ככה אנחנו נראים

מה היה לנו: שחצנות, גסות, חפיפניקיות - ולקינוח: ראש הממשלה שובר את המתנה לאורח

א. אפשר ללמוד הרבה על ישראל, הישראלים והישראליות מהפרשה המופיעה היום (ד') על שערי כל העיתונים: ההכרזה על בנייה במזרח ירושלים, כשסגן נשיא ארה"ב עושה פה בביקור שכל מטרתו קירבה.

מה היה לנו: שחצנות, טיפשות, גסות-רוח, חפיפניקיות, היתממות ברמת כיתה א', חצאי התנצלויות ברמת גן-חובה, ולקינוח: נתניהו אפילו הצליח לשבור את המתנה שהכינו לאורח. הספק יפה, האין זאת? לדעתי רק צריך לשתול פשפשים במיטת המלון של ביידן - איפה המוסד כשצריך אותו? - ואז באמת יהיה אפשר להגדיר את הביקור הזה כמושלם.

ב. אפשר ללמוד הרבה על ישראל, הישראלים והישראליות גם מהידיעה שמופיעה היום ב"מעריב" מאת ערן סויסה על העונה החדשה של "הישרדות", והפעם: שבט אשכנזים מול שבט ספרדים. "המתח הבין-עדתי", אמרו בערוץ 10, "הוא סוגיה שמשפיעה על השיח הציבורי בחברה הישראלית, ולא מן הנמנע שגם תוכניות דגל כמו 'הישרדות' ישקפו את העניין".

מה היה לנו: התכסות באצטלה של איכות, רגישות ו"שיח ציבורי" (מה זה בכלל?) כשמגישים לך זבל נחות, ניצול ציני של בעיה אמיתית לצורכי רייטינג (נמוך) וזלזול בוטה באינטליגנציה של כולנו. אחר-כך הם גם ינסו למכור את זה בתור דוקומנטרי. הספק יפה, האין זאת? כל מה שנותר הוא לעבוד על העונה הבאה שתעמת עשירים ועניים. אבל בשביל זה לא צריך את הפיליפינים.

ג. אבל הכי הרבה אפשר ללמוד על ישראל, הישראלים והישראליות מהידיעה מאת אריה אגוזי שהופיעה בעמוד 3 של "ממון", מוסף הכלכלה של "ידיעות אחרונות". הידיעה מספרת על ביטול המחלקה המוזלת באל-על "בשל אי-כדאיות כלכלית ושירותית" אחרי 7 חודשים בלבד. מחלקות זולות הן רעיון מעולה שהולך יופי בכל העולם. פה זה נכשל, מדוע? בגלל שאנחנו ישראלים.

הישראלי לא מוכן לקבל את העובדה שלמרות שהוא משלם פחות - זה שבשורה לפניו יקבל יותר, גם אם הוא שילם יותר; הישראלי לא מוכן, פשוט לא מוכן, לשלם אקסטרה על אוזניה (2 יורו). נוסעים ממש "השתוללו", כך נכתב, כשהובהר להם העניין; הישראלי לא מבין, פשוט לא מבין, מה כתוב על הכרטיס שקנה; הישראלי אוהב "הכול כלול" ולא לשלם בנפרד; הישראלי מחשבן כל הטיסה מה הוא לא קיבל; הישראלי אף פעם לא פראייר, אבל הוא הכי פראייר שרק אפשר לדמיין. כמובן שמי שסבלו הכי הרבה היו הדיילים והדיילות, שחטפו צעקות, קללות וטענות.

נוסעת אחת אף מספרת - הו, האימה! - על "חוויה לא קלה": בדוכן שאלו אותה אם שילמה על הצ'ק-אין ואפילו, ואני מקווה שאתם יושבים ומחזיקים במשהו חזק, ביררו את העניין עם המפקחת. זה נתן לה "תחושה לא נוחה". גברת, מאנשים כמוך צריכים לשלול את הדרכון.

ד"ר דריה מעוז, ראש החוג לניהול תיירות במרכז האקדמי באור-יהודה, התראיינה לכתבה וטענה: "...כשמישהו לידם קיבל משהו יותר מהם זה מטריף אותם... הרעיון של מחלקה ללא שירותים אלא בתשלום מיוחד נדונה לכישלון".

ד. אז זה מה שלמדתי היום מהעיתונים. 3 ידיעות על ישראל, הישראלים והישראליות - פוליטיקה, תרבות, תיירות. ככה אנחנו נראים, וזה לא נראה טוב.