקם אלקטריק, התורמים לתנועה בקניון.

הקניון נמצא היום בהליך של שינוי תב"ע, כאשר המטרה היא להרחיב את הקניון ב-5,000 מ"ר ובהשקעה של כ-8 מיליון דולר. הבנייה צפויה להתחיל במהלך 2010 ולהסתיים תוך פחות משנה.

לדברי מנכ"ל הקניון, זיו שחורי, ההרחבה תאפשר לקניון להיערך לכניסת שחקנים בינלאומיים וכן לקדם כניסת שחקנים קיימים בשוק, כדוגמת רשת זארה, שאינם נמצאים בקניון.

קניון שבעת הכוכבים הוא הקניון היחיד בישראל המצוי בבעלות משפחת נמרודי, באמצעות הכשרת הישוב.

6. קניון איילון: שומר על נאמנות הקהל

הקמת מתחם יס פלאנט חיזקה את התנועה בקניון בשעות הערב ובמוצ"ש.

קניון איילון, הקניון הראשון של קבוצת עזריאלי והקניון הראשון בארץ, שומר על מיקומו השישי בדירוג.

הקניון אמנם מוקף בתחרות, אבל הוא נהנה מנאמנות בקרב הקהל בסביבה. כניסתו של מתחם בתי-הקולנוע יס פלנט עשה מהפך משמעותי בתנועת הקניון בשעות הערב, בעיקר במוצאי-שבת. גם הקמת קומת הפאסט פוד תרמה לגידול בתנועת הקונים.

הקניון מאופיין בכך שמרבית העסקים הקמעונאיים בו פרוסים על קומת מסחר אחת. הקניון משלים לקבוצת עזריאלי רצף טריטוריאלי של קניונים: קניון עזריאלי, קניון גבעתיים וקניון איילון, שיחד יוצרים רצף קניונים מהותיים בגוש דן.

הקניון מצוי בהליכי אישור לקומת מסחר נוספת, ואם הוא יצליח לאכלס קומה זו בעוגנים משמעותיים - המהלך ודאי יוסיף לו.

7. מול הים: 93% מהתיירים באילת נכנסים לקניון

אחד היתרונות המשמעותיים של הקניון הוא קניות ללא מע"מ.

קניון מול הים יורד שני שלבים בדירוג - מהמקום החמישי למקום השביעי. הקניון, המצוי על חוף הים באילת, ממשיך ליהנות מתנועת קונים שאין לה אח ורע בארץ ומהמכירות ללא מע"מ. בדיקה שערכה הנהלת הקניון העלתה כי 93% מהתיירים המבקרים באילת - מבקרים בקניון.

"הפעילות המסחרית בטיילת לא השפיעה עלינו באופן משמעותי. תחום האופנה ממשיך לייצר מחזורים יפים. אין ספק כי המבצעים שכל רשתות האופנה יצרו בשנה האחרונה עודדו את הפדיונות. אחד היתרונות המרכזיים שלנו הוא אי-תשלום מע"מ. אנחנו ערים לתופעה של אנשים שלפני חופשה יוצרים קשר עם חנויות בקניון לבדוק מידות, כי מדובר בחיסכון כספי משמעותי. חווית הנופש המושלמת היא חוויית הנופש והקניות, ואנחנו יודעים להשלים את החוויה לנופש הישראלי", אומר מנכ"ל הקניון, ישראל בטיטו.

גם לפי נתוני מערכת ריס, מתחילת השנה רשם קניון מול הים את הירידות המתונות ביותר בפדיונות מבין כלל הקניונים המדורגים. בהנהלת הקניון מוטרדים מהתוכניות המסחריות העתידיות והרחבות של העיר אילת, שעשויות לפתוח לקניון חזיתות תחרותיות חדשות.

8. הקניון הגדול בפתח-תקווה: 70% מהקונים תושבי העיר

המיקום של הקניון בסמיכות לבית-החולים בילינסון מגביר את תנועת הקונים.

הקניון הגדול של פתח-תקווה, קניון אבנת, שומר על מקומו השמיני בדירוג. הקניון משרת בעיקר את תושבי העיר פתח-תקווה (כ-70% מהמבקרים) אך גם תושבים מאזור בקעת-אונו ומאזור השומרון. מיקומו של הקניון בסמוך לבית-החולים בילינסון מסייע להגברת תנועת הקונים בקניון.

המיתון לא פסח על הקניון, ולפי מערכת ריס, בין ינואר לאוקטובר השנה נרשמה בקניון ירידה של 9.9% בפדיונות חנויות האופנה.

הקניון מצוי היום בעיצומן של עבודות לבניית קומה נוספת, שתשתרע על שטח של כ-8,000 מ"ר. העבודות מתבצעות בהשקעה של יותר מ-20 מיליון שקל.

לאחר ההרחבה, רשת H&M עתידה לפתוח סניף בקניון, והיא צפויה להעמיק את הבידול של אבנת מול קניון קריית-אונו, שלמרות ההשקעה הרחבה שהתבצעה בו, לא הביא לפגיעה בפעילות קניון אבנת.

9. קניון רחובות: העלייה הכי גדולה בדירוג

הקניון צפוי לעבור הרחבה שתוסיף לו 8,000 מ"ר מסחרי.

קניון רחובות של בריטיש ישראל קופץ 3 שלבים בדירוג - מהמקום ה-12 למקום התשיעי. קניון רחובות הוא הקניון הגדול בעיר רחובות. מתחרה משמעותי של הקניון, ביל"ו סנטר, מצוי אף הוא בבעלות בריטיש ישראל.

הקניון משתרע על שטח של 25,000 מ"ר, ופועלים בו 155 עסקים. בימים אלה החלו העבודות להעברת התחנה המרכזית של העיר רחובות הנמצאת בצמוד לקניון, באופן שיאפשר את הרחבת השטחים המסחריים בקניון. תוכנית זו עתידה להוסיף לקניון כ-8,000 מ"ר מסחרי, ובריטיש ישראל משקיעה בפרויקט יותר מ-70 מיליון שקל. ההרחבה תאפשר לקניון להכניס מותגים בינלאומיים.

"אנחנו סגורים בחוזה עם H&M ועם המשביר לצרכן שירחיב את הסניף, ואני מעריך כי גם GAP ומנגו ייכנסו לקניון", אומר מנכ"ל הקניון, יהודה אורן.

מנתוני מערכת ריס עולה כי ב-10 החודשים הראשונים של השנה רשם הקניון ירידה של 7% בפדיונות חנויות האופנה.

10-11. קניון הזהב: תפוסה של 100%

הקניון צפוי לחנוך את החנות הראשונה של המותג BERSHKA בארץ.

קניון הזהב שומר על מקומו העשירי בדירוג, מקום אותו הוא חולק עם הגרנד קניון. הקניון מצוי בתפוסה של 100%, ובימים אלה ממשיכות העבודות להרחבתו, ואלה עתידות להכתיר אותו כאחד הקניונים הגדולים במזרח-התיכון. במסגרת זו יורחב הקניון בכ-28,000 מ"ר מסחרי ובעוד כ-1,700 מקומות חניה.

כבר היום פעילים בקניון 240 עסקים, ולאחר ההרחבה צפויים לפעול בו יותר מ-400 עסקים. בין העסקים החדשים שייכנסו לקניון לאחר ההרחבה ניתן למנות את הרשתות זארה, המשביר לצרכן, פול אנד בר, תכשיטי שטרן, תכשיטי מילר, נעלי עמנואל וכן החנות הראשונה בארץ של המותג הספרדי BERSHKA (אופנה לצעירות - גילאי 14-20), החברה-הבת שזארה עתידה להביא לישראל.

10-11. גרנד קניון: חיבור ישיר למנהרות הכרמל

פתיחת המנהרות ב-2010 צפויה להגביר את תנועת הקונים בקניון.

הקניון הגדול ביותר בחיפה, הגרנד קניון, יורד שלב אחד בדירוג ותופס את המקום העשירי, יחד עם קניון הזהב. הקניון, הנמצא בכרמל וממוקם בסמוך לכניסות וליציאות למנהרת הכרמל, נהנה מבחינה זו מיתרון.

פתיחת מנהרות הכרמל, הצפויה להתרחש ב-2010 לאחר עיכובים, תגביר את תנועת הקונים. קבלן מטעם הקניון מבצע כבר בימים אלה עבודות לחיבור הקניון לפתח מנהרות הכרמל, בהשקעה של יותר מ-10 מיליון שקל.

"ברור לנו כי מספר המבקרים בגרנד קניון יגדל באופן משמעותי כתוצאה משיפור הנגישות לקניון. אנחנו צופים כי מעגל המבקרים בקניון יתרחב לפרברי חיפה ולערים השכנות כמו עמק יזרעאל מצפון ואזור חוף הכרמל", אומר מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי.

רשת H&M צפויה להיכנס לקניון ב-2010, וצפויים שינויים נוספים.

12. דיזינגוף סנטר: הקניון התל-אביבי

למרות פתיחת מתחם אופנה חדש, נרשמה ירידה בפדיונות החנויות בתחום.

באופן מפתיע, דיזינגוף סנטר, יורד מקום אחד בדירוג, והוא חותם את הדירוג במקום ה-12.

בשנה החולפת נחנך בקניון מתחם אופנה חדש, שאליו נכנסו מנגו, G סטאר, אדידס, נייקי, בילבונג, וומן סיקרט, ביג טום, ספרינגפילד ועוד. מחוץ למתחם האופנה נפתחה גם חנות של המותג הבינלאומי טופ שופ וכן סניף ראשון של רשת הצעצועים הבינלאומית אימג'ינריום.

הקניון נחשב לקניון המוביל של בני-הנוער בתל-אביב, ורבים מהמבקרים בו מגיעים אליו ברגל. גם שוק האוכל המתקיים בקניון בימי חמישי ושישי, מוסיף לו נופך תל-אביבי.

מנתוני מערכת ריס עולה כי מתחילת השנה ועד אוקטובר רשם הקניון ירידה של 10.4% בפדיונות חנויות האופנה.

כיצד בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 29 גורמים מובילים בשוק הקמעונאות בארץ, המייצגים 38 רשתות קמעונאיות הפועלות בקניונים וכן 9 גורמים מקצועיים מובילים בתחום.

הנשאלים התבקשו לדרג את 10 הקניונים המובילים בישראל, כאשר הרשתות הקמעונאיות התבקשו לבצע את הדירוג בהתייחס לפרמטרים כגון פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול וכן פרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

הרשתות התבקשו לדרג גם קניונים שהן אינן פעילות בהם, ואילו הגורמים המקצועיים התבקשו להימנע מדירוג קניונים שבניהולם או שיש להם מגע עסקי כלשהו איתם.

לאחר קבלת הנתונים, ניתן לכל מדורג משקל בהתאם למקומו ברשימה. בנוסף, נעשה שימוש בכלי בקרה כדי למנוע הטיה. שקלול התוצאות קבע את 12 הקניונים המובילים בישראל.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס, קונספט שיווק, קסטרו, קרייזי ליין ולוצ'י, קבוצת גולף (גולף, גולף אנד קו, אינטימה, מקס מורטי), קבוצת אלשרד (פקטורי 54, נעלי רוקפורט, ג'ינס בר, סטיב מאדן), ריטייל ישראל, רנואר ו-TWENTYFORSEVEN, הוניגמן ו-TNT, סופר-פארם, המשביר לצרכן, אפרודיטה, היינס, סולוג, מגנוליה, גולברי, גריפ, אדידס, סטימצקי, אופטיקנה, ארומה ישראל, קפה ג'ו, וקפה קפה.

כמו כן השתתפו בדירוג מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי; מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן; מנכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים, דדי ריזל; המשנה למנכ"ל גזית גלוב ישראל, ירון אשל; מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, זיו שחורי; מנכ"ל קניון הזהב, גיל גזית; מנכ"ל דיזנגוף סנטר, איתן גולדמן; ומנכ"ל יובלים, אלברט עמית.