העליות בשוק ההון נתנו רוח גבית לבתי ההשקעות

מתחילת השנה הסתכם הרווח המצרפי של ששת בתי ההשקעות ב-338 מיליון שקל לעומת הפסד מצרפי של 88 מיליון שקל בתקופה המקבילה

כצפוי, העליות בשווקים מתחילת השנה השפיעו לטובה על תוצאות בתי ההשקעות. אולם למרות הרוח הגבית החיובית, נראה כי לא אצל כולם המשבר נגמר. אמנם כל בתי ההשקעות הציגו שיפור מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה, אך רבים מהם עדיין לא חזרו לרמות הרווחיות שלפני המשבר.

ששת בתי ההשקעות הציבוריים רשמו הכנסות של 1.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, צמיחה של 27% לעומת התקופה המקבילה. יחד עם זאת, הגידול בהכנסות אינו נובע ברוב המקרים מגיוסים, אלא מהעליות בשוק ההון שהביאו לגידול בדמי הניהול הנגבים. הרווח הנקי המצרפי הסתכם ב-338 מיליון שקל, לעומת הפסד מצרפי של 88 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בדומה לרבעונים קודמים, תרומת הנוסטרו להכנסות בלטה, ובחלק מהגופים אף הגיע לכ-40% מהן. בפעילות הליבה, לעומת זאת, של ניהול השקעות, ניכרה שחיקה - בעיקר בתעודות הסל. ניתן ללמוד על כך מתוצאות אקסלנס וכלל פיננסים: ההכנסות מתעודות הסל של קסם, ירדו ל-53 מיליון שקל, לעומת 96 מיליון שקל אשתקד. במבט, ההכנסות קטנו כתוצאה מירידה בדמי הניהול, ירידה בהכנסות ממסחר והתחרות הגוברת בשוק.

לגבי קרנות נאמנות, הרי ששוב ניכרת שונות גדולה בין הגופים. אי.בי.אי. הוא אחד הגופים הבולטים בהצלחתם בגיוסים, ומנגד כלל פיננסים סובל מפדיונות. באופן כללי ניתן לומר כי רווחיות המגזר השתפרה, לאור העובדה כי נכסי הקרנות הכספיות הולכים וקטנים, על חשבון קרנות שגובות דמי ניהול גבוהים יותר. יחד עם זאת, הטרנד הבא של הענף כבר בפתח, קרנות הסל, וגם הוא לא טומן בחובו רווחיות גדולה.

בבתי ההשקעות הפרטיים פחות טוב

באופן לא מפתיע, גם תוצאות בתי ההשקעות הפרטיים נראים דומה, ואף גרוע יותר. מיטב הציג רווח נקי של 5 מיליון שקל ברבעון, ו-10.7 מיליון שקל מתחילת השנה. ההכנסות הסתכמו ב-49 מיליון שקל ברבעון וב-91.4 מלין שקל מתחילת השנה. עבור גוף המנהל כ-15 מיליארד שקל (לאחר מיזוג גאון), מדובר בתוצאות די נמוכות.

גם מגדל שוקי הון, שבניהול רונן טורם, לא הבריק בתוצאותיו. בית ההשקעות של חברת הביטוח הגדולה בענף, מגדל, המנהל קרוב ל-30 מיליארד שקל, רשם הכנסות של 77.3 מיליון שקל ברבעון ושל 282 מיליון שקל מתחילת השנה. אולם הרווח הנקי ברבעון ומתחילת השנה עמד רק על 6.5 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל, בהתאמה. מעניין לציין כי למרות העליות בשווקים, מגדל שוקי הון המשיכה להפסיד בנוסטרו גם ברבעון השלישי, ולאור העובדה כי הוא משיק קרנות מחקות ב-0% דמי ניהול, לא נראה ששיפור דרמטי ברווחיות מחכה לו בקרוב.

בהראל פיננסים, שבניהול שמעון אלקבץ, רשמו הכנסות של 139 מיליון שקל מתחילת השנה, אך השורה התחתונה הסתיימה בהפסד של 87.3 מיליון שקל.

מהמצטיינים: דש איפקס ואקסלנס

ובחזרה לבתי ההשקעות הציבוריים. כמו ברבעונים קודמים, כך גם בשלישי, אקסלנס ודש איפקס משכו את התוצאה המצרפית כלפי מעלה ואילו כלל פיננסים המשיך לדמם.

ערב מכירת השליטה בדש איפקס, בית ההשקעות שבניהול ויקטור שמריך ועידו נויברגר הציג תוצאות שיא: רווח מצטבר של 127 מיליון שקל מתחילת השנה, הגבוה מבין כל הגופים. לא רק זאת, דש איפקס נהנה גם מצמיחה בהכנסות מליבת הפעילות, ניהול השקעות, וגם מרווחי נוסטרו נאים שתרמו 30% מסך ההכנסות.

כל רבעון אקסלנס מצליח, פחות או יותר, לחפות על מגזרים שנפגעו ולהציג יציבות בתוצאות, ולעיתים צמיחה מתונה. הפעם בלטה שחיקה בתעודות הסל ובקופות הגמל. למרות זאת, מתחילת השנה הכנסות אקסלנס, שבניהול דוד ברוך, הסתכמו ב-395 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה, והרווח הנקי צמח ב-12% ל-93 מיליון שקל.

בקצה השני של הסקאלה עדיין עומד כלל פיננסים, שבבעלות כלל ביטוח ובניהול טל רז. נראה כי אצל כלל פיננסים המשבר עדיין לא נגמר, והוא סיכם שלושה רבעונים הפסדיים, שהסתכמו להפסד כולל של 46.5 מיליון שקל. הסיבות להפסד המתמשך רבות - מחיקות ערך על אילנות, טיטניום וכלל חיתום, הוצאות גבוהות, ושחיקת הרווחיות בתעודות הסל ובקרנות. לאור העובדה כי במאזנה של כלל פיננסים עדיין קיים רכיב מוניטין של כ-500 מיליון שקל, אפשר לצפות להפחתות נוספות.

באנליסט, אי.בי.אי. ולידר שוקי הון בולטת תרומת הנוסטרו להכנסות. הנוסטרו באנליסט, שבניהול איציק שנידובסקי, היווה 37% מההכנסות מתחילת השנה, שהסתכמו ל-103 מיליון שקל. אנליסט אמנם הציג צמיחה של 13% בהכנסות, אך רובה נובעת מעליית ערך הנכסים ולא מגיוסים נטו, שכן אנליסט עדיין סובל מפדיונות, גם בקרנות וגם בקופות הגמל.

גם באי.בי.אי, שבראשות צבי לובצקי, בולטת תרומת הנוסטרו, שההכנסות ממנו היוו למעלה מ-40% מההכנסות. כך גם בלידר שוקי הון, שבניהול דני ברק, בו הנוסטרו היווה כ-24% מההכנסות. בלידר שוקי הון גם בלטה היחלשות בתחום הברוקראז', לאור התחרות ההולכת וגוברת בתחום, אליו הצטרפו לאחרונה כמה שחקנים משמעותיים.