מיומנו של איש היי-טק: מי הם כל היועצים האלה בהיי-טק?

מכירים את היועצים הללו שבאים, נותנים עצות והולכים? גם אצלנו בהיי-טק יש כאלו, והרבה ■ בניסיון למנוע בלבול ולעשות סדר בתחום, אני מביא לכם לראשונה את סקר היועצים המקיף של הענף

מכירים את היועצים הללו שבאים, נותנים עצות והולכים? גם אצלנו בהיי-טק יש כאלו, והרבה. ולפני-כן גילוי נאות: גם אני ביליתי שנים רבות כיועץ ויכול להעיד על הנושא מקרוב.

ישנם כל-כך הרבה יועצים בהיי-טק, שאפשר די בקלות להתבלבל: יועצים אסטרטגיים למחשוב, יועצים מומחים, מתכננים, מטמיעים, יועצי תשתיות, יועצי אפליקציות, יועצי SAP, יועצי אורקל, מומחי ג'אווה, מעצבי אתרים, מפתחי יישומים ובעצם מה לא.

בניסיון לעשות סדר בתחום, אני מביא לכם לראשונה את סקר היועצים המקיף של הענף:

נתחיל בפב"נ (פותר בעיות נקודתיות). זהו יועץ בעל מומחיות מיוחדת, שמסוגל תוך מספר שעות או אף דקות לזהות ולפתור בעיה נקודתית בעלת אופי טכני. התקווה של הלקוח לגבי הפב"נ היא שאם יפתור את הבעיה ממש מהר, לא יהיה צורך לשלם לו.

שני סוגים חשובים אחרים של יועצים הם הבמ"ה (בא, מייעץ והולך) וידידו הבמ"נ (בא, מייעץ ונשאר). הראשון הוא בעצם סוג של פב"נ, אבל עלול להישאר זמן רב יותר ממספר שעות.

הבמ"נ לעומתו הוא אדם הלוקה בתפיסתו ואינו מבין שאם סיים לפתור את הבעיה, עליו לעזוב. הוא ממשיך ודבק במשימתו, אף שזו הסתיימה זה מכבר. ה"חפירה" היא נר לרגליו והציפייה של הלקוח לגביו היא לרוב: "בואו נשלם לו עוד כמה לירות, העיקר שכבר יעזוב אותנו בשקט כבר".

וריאנט אחר של הקודמים הוא הבל"מה (בא, לא מייעץ והולך). זהו סוג יועץ שמתאפיין ביחס גבוה בין דיבורים למעשים. היועץ שהפליא לספר על כישוריו והצלחותיו בשיחה הטלפונית, מתגלה כסוג של שוטה הכפר שאינו מבין דבר.

הפגישה איתו עוברת במהרה לנושאים פיקנטיים, אך חסרי חשיבות ("ראית מי הודח אתמול באח הגדול?") והוא מסתלק מהשטח ברגע שנדרש לפעולה שיש עימה מחשבה, או קמצוץ ידע מקצועי.

אחד מסוגי היועצים האהובים עליי הוא הבמלס"ל (בא ומספר לך מה שסיפרת לו). זהו יועץ מהסוג של תוכי מתוחכם. הוא מקשיב בקשב רב לכל האנשים שאיתם נפגש ובסוף הוא מדקלם את כל מה ששמע.

יועץ זה פופולארי בקרב לקוחות, שכן הוא אומר להם בדיוק את מה שהם רוצים לשמוע. מנהל א': "נו, מה אמר היועץ על הרעיון שנפתח את הפלטפורמה בדוט-נט?" מנהל ב': "שזה רעיון ממש מצוין". מנהל א': "וואלה? זה ב*-ד*-י-או*-ק מה שאמרתי לו".

יועץ בשק"ל

יועץ מסוג אחר, שבאופן אישי אני ממש לא סובל, הוא השק"ל (שומר קרוב לחזה). הוא לרוב מומחה בתחומו, אבל לעולם לא יגלה לך מה עשה ולמה. על שאלות ישירות, בנוסח "תגיד, מה עשית שם שהשרת עלה פתאום? כבר יומיים שלא מצליחים להעלות אותו", הוא יגיב בנפנוף בידיו ויפטור את השואל במשפטים מעורפלים כגון "אהה לא, זה שום דבר. הייתה איזו בעיה בתשתיות שם, של האפליקציה באזור של, נו אתה יודע".

ואחרון אחרון חביב, המצ"נ (מחובר לצד הנשי). יועץ זה יתמחה לרוב בתהליכים, אנשים ופרוצדורות עבודה ופחות בנושאים טכנולוגיים ומקצועיים.

ניתן לזהותו בקלות לפי השימוש בביטויים כמו "איפה זה פוגש אותך?", "אני אומר את זה ממקום של...", "בואו לא נתבלבל" ו"דפוסי פעולה סינרגטיים".

ולסיום מה שאוכל לייעץ לכם - הכי טוב שתקשיבו לעצמכם ואם זה לא מצליח, תמיד אפשר להזעיק את המממ"מ (מקשיב, מכיל, מהנהן ומחייך).

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק