אושר: צרכנים יוכלו לבטל עסקה גם אם חלפו יותר משבועיים מביצועה

הערב עבר בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הגנת הצרכן, שנועד לסייע לצרכנים שחתמו על חוזה עם חברה והתגלה להם שהם משלמים על סעיפים שלא ידעו עליהם ■ התיקון הוא של התמ"ת, בהובלת סגנית השר אורית נוקד

3 שבועות לאחר אישורו בוועדת הכלכלה, עבר הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הגנת הצרכן, המאפשר לבטל עסקה תוך שבועיים גם אם חלפו יותר משבועיים מאז ביצועה.

צרכנים רבים מתלוננים כי לאחר שחתמו על חוזה עם חברה מסוימת, התברר להם כי הם משלמים על סעיפים שלא ידעו עליהם. כך למשל לקוחות של חברות הסלולר, שלאחר ביצוע העסקה חויבו על שירותים נוספים שלא ביקשו או שסופחו למסלולים שונים מהמסוכם.

צרכנים כאלה היו כבולים עד כה לחוזה שחתמו עליו, אם לא ביטלו אותו בתוך שבועיים. בדיוק למקרים האלה אמור התיקון לחוק לתת מענה: צרכנים יוכלו לבטל את ההתקשרות כולה גם אם חלפו יותר משבועיים.

עם זאת, ייתכן שהשמחה מוקדמת - את פרק הזמן הספציפי לביטול יידרש לקבוע שופט בהליך אזרחי, כמו תביעה קטנה, לגופו של כל מקרה - והוא לא ייקבע באופן שרירותי בחוק, מה שידרוש מהצרכן לתבוע את זכויותיו במסגרת מערכת המשפט.

על-פי התיקון של משרד התמ"ת, שהובילה סגנית השר אורית נוקד, יינתן לצרכנים פרק זמן של יותר משבועיים לבטל עסקאות שנעשו עקב הטעיה או ניצול ומצוקה.

עוד נקבע כי תיקון 22, הכולל בתוכו את האישור הנ"ל, לצד זכות הביטול של הצרכנים לעסקאות שירות כמו אינטרנט וכבלים בתוך 14 יום והסמכת שר התמ"ת לקבוע את גודלן של "האותיות הקטנות", ייכנס לתוקפו ב-15.3.2010.

כאמור, על-פי נוסח החוק הקיים כיום, משך הזמן שבו ניתן לבטל עסקת שירות שנעשתה כתוצאה מהטעיה או מצוקה היא שבועיים בלבד מיום עשיית העסקה; אולם מכיוון שהטעיה או ניצול מצוקה מתגלים בדרך-כלל בשלב מאוחר יותר ובאופן שאינו תלוי במועד עשיית העסקה, טוענים היוזמים, יש צורך בתיקון הסעיף אשר קובע כי לצרכנים יינתן פרק זמן סביר לבטל עסקת שירות.

"לצערי, שיטות השיווק הפכו במקרים לא מעטים לאגרסיביות ומטעות", אמרה נוקד (עבודה) בסמוך לאישור הנוסח להצבעה. "מאות אלפי צרכנים בהם קשישים, ילדים ואוכלוסיות חלשות מנוצלים, לפעמים בתדירות מבהילה, לעשיית רווחים קלים תוך עושק נוראי. התיקון הזה, בתוספת הקודמים לו, יחזק את כוחו של הצרכן".

לפני כשלושה חודשים, כזכור, העביר משרד התמ"ת בוועדת הכלכלה את תיקון 22 לחוק הגנת הצרכן, המאפשר לצרכנים לבטל עסקאות מכר מרחוק (אינטרנט, כבלים ועוד) תוך 14 יום מקשירת העסקה או מקבלת מסמך בכתב על פרטי העסקה, אף אם הוחל במתן השירות. בכך יהיה לצרכנים פרק זמן של שבועיים לבחון את השירות, ותינתן להם זכות ביטול במידה ולא ירצו להמשיך בהתקשרות עם החברה.