גם רשת AM:PM מתנגדת להסכם הקיבוצי ברשתות השיווק

מטרת ההסכם היא להשוות את תנאי העבודה של העובדים בכל הענף וליצור תחרות שווה של המעסיקים מבחינת עלות העבודה ■ הממונה על יחסי העבודה במשק: "לא טוב שתחרות בין עסקים תהיה על גב העובדים"

רשת המרכולים AM:PM של קבוצת אלון מצטרפת לרמי לוי שיווק השקמה ולטיב טעם, ומתנגדת להחלת תנאי ההסכם הקיבוצי שגובש ביוני האחרון בין ההסתדרות לרשתות המזון הגדולות על הרשתות הפרטיות.

ל"גלובס" נודע כי הרשת פנתה לאחרונה לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ודרשה שלא להכלילה במסגרת צו ההרחבה שעתיד להיחתם בקרוב, אשר אמור להעניק להסכם תוקף של חוק לכל דבר ולחייב את כל הענף להעסיק את העובדים בתנאים דומים. AM:PM טענה כי כיוון שהיא רשת "חנויות נוחות", אין להתייחס אליה כאל אחת מרשתות המזון.

ואולם, בדיקת "גלובס" מעלה כי הנימוק של AM:PM עתיד להידחות, וזאת משום שההסכם הקיבוצי לא עושה הפרדה בין חנויות נוחות לסופרמרקטים, אלא קבע כי רשת מזון צריכה להיות אחת משתי אפשרויות: או רשת שמפעילה לפחות 2 חנויות לממכר מזון, לרבות מוצרי צריכה אחרים, כרשת ארצית או אזורית; או חנות אחת לממכר מזון או מוצרי צריכה אחרים, ששטח המכירה שלה עולה על 500 מ"ר. על פניו, נראה כי AM:PM נכללת בהגדרה של רשת מזון.

התנגדותה של AM:PM להחלת הצו היא אירונית, לאור העובדה כי רבוע כחול, אף היא בשליטת קבוצת אלון, היא שתמכה ואף דחפה, יחד עם רשת שופרסל, את המהלך. בשתי הרשתות הגדולות כבר קיימים הסכמים קיבוציים, וכל מטרתו של ההסכם החדש היתה לכפות על הרשתות הקטנות תנאי העסקה משופרים, כדי שהתחרות לא תהיה על גב העובדים.

"לעת עתה יש כוונה להוציא את הצו, בכפוף לשימוע שייערך לרשתות המתנגדות וכן בכפוף לחוות-דעתה של ועדה מייעצת המורכבת מנציגי ארגוני העובדים, המעסיקים ומשרד האוצר", מסר היום (ג') הממונה על יחסי העבודה במשק במשרד התמ"ת, עו"ד שלמה יצחקי.

עו"ד יצחקי אישר גם כי הטענה המרכזית העולה מההתנגדויות היא שצו ההרחבה יפגע בתחרות שבין הרשתות הגדולות לרשתות הקטנות.

עם זאת אמר יצחקי: "המטרה של צו ההרחבה היא להשוות את תנאי העבודה של העובדים בכל הענף וליצור תחרות שווה של המעסיקים מבחינת עלות העבודה. מבחינת יחסי עבודה, לא טוב שתחרות בין עסקים תהיה על גב העובדים, במובן הזה שעסק ייתן פחות ויוזיל מחירים, ומצד שני תנאי העבודה של העובדים אצלו יהיו נחותים".

בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, רמי לוי, מסר בתגובה: "אני סבור כי בימים של סגירת עסקים ומפעלים, צריך לראות איך מעודדים מעסיקים להעסיק יותר עובדים ולייצר מקומות עבודה, ולא למצוא דרכים להגביל אותם. אנחנו נופיע בשימוע ונדגיש כי אנו לא מתנגדים לדאגה לרווחת העובד. אדרבא - העובדים הם מרכז העסק שלנו, ונסכים להוראות שיטיבו עם העובדים. אבל, אנחנו כן נתנגד למעורבות של ההסתדרות בעסקים שלנו. ההתערבות של ההסתדרות רק תפגע בשירות".

לוי תקף חזיתית גם את הרשתות הגדולות ואף את הבעלים של שופרסל, נוחי דנקנר: "ההסכם של שופרסל ורבוע כחול זה לא מאהבת מרדכי. עובדה היא שהבעלים שלהן מחזיקים בעסקים שמעסיקים עשרות אלפי עובדים בלי הסכמים קיבוציים וללא ההסתדרות, כמו בסלקום למשל".

מה מקנה ההסכם הקיבוצי בענף?

ההסכם הקיבוצי בענף רשתות השיווק טומן בחובו משמעויות רבות עבור העובדים והמעסיקים.

לדברי עו"ד יצחקי, כך למשל ההסכם כולל תוספות שכר לעבודות לילה; ימי מחלה צבורים של 48 במקום מקסימום 90 על-פי החוק; ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק; ימי הבראה; שי לחגים ופסח וראש השנה; תוספות ותק של 1% לשנה מהשכר (במתכונת של ריבית דריבית); מענק ביגוד; ומשכורת 13 (החל מהשנה הרביעית).

עוד כולל ההסכם גם ביטוח פנסיוני מלא החל מ-6 חודשי עבודה, והטבה נוספת היא קרן השתלמות שתינתן החל מהשנה הרביעית עם אחוזים הולכים וגוברים של הפרשות מצד המעסיק.

22