סוף עידן הדולר החלש

אם כולם בשוק מצהירים שהם נגד נייר ערך כלשהו - זה סימן שצריך להתחיל לקנות אותו

זוהר רוזן הוא מנהל שותף בסגולה בית השקעות

תם עידן הדולר היורד. הקואליציה נגדו תלך ותישבר. קיימת כיום קואליציה רחבה מאד, של מי שחושבים שהדולר ילך ויחלש, בעיני חלק, השערים 3 שקלים לדולר או שני דולר לאירו לא נראית מוגזמת בקואליציה הזו חברים:

1. אסטרטגים מפורסמים של בנקים להשקעות.
2. משקיעים ללא השקעות מט"ח.
3. ספקולנטים בפוזיציות שורט דולר.
4. מבקריה של מדיניות רכישת הדולרים של הנגיד פישר.
5. המון מומחים מטעם עצמם.

הקואליציה הזו בנתה את עצמה מקומץ תומכים לאורך השנים החל משנת 2002 כאשר הדולר החל את מסעו למטה, משער 80 סנט לאירו עד לשער 1.5 דולר לאירו וכך ובהתאמה מול רוב המטבעות, ככל שיותר פעמים צדקו המצדדים בהיחלשות הדולר כך גדלה הקואליציה וכיום קשה למצוא בשוק דעה אחרת.

המאפיינת העיקרית של כל המצדדים בגישה החושבת שהדולר ימשיך בדרכו למטה, היא העובדה שהם או ללא השקעות בדולר או שהם מיצגים השקעה אנטי דולרית (כזו שעולה כאשר הדולר יורד).

יש לי הרגשה שהיא שילוב של ניסיון וגם ניחוש, שאם הקואליציה הענקית הזו מבטאת את מי שכבר לא מחזיק בדולר, או שפועל נגדו, הרי שזו עדות שאנו קרבים לאזור של מעט התומכים שהם מה שמכונה "ידיים חזקות" (אלו שמחזיקים אותו בכל מקרה ולטווח ארוך). ממצב זה לא חשוב כמה פעמים יגידו אנשי הקואליציה שהדולר צריך ליפול שהרי הם לא מייצגים כוח מכירה, ואז נראה את הדולר זוחל למעלה בכל מקרה.

תחילה "הידיים החזקות" יזהו את חולשת המוכרים, ויגדילו פוזיציה, אחרי כן די בציפיות על עלית ריבית דולרית עתידית צפויה (אפילו חודשיים לפני שהדבר יקרה) כדי להקפיצו ולבסוף יתחילו אנשי הקואליציה להיחלש ולהצטרף לקונים, את הקפיצה הגדולה יעשה הדולר רק כאשר השורטיסטים הכי עקשים יישברו מול דרישת הבנקים להגדלת בטחונות, ואחרי שרמת ההפסדים שלהם תהיה ללא שיעור.

להזכירכם בשנה הראשונה (2003) שבה הדולר ירד מ-5 שקלים ל-4.6 היו מעט מאד תומכים לגישת הדולר הנחלש ועבור רוב המחלקות הכלכליות של הבנקים הגדולים 4.8 עד 4.6 היו הזדמנויות קניה מומלצות לדולר שירד אז מ-5 שקלים.

אינני רוצה עדיין להרחיב את התזה, ורק עם הזמן, אולי בעוד חצי שנה נוכל להתרשם בדבר אמיתות הגישה, אך אם קואליציה של 90% נגד נייר ערך שירד יכולה לבטא או לנבא את תחילת סוף עידן הירידות שלו, הרי שיש לכך השלכות, על איכות ועדות השקעות המחליטות לפי רוב מול מיעוט, ובמיוחד לגבי החלטות למכור או לקנות נייר ערך, כאשר הרוב הוא טוטלי.
כאשר הייתי מנהל השקעות צעיר בסוף שנות ה-80 אמר לי איש מקצוע וותיק כך "אם אתה רוצה להרוויח, תמתין עד שתהיה דעה שלטת כפי שבאה לידי ביטוי בעיתונים" ואז תעשה בדיוק את ההיפך".