המשטרה לא טיפלה בכתם שמן - ותפצה רכב שניזוק בתאונה

ביהמ"ש קבע כי המשטרה התרשלה בכך שלא סגרה את הכביש כשנודע לה על הכתם: "מדובר בחובה סטטוטורית וכן חובה בתחום דיני הנזיקין, אשר אי-קיומה מקיים את עוולת הרשלנות"

בית משפט השלום בתל-אביב חייב את משטרת ישראל לפצות נהגים שרכבם ניזוק בתאונה בגלל כתם שמן על הכביש, לאחר שקבע כי המשטרה התרשלה בכך שלא סגרה את הכביש כשנודע לה על כתם השמן.

"רשלנות במקרה זה היא כאשר שוטר אינו עושה את אשר שוטר סביר בנסיבות היה עושה, קרי הגעה במהירות המקסימלית אל המקום הנגוע וסגירת הכביש מיד עם הגעתו", קבע השופט ג'ואד חאג'-יחיא. "השוטרים שהגיעו למקום לא קיימו את חובתם כשוטרים סבירים לפעול מרגע שהגיעו".

איבוד שליטה

רכב של אוויס השכרת רכב ("דן רכב ותחבורה") החליק על כתם שמן באזור כיכר סטרומה בחולון. הנהגת עצרה כדי לבדוק את סיבת ההחלקה, ואז המשיכה בנסיעה עד שהרגישה שאין לה כל שליטה ברכב בגלל כתם שמן שאורכו מאות מטרים. היא עצרה בצד הכיכר, ואז פגעה בה נהגת נוספת שהחליקה על השמן.

הנהגת ברכב של אוויס העידה כי בצידה השני של הכיכר התרחשה תאונה דומה, וכי במקום היו שוטרים ששוחחו ביניהם, אך לא מנעו ממנה או מהרכב שפגע בה להיכנס לכביש הבעייתי. באמצעות עו"ד ד"ר אסף ורשה תבעה אוויס את המשטרה ואת נהגת הרכב הפוגע.

סדר בדרכים

המשטרה טענה כי עם קבלת הדיווח על כתם השמן הגיעו שוטרים למקום וסגרו את הצמתים המובילים לנתיב המזוהם. למרות זאת נכנסו שני הרכבים והתנגשו ביניהם, אך ההתנגשות כלל לא היתה במקום המזוהם אלא בקרבת מקום.

לטענתה, ייחוס אחריות למשטרה במקרים כגון אלה ירתיע את רשויות החוק מלבצע את תפקידם, ולכן מדיניות משפטית נכונה מחייבת להימנע מקביעת אחריות בנזיקין למקרים כאלה.

השופט ציין כי אין נתונים לגבי הזמן שנדרש למשטרה להגיע למקום, אך ברור כי בשעת התאונה כבר היו שם שוטרים. "עצם כניסת הרכבים לאזור הנגוע, בזמן ששוטרים היו שם", קבע, מעיד כי "השוטרים לא עשו די על מנת למנוע כניסת הרכבים לאזור, החלקתם וגרימת התאונה".

השופט חאג'-יחיא ציין כי לפי פקודת המשטרה, אחד מתפקידיה הוא "לקיים סדר בדרכים הציבוריות, ברחובות הציבוריים ובכל מקום שיש לציבור גישה". לכן, "אין חולק שסגירת כביש שהתגלה בו מפגע, המסכן את ביטחון הציבור, הוא מתפקידיה של המשטרה - ואינו רק סמכות אלא חובה".

לכן, קבע, גם לא ניתן לחלוק על כך ש"מרגע שהמשטרה קיבלה הודעה על קיום כתם שמן המסכן את המשתמשים בכביש, היה עליה לנקוט תוך זמן סביר (פעולות) לסגור את הכביש ולמנוע גישה אליו. אין זו רק חובה במישור הסטטוטורי, אלא חובה גם בתחום דיני הנזיקין ואי-קיומה מקיים את עוולת הרשלנות".

אשר לטענת המשטרה כי הטלת אחריות על השוטרים תרתיע אותם מלקיים את חובתם ותפקידם, כתב השופט חאג'-יחיא: "אוי לאוזניים השומעות טענה שכזו, כאילו רצונם של השוטרים לקיים את חובתם מותנה בתנאי שיהיו חסינים מפני תביעה על רשלנות במילוי תפקידם".

המשטרה חויבה בנזק שנגרם לרכב של אוויס בסך 9,600 שקל. (תא"מ 07-68643).