כוחה של מגמה

המגמה, חברתו הטובה של המשקיע, יכולה לתעתע בדעתם של משקיעי הטווח הארוך

כל משקיע קם בבוקר ומחפש מגמות - בין אם הוא משקיע טכני או אנליסט. מה הייתה המגמה במלאי הדשנים או הנפט ומה הייתה המגמה בבורסה בניו יורק ובהונג קונג וכיצד מגמות אלו ישפיעו על האופן שבו נסתכל על המסך כשנקום בבוקר.

מי שמשקיע לטווח ארוך מחפש אופי אחר של מגמות. לאחרונה נתקלתי בשתי דוגמאות מעניינות מאוד לטעמי האחת בתחום הבריאות והשנייה בתחום התקשורת:

Global Markets Direct שלחו לי לאחרונה במייל טיזר לרכישת אחת מעבודות המחקר שלהן. המסר העיקרי היה שממשלת סין החליטה שהגיע הזמן לדאוג לביטוח רפואי לאוכלוסיית סין. לצורך כך יצטרכו הסינים להקים 30 אלף בתי חולים, מרפאות ומרכזים רפואיים ולשדרג את המתקנים הקיימים. לדברי GMD בכוונת ממשלת סין להשקיע בפרויקט זה 125 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות.

הקצאת משאבים שכזו עשויה להיות מהפכנית עבור לא מעט חברות החל מחברות בנייה מקומיות ועד חברות ציוד רפואי. אחד הדברים היפים הוא קפיצת המדרגה שתהליכים כאלו מביאים למדינות מתפתחות. כשכבר בונים רשתות תקשורת, תחנות כח, נמלים, בתי חולים, קופצים ישר לחזית הטכנולוגיה. כך בשווקים מתפתחים ניתן למצוא פעמים רבות תשתיות באיכות גבוהה באופן משמעותי מאשר במערב.

האם החלטת ממשלת סין הייתה אחת הסיבות לכך ש-Abbott הודיעה השבוע על רכישת STARLIMS Technologies Ltd. (NASDAQ: LIMS)? ההסבר שניתן בהודעה הרשמית שפרסמה חברת אבוט היה שהרכישה נועדה לחזק את מעמדה התחרותי בשוק הדיאגנוסטיקה הגלובלי.

יש עוד כמה חברות ישראליות העשויות להיות מעניינות בהקשר זה כדוגמת BioVeiw שנסחרת בבורסה בת"א ועוסקת באוטומטיזציה של מעבדות בדיקה על ידי פיתוח ומכירה של מערכות בדיקה אופטיות למעבדות ביולוגיות. אקסלנז, סיאלו, מזור וכו' בהחלט עשויות אף הן ליהנות מהתפתחות של שוק רפואה מודרני בסין כפאזה שנייה גם אם לא בשלב התשתית.

חברה אחרת שאמנם משווקת תרופות ולא ציוד אבל נראה שעשויה מאוד ליהנות מהמגמה בשווקים מתעוררים בכלל היא קמהדע . לצד המשך הפיתוח של מוצר הדגל העתידי של החברה היא חתמה לאחרונה על מספר עסקאות לאספקת המוצרים הותיקים שלה כמו חיסון לכלבת בהודו ובמקסיקו וטיפול לחולי נפחת נשימתית בעירוי בברזיל.

הדוגמא השנייה בה נתקלתי לאחרונה היא מתחום התקשורת. מחקר שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, מציג נתונים לפיהם 270 מליון אמריקאים שלחו בשנה האחרונה יותר מ-110 מיליארד הודעות טקסט. כפול מאשר בשנה הקודמת.

לפי המחקר, בן נוער אמריקאי ממוצע שולח כ-2,000 הודעות טקסט בחודש, כמו כן נרשמה מגמת ירידה בדקות השיחה הממוצעות בסלולר משיא 3.05 דקות ב- 2004 ל- 2.3 דקות בממוצע לשיחה ב-2008.

לפי נתוני חברות התקשורת המקומיות אצלנו אדם ממוצע מדבר כ-450 דקות בממוצע בחודש ושולח עשרות הודעות טקסט בחודש. האם המגמה היא של ירידה בתקשורת המדוברת ומעבר למסרים כתובים? אם כן מה זה אומר על מודל ההכנסות והרווח של חברות התקשורת ועל כדאיות ההשקעה בהן?

גם אצלנו המגמה קיימת ולצד האטה משמעותית בגידול בדקות השיחה אנו רואים צמיחה חזקה בהכנסות החברות משירותי נתונים ו-SMS תופעה שצפויה אף להתחזק עם כניסתו של האייפון לישראל.

קניבליזציה של ממש בין שני השירותים עדיין איננו רואים, אך בהחלט מדובר במוצרים תחליפים בחלקם והתופעה סביר להניח שתקרה. העצמה של חברות התקשורת ומאגר הנתונים האדיר שהן מנהלות מאפשרים להן להציע ללקוח תוכניות מחירים אשר מובילות לפגיעה מינימלית בלבד בהכנסות וברווחיות החברות.

עם כל הכבוד למגמות צריך לזכור שמגמה מהסוגים שתיארנו כאן עשויה להיות בעלת השפעה קריטית על התפתחות השקעה בחברה אבל זה בהחלט לא תנאי מספיק. קחו כדוגמא את חברת וריפון. הצמיחה הדרמטית בשווקים מתעוררים גוררת התפתחות של שרותי הבנקאות ובתוך כך אחת המגמות הבולטות הינה הקליטה וההתרחבות בשימוש בכרטיסי אשראי.

וריפון בהחלט רוכבת על גל מגמה זו של התפשטות השימוש בכרטיסי אשראי למדינות מתפתחות אבל מחיר המניה משקף את פוטנציאל הצמיחה הגלום במודל ולכן הדיסקאונט מוגבל וכמו כן תקופה ממושכת סבלה החברה מבעיות ניהול שגררו אובדן אמון משמעותי בהנהלת החברה.

בקיצור לא מספיק לזהות את המגמה חייבים לבחון היטב כל חברה שלכאורה רוכבת על הגל. בהשקעות ארוכות לטווח של 5-10 שנים זיהוי המגמות וזיהוי החברות הבולטות בתחום יכול להניב תשואה גבוהה.


הכותבת הינה סמנכ"ל פיתוח עסקי באי.בי.אי בית השקעות ועל כן עשוי להיות לה או לאי.בי.אי עניין אישי באמור במאמר זה. אין באמור כדי להחליף ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם