בפרויקט הולילנד פארק בירושלים לא שמעו על הבום בנדל"ן

10 שנים לאחר תחילת הבנייה, יש לחברת הפרויקט של פולאר השקעות וקרדן נדל"ן בירושלים גירעון של 22 מיליון שקל בהון העצמי, לאחר שצברה הפסדים של כ-40 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות

פולאר השקעות שבשליטת זיל פלדמן נאלצת לתקן את דוחותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2009, וזאת בעקבות פרסום התשקיף של חברת קרדן נדל"ן בשבוע שעבר. פולאר (60%) וקרדן נדל"ן (30%) שותפות ביחד עם לאומי ושות' (10%) בפרויקט הולילנד פארק בירושלים.

בפרויקט מוקמת שכונה הכוללת 996 דירות בשמונה בנייני קומות ושלושה בתי מלון. דירת 3 חדרים בפרויקט עולה כיום כ-2 מיליון שקל.

פולאר, קרדן ולאומי ושות' רכשו את המתחם בן 100 הדונמים לצורך הקמת הפרויקט לפני 10 שנים, תמורת 52 מיליון דולר ו-18.5% מהתקבולים. הרכישה נעשתה על בסיס ההערכה כי בירושלים יש ביקוש לדירות יוקרה, הן מצד ישראלים והן מצד משקיעי חוץ, אולם השלמת הפרויקט מתעכבת מאז בשל ביקושים נמוכים מהצפוי (בין היתר בשל הריחוק ממרכז העיר) והתנגדויות שהגישו גופים "ירוקים".

בתשקיף שפרסמה בשבוע שעבר, חזרה קרדן נדל"ן על הדיווח של החברה האם, קרדן ישראל, מתחילת פברואר, לפיו חברת הפרויקט מפגרת בקצב מכירת הדירות בשני בניינים (מתוך שלושה שנותרו לאכלוס בפרויקט). לפיכך, היא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו לה על-ידי לאומי, הבנק המלווה.

נדרשת לתקן דוחות

לנוכח שיעור הסטייה הגבוה מיעד המכירות (27%-44%, תלוי בבניין), החליטה קרדן נדל"ן לסווג את האשראי הבנקאי באופן שמרני כאשראי שעשוי להיות מועמד לפירעון מיידי, כלומר כהתחייבות לטווח-קצר, ולתקן את הדוחות הכספיים בהתאם. פולאר השקעות, כבעלת המניות הגדולה בפרויקט, מיישמת את אותו תיקון בדיעבד גם בדוחותיה שלה.

שינוי הסיווג נובע כאמור מנקיטת עמדה שמרנית, שכן במהלך פברואר קיבלה הולילנד פארק מכתב מלאומי (המחזיק בעשירית מהפרויקט בעקיפין) לפיו הבנק אינו מתכוון להעמיד את האשראי לפירעון מיידי עד תחילת אוקטובר לפחות.

גם לאחר שינוי הסיווג, ייוותר ההון החוזר של פולאר השקעות חיובי. פולאר תתקן בדיעבד את הדוחות החל מהרבעון הראשון של 2009, ועל-פי דוחות הרבעון השלישי, היקף האשראי הבנקאי לטווח קצר כמעט יכפיל עצמו ל-283 מיליון שקל. מנגד, הסעיף המקביל לטווח הארוך יצטמצם באותו הסכום, ל-100 מיליון שקל.

איום על הפרויקט בהונגריה

ועדיין, מצב הפרויקט רחוק מלהשביע רצון: לחברת הפרויקט התחייבויות ענק של 800 מיליון שקל, מתוכן 232 מיליון שקל לבנק ו-206 מיליון שקל הלוואות מבעלי עניין, ונוצר לה גירעון של 22.4 מיליון שקל בהון העצמי.

עוד, בדוחות 2009 הפחיתה חברת הפרויקט 1.6 מיליון שקל משווי הקרקע, בהמשך להפחתה של כ-30 מיליון שקל ב-2008, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2009 היא סיימה בהפסד של 9 מיליון שקל, בהמשך להפסדים של כ-30 מיליון שקל בשנתיים הקודמות.

פולאר השקעות, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן בחו"ל, עדיין לא פרסמה את תוצאותיה לסיכום השנה החולפת, אך את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה בהפסד של 17 מיליון שקל. זאת, בהמשך להפסד של 91 מיליון שקל ב-2008. היקף ההתחייבויות הכולל של החברה מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל, ואילו בקופתה אמצעים נזילים בהיקף 217 מיליון שקל.

בתוך כך, ממשיכה פולאר לאכול מרורים בגלל ההשקעות בנדל"ן שבוצעו בעבר במזרח אירופה. חברת הבת (72%) פולאר בינלאומי דיווחה אמש כי היא צפויה להפחית את יתרת ההון העצמי שהזרימה לפרויקט בהונגריה, בגובה של 2.4 מיליון שקל, לאחר שכבר הפחיתה 2.6 מיליון שקל.

בשנת 2007 נרכשה הקרקע בבודפשט בשטח של 10 דונם, עליה בנוי בניין משרדים לא מאויש בשטח של 3,500 מ"ר. כעת נדרשת חברת הפרויקט לפרוע מהבנק הלוואה מהבנק בסך 7.5 מיליון אירו, אחרת הוא יפעל למימוש הנכס, להגשת בקשה לפשיטת רגל ולפירוק החברה ההונגרית.