בדיקת "גלובס": כמה יעלה לטוס למונדיאל בדרום אפריקה?

מכירת הכרטיסים והחבילות למונדיאל בעיצומה, כאשר המחיר לחבילת קוויקי מתחיל ב-3,000 דולר ומטפס ככל שעולה האטרקטיביות של המשחק ■ איסתא ספורט מדווחת כי חלק מהכרטיסים כבר התייקרו בשל ביקושי יתר

עבור הישראלים שמתכננים לטוס למונדיאל, שיתקיים ביוני 2010 בדרום אפריקה, מדובר בהוצאה ניכרת של אלפי דולרים, המתחילה ב-3,000 דולר ומגיעה ל-13,000 דולר לאדם. זאת, בעיקר עקב מחירי הטיסות הגבוהים. לאלה יש להוסיף גם את העלייה הטבעית במחירי הלינה והשירותים הנלווים, המאפיינת מקומות בהם מתרחשים אירועים בסדר גודל בינלאומי כזה. מחירי הכרטיסים למשחקים מאמירים ככל שעולה הביקוש וככל שהמשחק מרכזי יותר.

"מכירת החבילות בעיצומה והביקוש הולך וגובר", אומר גל שורר, סמנכ"ל איסתא ספורט, שנבחרה להיות ספקית הכרטיסים הרשמית של MATCH, חברת-בת של FIFA העוסקת במכירת הכרטיסים למונדיאל. "באירועים גדולים כמו זה, הרכישה מראש מוזילה בהרבה את עלויות החבילות, מאחר שהטיסות והמלונות עדיין זמינים במחירים סבירים".

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, מסכים: "בשבועות האחרונים אנחנו רואים עלייה משמעותית בביקושים לחבילות למונדיאל, ומי שלא יזדרז ייאלץ להתאים את עצמו לשוק ולשלם מחירים גבוהים משמעותית מאלה של היום. החלטה על נסיעה כזו לא מתקבלת ברגע האחרון".

שורר מדווח כי כרטיסים לחלק מהמשחקים אזלו, וכי מחירי הכרטיסים למשחקים אחרים עלו משמעותית כתוצאה מביקושי יתר.

כך, לדוגמה, מחירי החבילות הכוללות כרטיסים למשחקים בשלבי שמינית ורבע הגמר עלו ב-1,000 דולר מ-4,500 ל-5,000 דולר, עקב התייקרות מחירי כרטיסי הטיסה באותם מועדים.

לדבריו, בימים האחרונים התחילה גם התעניינות בחבילות יוקרתיות הכוללות כרטיסים למשחקי רבע וחצי גמר, שמחירן יכול להגיע ל-13,000 דולר.

ניתן לרכוש מגוון רחב של חבילות: אפשרות אחת היא חבילת "קוויקי" הכוללת טיסות של אל-על ליוהנסבורג, 3 לילות במלון וכרטיס כניסה למשחק אחד ב-3,000 דולר לאדם בחדר זוגי.

אפשרות נוספת היא רכישת חבילה לשלב הבתים לפי התאריך המבוקש. חבילות אלה כוללות טיסות אל-על, 6 לילות במלון ושני משחקים לשלב הבתים, ועלותן כ-5,000 דולר לאדם בחדר זוגי.

ניתן לרכוש גם חבילה המשלבת שני משחקי שמינית גמר באזור יוהנסבורג ב-5,500 דולר לאדם בחדר זוגי לכל התקופה. חבילות המשלבות את שני משחקי רבע הגמר עולות כ-6,700 דולר לאדם.

חבילות ה"גורמה", הכוללות שילובים שונים של משחקי חצי הגמר בקייפטאון ובדרבן, בשילוב עם משחק הגמר או בלעדיו, מתחילות מ-5,500 דולר לאדם.

בנוסף מציעים באיסתא לשדרג את החבילה ותמורת כמה מאות דולרים נוספים ללון ב"כפר המונדיאל", בו יתקיים פסטיבל כדורגל לאוהדים מכל העולם, הכולל דוכני אוכל אוניברסלי, שוק לרכישת מוצרי מונדיאל, מסעדות, בר ספורט, מסכי ענק לצפייה משותפת במשחקים ומשחקי כדור במגרשים שבמקום.

כרטיסים? לא רק באיסתא

לא פעם מתפרסמים סיפורים אודות אנשים שרכשו במיטב כספם כרטיסים לאירוע ספורט גדול, דוגמת משחקי ליגת האלופות, אולם הכרטיסים מעולם לא הגיעו לידיהם, או לחילופין התגלו בכניסה למגרש כמזויפים.

למרות שמדובר באחוז לא גדול מבין רוכשי הכרטיסים, חשוב לציין כי רכישת הכרטיסים ה"רשמית" למשחקי המונדיאל מתבצעת כיום בשתי דרכים: באתר האינטרנט של FIFA, שם על המעוניין להגיש בקשה ולהמתין מספר שבועות לאישור, או לרכוש כרטיסים באמצעות הזכיין הרשמי של MATCH, חברת-בת של FIFA.

בישראל, כאמור, זכתה בזיכיון הזה חברת איסתא ספורט. כל ספק רשמי רשאי למכור כרטיסים רק לתושבי המדינה אליה הוא מחזיק בזיכיון. על איסתא להעביר את צילום הדרכון של כל רוכש באמצעותה, והכרטיסים מגיעים לישראל ונמסרים לרוכש טרם יציאתו.

חלק ממשווקי החבילות למונדיאל, כמו "וואלה טורס", מצהירים כי הם רוכשים את הכרטיסים מאיסתא, ואחרים, כמו אופיר טורס, טוענים כי הם רוכשים את החבילות והכרטיסים דרך חברת קרלסון וגונלי טראוול (שאופיר טורס היא נציגתה הבלעדית בישראל) - המשמשת גם סוכן התיירות של FIFA העולמית, וכמובן בעלת הזיכיון למכירת הכרטיסים למשחקי המונדיאל.

במקביל לשוק הרשמי וכמו בכל אירוע ספורט גדול, מתקיים שוק משני (או במילים אחרות, שוק ספסרים). כרטיסים כאלה ניתן להשיג באמצעות אתרי אינטרנט שונים ברחבי העולם, וכן באמצעות האתר הישראלי http://www.sportsevents365.co.il/.

מחירי כל הכרטיסים (גם אלה הנמכרים באמצעות FIFA וגם אלה הנמכרים על-ידי דילרים) משתנים בהתאם לביקוש, וכאמור עולים ככל שמתקרב מועד המשחק.

מאות אלפי כרטיסים לאירועי ספורט, כולל המונדיאל, נמכרים בצורה זו, לרוב ללא בעיות מיוחדות, אך יש שני סיכונים מרכזיים: ראשית, האוהד מקבל את הכרטיס רק ערב או שניים לפני המשחק, בבית-המלון בחו"ל או במקום מפגש. שנית, לאוהד אין שליטה על מיקום המושב שרכש במגרש.

לבדוק היטב את המלון

העובדה שהמשחקים מתקיימים בדרום אפריקה משליכה לא רק על מחירי הטיסה ועל שעות הטיסה הארוכות, אלא גם על ההתנהלות במהלך הטורניר. המשחקים יתנהלו ב-9 ערים שונות ומרוחקות זו מזו מאות ואלפי קילומטרים.

"התשתית התחבורתית בדרום אפריקה מיושנת, התחבורה הציבורית מיושנת, ותשתית טיסות-הפנים במדינה אינה מפותחת. מי שלא יודע איך להתנהל במקום עשוי להרגיש מאוים מבחינת ביטחון אישי", אומר גל שורר מאיסתא ספורט. "דירוג בתי-המלון בדרום אפריקה אינו דומה לשום דבר שאנחנו מכירים מהעולם המודרני".

לדבריו, "נציגי איסתא ספורט ביקרו בדרום אפריקה כבר 5 פעמים ובדקו אישית כל בית-מלון שאנחנו מציעים, כשלא פעם הופתענו לרעה ממלון שהציג את עצמו ברמת 5 כוכבים - אולם בפועל לא גירד את הרמה של 3 כוכבים כפי שאנחנו מכירים אותה בישראל. לכן, מי שיזמין חדרים בבתי-מלון באמצעות האינטרנט - ולא דרך סוכן מוכר שבדק את השטח - עלול להתאכזב גם מרמת המלון וגם מהמרחק בין בית-המלון לבין המגרש".

"חשוב גם לזכור כי בחודשים האחרונים קפצו מחירי בתי-המלון וטיסות-הפנים בשיעורים של בין פי 3 לפי 8, וככל שהולך ומתקרב המועד - נגמרים גם המושבים במחלקות הזולות בטיסות אל-על, עובדה המקפיצה את המחיר במאות דולרים לאדם", הוא מדגיש.

שורר מסכם ואומר כי בשונה ממשחקי כדורגל או אירועים גדולים המתקיימים במקומות "מוכרים" כמו אנגליה או צרפת, דווקא כאן חבל לקחת סיכון. "הישראלים תמיד בגישה של 'יהיה בסדר', אבל במקרה הזה הסיכון מאוד גדול."

לא לוותר על הספארי

כל הספקים המשווקים חבילות למשחקים מציעים בנוסף לרכוש גם חבילות לסיורים במדינה המרוחקת.

"הישראלים שיטוסו למונדיאל ישהו בדרום אפריקה בממוצע בין שבוע ל-10 ימים, ואני ממליץ למי שנוסע אפילו לשקול לוותר על משחק או שניים ולשלב טיולי ספארי וטיולים אחרים", מוסיף יהודה זפרני מאופיר טורס. "מזג-האוויר בתקופה של המשחקים יהיה דומה לחורף בישראל, וזה מזג-אוויר מאוד נוח לטיולים. זו מדינה מרתקת שאינה נחשבת יעד תיירותי מועדף בקרב ישראלים, ולא כדאי לפספס את ההזדמנות".

מונדיאל 2010: דוגמאות לאירוע הפתיחה ולמשחקי הגמר

מונדיאל 2010: חבילות למשחקים מוקדמים